مشاور وزیر کشاورزی عنوان کرد

صندوق‌های خرد ابزاری برای حمایت از زنان عشایر

صندوق‌های خرد ابزاری برای حمایت از زنان عشایر

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: چرخه حمایت از زنان و دختران عشایری با تشکیل صندوق‌های خرد تسهیل می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در البرز، فروغ السادات بنی‌هاشم در کارگاه آموزشی چگونگی انتخاب تسهیل‌گر و تشکیل صندوق‌های اعتبارات خرد زنان عشایر کشور که امروز(یکم اسفند) برگزار شد، اظهار کرد: راه اندازی و تشکیل صندوق‌های اعتباری خرد زنان عشایری برای ارتقا و بهبود وضعیت جامعه عشایری بسیار موثر هستند؛ چرا که این صندوق‌ها ابزاری برای تجمیع سرمایه و توانمندی های اقتصادی و اجتماعی است تا وضعیت جوامع عشایری بهبود یابد.

وی عشایر را سرمایه‌های بی‌بدیل جامعه دانست و گفت: عشایر ظرفیت‌های ویژه‌ای هستند که اگر دچار آسیب بشوند کل کشوردر معرض آسیب و خطر قرار می‌گیرد.

این مسئول راه اندازی صندوق‌های اعتباری خرد زنان عشایری را راهی برای افزایش انگیزه زنان و دختران عشایرعنوان کرد و افزود: با راه اندازی این صندوق‌ها می‌توان به ماندگاری و حفظ جامعه عشایری بیشتر امیدوار شد.

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به ضرورت توسعه اقتصاد مقاومتی در کشور اشاره کرد و گفت: امروز باید با توانمندسازی مردم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداریم که سیاست گذاری در جامعه عشایری بهترین روش تحقق این مهم به شمار می‌رود.

بنی هاشم تاکید کرد: اگر حمایت از توانمندسازی زنان عشایر به صورت پایدار انجام شود به زودی شاهد بهبود هرچه بیشتر وضعیت این جامعه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواهیم بود که این بهبود وضعیت یقینا بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تاثیر مطلوبی خواهد گذاشت.

وی در ادامه از سیاست وزارت جهاد کشاورزی در حوزه حمایت از زنان عشایر سخن به میان آورد و گفت: ظرفیت سازی، نهادسازی و توسعه اشتغال و کار آفرینی از مهم ترین این سیاست‌ها به شمار می‌رود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: در حوزه ظرفیت‌سازی طرح تسهیل گران را دنبال می‌کنیم که در اجرای این طرح توسعه فرهنگی را نیز مد نظر قرار داده‌ایم چرا با ارتقای فرهنگی شاهد تحولات بیشتر و بهتری در جامعه عشایری خواهیم بود.

لازم به ذکر است در این کارگاه آموزشی سه روزه شرکت کنندگان از استان‌های مختلف کشور با نحوه تسهیل گری و ایجاد صندوق های اعتباری خرد زنان عشایری آشنا خواهند شد.

همچنین لیلا بلالی - مسئول امور بانوان سازمان امور عشایر وزارت جهاد کشاورزی - گفت: صندوق های خرد راهی برای تسهیل امور زنان عشایر و در خواست مطالبات آن ها از مسئولین است.

وی اظهار کرد: عشایر در میان اقشارمختلف جامعه تنها قشری است که یک حضور خاص ندارد و همه ابعاد که مدنظر جامعه است در این قشر وجود دارد.

بلالی افزود: عشایر در پایداری امنیت نقش اول را ایفا می‌کنند و دیگر اینکه عشایر از ابتدا حافظ فرهنگ اصیل و قوی ایرانی بوده‌اند لذا اگر بخواهیم در بحث قومیتی به جایی برسیم باید به عشایر توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

این مسئول در ادامه از ضرورت حمایت از زنان عشایر سخن به میان آورد و گفت: برای تحقق این مهم از سال 78 تا سال 93 حدود 86 صندوق اعتباری خرد برای زنان عشایری در سطح کشور راه اندازی شده است.

بلالی اظهارکرد: همچنین طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال آینده 86 صندوق دیگر پس از تفاهم نامه منعقده فی مابین وزارت جهاد کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید در 10 استان کشور راه اندازی می‌شود.

مسئول امور بانوان سازمان امور عشایر وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه زمینه برای تشکیل 269 صندوق جدید در 29 استان کشور نیز فراهم شده، گفت: زمینه راه اندازی این صندوق‌ها از سال 1380 در امور عشایری برنامه‌ریزی شده بود .

وی راه اندازی این صندوق‌ها را راهی برای تسهیل گری امور زنان عشایر دانست و افزود: این صندوق‌ها ابزاری هستند تا زنان عشایر مطالبات خود را از مسئولین پیگیری کنند.

این مسئول در پایان صندوق‌های اعتباری خرد را پس‌اندازی در راستای ارتقای سطح اقتصاد و درآمد خانواده‌های عشایر دانست و گفت: رشد فرزندان و تغذیه سالم نتیجه تشکیل این صندوق‌ها در سبد اقتصادی خانوارعشایر است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا