استراتژي دولت در قيمت‌گذاري فولاد

استراتژي دولت در قيمت‌گذاري فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - ششمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران روز گذشته در حالي برگزار شد که تعدادي از مسوولان دولتي و بخش خصوصي در يک پانل آزاد به سوالات و چالش هاي مطرح شده از سوي فعالان صنعت فولاد پاسخ دادند.

به گزارش ماین نیوز، يکي از چالش برانگيزترين مباحث اين بخش، مربوط به موضوع قيمت گذاري فولاد بود. جعفر سرقيني، معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت در اين بخش تاکيد کرد که اين وزارتخانه قصد ندارد براي فولاد قيمت تعيين کند، اما قول مي دهد در ارتباط با کاهش عوارض گندله با احتياط عمل کند.

همچنين مهدي کرباسيان، رئيس هيات عامل ايميدرو سياست دولت را کنترل قيمت از سوي بخش خصوصي و ميزان عرضه و تقاضا در بازار دانست. بهرام سبحاني، مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اين پانل با تاکيد بر اينکه تعادل ميان عرضه و تقاضا وجود ندارد، گفت: چاره اي جز قيمت گذاري از سوي دولت نيست؛ اما انتظار مي رود در سال هاي آينده با به تعادل رسيدن عرضه و تقاضا، قيمت گذاري محصولات فولادي از سوي مکانيزم بازار تعيين شود.

افزايش صادرات کنسانتره و گندله

جعفر سرقيني، معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت با بيان اينکه روزهاي يخبندان فولاد رو به پايان است، گفت: درخصوص صنعت فولاد نکته قابل توجه اين است که زمستان صنعت فولاد دوامي نداشته و به زودي روزهاي بهاري آن آغاز مي شود. وي همچنين درخصوص عملکرد اين صنعت در کشور بيان کرد: با توجه به دسترسي ما به منابع گاز و مواد اوليه مي توانيم شرايط خوبي را درخصوص توليد در قياس با ديگر کشورها رقم بزنيم. در اين راه بايد چند نکته مورد توجه قرار بگيرد. نکته اول حذف واحدهاي قديمي است. دومين نکته درخصوص ادغام واحدهاي موجود و حرکت به سمت واحدهاي بزرگ تر است. سومين نکته نيز مورد توجه نيز موضوعR&D در کشور است و توجه به مسائل زيست محيطي و افزايش بهره وري از ديگر مواردي است که در کشور بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت با اشاره به افزايش تعرفه هاي فولاد در سال 95 بيان کرد: شمش فولاد نسبت به سال قبل 10 درصد افزايش تعرفه داشته است. سطح تعرفه واردات ورق فولاد نيز از 15 درصد به 20 درصد افزايش داشته است. وي در پايان اظهار کرد: ما براي سال آينده به هيچ عنوان وارد چرخه قيمت گذاري فولاد نخواهيم شد و تنها برنامه اين است که تعرفه واردات گندله را از 15 درصد به صفر برسانيم. يکي از سوالاتي که مهدي کرباسيان، مديرعامل ايميدرو در اين پانل به آن پاسخ داد درخصوص برنامه توليد 55 ميليون تن فولاد بود. وي در اين خصوص گفت: رسيدن به اين ميزان توليد کار دشواري نيست، ايران زيرساخت هاي خوبي دارد. وي افزود: در طرح جامع فولاد حدود 14 تا 15 ميليون تن صادرات پيش بيني شده است. چنانچه بتوانيم نوع کالاي توليد شده خود را تغيير دهيم و با توجه به نياز روز دنيا فعاليت کنيم، مي توانيم بازار خوبي را ايجاد کنيم. کرباسيان ادامه داد: بايد به سوي توليدات صادرات محور پيش برويم. وي عنوان کرد: براي حفظ اين صنعت، توليد کالاي مورد نياز در دنيا، استفاده از ماشين آلات جديد و افزايش بهره وري، سه عامل مهم در حفظ بازار است.

رئيس هيات عامل ايميدرو با اشاره به محدوديت هايي که در دوره تحريم ها وجود داشت، گفت: در حال حاضر حدود 35 هزار طرح نيمه تمام در کشور وجود دارد. وي درخصوص توسعه راه آهن عنوان کرد: در تمام دنيا، حمل ريلي کاهش هزينه را به دنبال دارد، بنابراين توسعه راه آهن براي صنعت فولاد يک موضوع اساسي است. کرباسيان درخصوص نقش بخش خصوصي در مذاکره با هيات هاي خارجي گفت: در هر يک از بخش ها چنانچه بخش خصوصي آمادگي ورود را داشته باشد، قطعا ايميدرو وارد نمي شود اما در حال حاضر اين بخش از توانمندي زيادي برخوردار نيست، اما اميدواريم بخش خصوصي بتواند در مگاپروژه ها خودش را ارزيابي کند. وي درخصوص قيمت گذاري فولاد نيز گفت: سياست دولت در اين خصوص واگذاري تعيين قيمت به بخش خصوصي در راستاي مکانيزم بازار است. انتظار مي رود انجمن ها و تشکل ها براي تعيين قيمت با يکديگر به تفاهم برسند و قيمت را آنها تعيين کنند. وي افزود: متاسفانه هيات مديره در واحدهاي بزرگ فولادي تصميم گيرنده اصلي نيستند.

سهامداران نيز دخالت هايي مي کنند که با سياست هاي کلان در تناقض است. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: اين همايش مي تواند مشکلات و گلوگاه هاي صنعت فولاد را بازگو کند و براي رفع چالش هاي اين صنعت به دولتي ها، خصوصي ها و خصولتي ها راهکار ارائه دهد.

مکانيزم قيمت گذاري محصولات فولاد

بهرام سبحاني، مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادامه اين پانل با تاکيد بر مشکلات و چالش هاي پيش روي صنعت فولاد گفت: زماني که صحبت از طرح هاي هشت گانه مي شود، در واقع عارضه اي را مي بينيم که با توجه به توقعات اجتماعي به جايي رسيده که چاره اي جز به اتمام رساندن طرح ها وجود ندارد. اين در حالي است که راه اندازي اين گونه طرح ها در شرايط فعلي اقتصادي نيست. وي با تاکيد به خصوصي بودن صنعت فولاد در ايران اظهار کرد: در حال حاضر در بخش فولاد خام 22 ميليون تن ظرفيت توليد وجود دارد اما تنها 16 ميليون تن فولاد خام توليد مي کنيم و نورد نيز تنها با 50 درصد ظرفيت خود در حال فعاليت است. وي همچنين با تاکيد بر اين موضوع که هيچ کس موافق قيمت گذاري توسط يک شخص ثالث نيست، عنوان کرد: تا زماني که تعادلي ميان عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد، نمي توان قيمت را با مکانيزم بازار تعيين کرد، پس چاره اي جز قيمت گذاري ازسوي دولت وجود ندارد؛ اما انتظار مي رود در سال هاي آينده با به تعادل رسيدن عرضه و تقاضا قيمت گذاري محصولات فولادي توسط مکانيزم بازار تعيين شود.

عوامل اصلي هزينه هاي توليد معدني

رئيس کميسيون معادن اتاق بازرگاني تهران با اشاره به اينکه قيمت هاي تمام شده هزينه هاي فعاليت هاي معدني در کشور رقابتي نيست، گفت: هزينه توليد ما در اين حوزه بسيار بالااست. بهرام شکوري با بيان اينکه ما در کشور مشکل کمبود آب نداريم، بلکه با بحران مديريت آن مواجه هستيم، افزود: اين در حالي است که در صنعت و معدن کشور چنين نيست و بهتر بود در اصفهان به جاي کشت برنج، صنعت را توسعه مي داديم. شکوري در زمينه هزينه هاي نيروي انساني در بخش معدن ايران گفت: هزينه حمل ونقل ما به خاطر فاصله بين بخش هاي مختلف زنجيره توليد معدني بسيار زياد است. به گفته وي هزينه حمل ونقل در بيشتر کشورهاي دنيا حدود 4 دلار براي هر تن است در حالي که اين هزينه در ايران 8 تا 10 دلار است. نيروي انساني گران قيمت هم يکي ديگر از عواملي است که به زعم مديرعامل شرکت راهسازي و معدني مبين، بالارفتن هزينه توليد و به تبع آن غيرقابل رقابتي شدن صنايع معدني در ايران را موجب شده است.

احداث تنها 150 کيلومتر راه آهن در سال

حميد عاشوري، مدير حمل ونقل ريلي نيز با تاکيد بر اين موضوع که ما از مسيرهاي زيادي براي احداث خطوط راه آهن استفاده مي کنيم، عنوان کرد: ظرفيت احداث خطوط راه آهن 500 کيلومتر در سال است اما در حال حاضر هر سال تنها 150 کيلومتر راه آهن ساخته مي شود. در ادامه مديرعامل شرکت مهندسي فولاد تکنيک از شيوه خصوصي سازي در ايران که منجر به عدم شفافيت در انتصاب ها در مجموعه هاي صنعتي و معدني شده است، انتقاد کرد و گفت: ما در خصوصي سازي فقط واحدهايمان را فاقد متولي کرديم به طوري که معلوم نيست انتصاب ها کجا و چگونه رخ مي دهد. محمد ابکا گفت: خصوصي سازي در ايران واقعي نبود که نه تنها اثرش بدون متولي کردن واحدهاي فولاد بود، بلکه باعث بي نظمي و درگيري بين هيات هاي مديره شد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا