یک کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد

فعالان اقتصادی در انتظار راه‌اندازی بازار آتی ارز

فعالان اقتصادی در انتظار راه‌اندازی بازار آتی ارز

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: تنوع و گسترش ابزارهای مالی متنوع، همان مسیری است که بورس کالای ایران از ابتدای سال جاری با سرعت بیشتری روی آن حرکت می کند که پیش بینی می شود از سال آینده با بازگشت رونق به فعالیت های اقتصادی، شاهد توسعه بازارهای معاملاتی بورس کالا و رونق دادوستد ها در این بازار باشیم.

سیاوش سعیدی با بیان مطلب فوق به خبرنگار ایسنا گفت: تجربه های جهانی نشان داده است که توسعه ابزارهای مالی، موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شود، به طوریکه تجهیز و تخصیص بهینه منابع از طریق بازارهای مالی توسعه یافته انجام شده است.

وی افزود: به این ترتیب اگر برای هدایت سرمایه بخواهیم به سمت فعالیت‌های اقتصادی سالم و شفاف پیش برویم، نیاز به ابزارهایی است که به ثبات بازار‌های مالی و اعتماد سرمایه‌گذاران منجر شود؛ در واقع ثبات بازارهای مالی برای اقتصادی که بخواهد به اهدافی همچون رشد پایدار و کاهش تورم دست یابد، امری مهم و حیاتی به شمار می رود.

قرار گرفتن بورس کالا در مسیری درست

مدیرکالایی یک شرکت کارگزاری در ادامه تصریح کرد: بورس کالای ایران که از سال 1386 آغاز به کار کرد، همانند تمام بورس های کالایی دنیا مبادلات کالاها را با دادوستد نقدی و سلف شروع کرد و از آنجا که در آن زمان دخالتی از سمت وزارت صنایع وجود نداشت، بورس کالا با کارایی بالا و بدون هیچگونه دغدغه‌ای روزهای پر رونقی را پشت سر گذاشت.

سعیدی با بیان اینکه طی سال های اخیر دخالت‌هایی در روند معاملات بورس کالا صورت گرفت که مورد تایید کارشناسان اقتصادی نبود، گفت: همزمان که محدودیت های معاملاتی در بورس کالا کم می شود، از ابتدای امسال نیز شاهد سوق فعالیت‌های بورس کالا به سمت ابزارهای مالی همچون معاملات اوراق مبتنی بر کالا هستیم که این رویکرد جدید توانسته علاوه بر تامین مالی چندین شرکت، راهگشایی برای خروج از رکود اقتصادی باشد.

وی ابزارهای مالی بورس کالا را مسیر مناسبی برای تامین مالی تولیدکنندگان اعلام کرد و افزود: هر چقدر بورس کالای ایران به ابزارهای نوین مالی نزدیک تر شود و در مسیر گسترش این ابزارها قرار بگیرد، می تواند علاوه بر برآورده کردن انتظارات خریداران و سرمایه گذاران به تامین مالی واحدهای تولید که امروز یکی از دغدغه های اصلی آنها است، کمک شایانی کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در صورتیکه بورس کالا روند امروز خود یعنی توسعه ابزارهای مالی را در پیش بگیرد، این بازار در آینده ای نزدیک می تواند به نیازهای متنوع سرمایه گذاران مختلف پاسخ دهد و در راستای تامین مالی و پوشش ریسک فعالیت های اقتصادی گام بردارد.

فعالان اقتصادی در انتظار راه اندازی بازار آتی ارز

مدیرکالایی یک شرکت کارگزاری در ادامه به پتانسیل‌های بورس کالا در جهت ابزارسازی اشاره کرد و افزود: بورس کالا در تحقق این هدف می‌تواند نقش ویژه‌ای داشته باشد چراکه طی ماه های اخیر شاهد آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی یا همان قبض انبار بوده‌ایم که این ابزار در صورت آشنایی صنایع مختلف به سرعت با استقبال روبه رو می شود. همچنین آغاز معاملات گواهی مشارکت خودرو و معاملات آتی ارز نیز در دستور بورس کالا قرار دارد که معتقدم بورس کالا با دارا بودن زیرساخت های لازم، می تواند به بهترین شکل این دو بازار جدید را به اقتصاد کشور معرفی کند.

سعیدی به دانش و چابکی ساختار بورس کالا اشاره کرد و گفت: بازار مشتقه ارزی همان بازاری است که فعالان اقتصادی مدت ها در انتظار راه اندازی آن بودند که سرانجام به نظر می رسد بورس کالا با تبدیل شدن به بازوی اجرایی بانک مرکزی بتواند علاوه بر راه اندازی معاملات آتی ارز و پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز، به ثبات قیمت نقدی ارز نیز کمک کند.

نقدی بر عملکرد سامانه بهین یاب

سعیدی در ادامه عملکرد سامانه بهین یاب را یکی از موانع فعالیت آزادانه خریداران و فروشندگان در بورس کالا دانست و گفت: این سامانه از زمانی که تاسیس شد، دست اندازهایی در روند معاملات و کنترل بازار به وجود آمد که پالایش آن می تواند برخی از محدودیت های کنونی را برطرف کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: در کل دنیا ثابت شده است که هر جا ابزارهایی برای محدودیت های قیمتی و فاصله گرفتن بازار از کشف قیمت براساس مکانیسم عرضه و تقاضا ایجاد شده،

حاصل مثبتی نداشته است، براین اساس بهترین راه حل معاملات آزادانه محصولات در بورس کالاست به طوریکه قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا و با تاثیرگیری از شرایط اقتصادی و سیاسی تعیین شود؛ از طرفی شفافیت بالای سازوکار بورس کالا همه چیز را برای مسوولان نمایان می کند و آنجاست که معاملات نقدی بورس کالا می تواند با کارایی صددرصدی انجام شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا