رقابتی شدن فولادسازان با تولید محصولات جدید

رقابتی شدن فولادسازان با تولید محصولات جدید

گروه صنایع معدنی >فولاد - تولید محصولات جدید با استفاده از فناوری‌های روز دنیا در کارخانه‌های فولادسازی منجر به ورود این تولیدکنندگان به بازارهای جهانی می‌شود. برای افزایش صادرات باید نیاز بازارهای دنیا را شناخت و با توجه به این شناخت اقدام به تولید محصولات فولادی کرد.

به گزارش ماین نیوز، به اعتقاد برخی از کارشناسان فولادی، فولادهای آلیاژی از جمله تولیداتی است که ارزش‌افزوده بالایی را در واحدهای تولید ایجاد می‌کند اما در شرایط کنونی نمی‌توان این نوع از فولادها را در کشور تولید کرد زیرا تولید آنها هزینه بالایی دارد و با توجه به اینکه باید تجهیزات و خط تولید جدیدی برای فولادهای آلیاژی به کار برده شود، زمانبر است.

زمانبر بودن تولید فولادهای آلیاژی

تولید فولادهای آلیاژی در کشور از یک‌سو به فناوری جدیدی نیاز دارد و از طرف دیگر نیز میزان تقاضا برای این نوع فولاد محدود است. از این‌رو تولید فولادهای آلیاژی با وجود اینکه ارزش‌افزوده بالایی ایجاد می‌کند در شرایط کنونی به صرفه نیست. در همین حال مدیرعامل فولاد اکسین اظهار کرد: فولادهای آلیاژی مصارف ویژه‌ای دارند و درحال‌حاضر به عنوان مثال از ۱۰ میلیون تن فولاد تولید شده تنها یک میلیون تن آن فولاد خاص است زیرا میزان مصرف فولادهای آلیاژی محدود است. عزیز قنواتی تصریح کرد: ساختار فنی، فرآیند تولید و تجهیزات کارخانه‌های فولادسازی برای تولید فولاد، ساختمانی و تجاری است و نمی‌توان به سرعت ساختار تولید کارخانه‌های فولادسازی را تغییر داد و به سمت تولید فولاد آلیاژی حرکت کرد. وی ادامه داد: کشش بازار ایران و میزان تقاضا در کشور به اندازه‌ای نیست که کارخانه‌های فولادی به سمت تولید فولاد آلیاژی حرکت کنند و به دلیل اینکه روند صادرات ایران سینوسی است درصورتی که فولادهای آلیاژی در کشور با هدف صادراتی تولید شوند این موفق نخواهد بود زیرا نرخ تعرفه گمرکی متغیر است و سرمایه‌گذاران متحمل ضرر خواهند شد. مدیرعامل فولاد اکسین افزود: درحال‌حاضر فولادهای آلیاژی به کشورهای خارجی صادر می‌شود اما به دلیل نبود ثبات در قوانین و مقررات صادراتی، نبود استمرار صادرات و امکان نداشتن رقابت با شرکت‌های خارجی ماهانه ۲ تا ۴ هزار تن فولاد آلیاژی خاص صادر می‌شود و این رقم بالایی نیست. قنواتی تصریح کرد: ورق خودرو جز فولادهای آلیاژی نیست اما به لحاظ ضخامت خاص است و شرکت فولادمبارکه اصفهان بخش زیادی از این ورق را در کشور تولید می‌کند.

فناوری بالا برای تولید آلیاژی‌ها

فولادسازان برای اینکه در شرایط رقابتی به فعالیت خود ادامه دهند باید به سمت تولید محصولات کیفی و مطابق با فناوری‌های روز دنیا حرکت کنند و با تحقق این امر می‌توانند فعال باقی بمانند.

در همین حال رییس کنترل کیفی نورد سرد فولاد مبارکه اظهار کرد: تولید فولاد آلیاژی به فناوری بالا و پروژه‌های سنگینی نیاز دارد و حرکت کردن به سمت تولید فولادهای آلیاژی دشوار است اما باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که این اقدام یکی از راه‌حل‌های بقای فولادسازان کشور در سال‌های آینده است. مسعود محمدی اظهار کرد: ورق خودرو از جمله فولادهای خاص به شمار می‌رود و درحال‌حاضر فولادمبارکه تولیدکننده ورق خودرو است و درقالب محصولات پوشش‌دار و بدون پوشش ورق خودرو تولید می‌کند. وی ادامه داد: محصولات بدون پوشش ورق‌های خودرو به صورت محصولات رویه یا ام ام وی است و محصولات پوشش‌دار آن در پلنت چهارمحال و بختیاری که از سی فولادمبارکه خریداری شده، تولید می‌شود و این محصول به شکل گالوانیزه ساخته می‌شود که در مدت دو سال گذشته به وسیله خودروسازان آزمایش شده و مورد استفاده می‌گیرد. محمدی افزود: کیفیت ورق‌های فولادی سطحی یا استیل گرید است «استیل‌گرید» فولادهایی هستند که کشش‌پذیری دارند و باید فاقد هرگونه عیب و ایراد سطحی باشند. به گفته رییس کنترل کیفی نورد سرد فولاد مبارکه تولید ورق‌های خودرو در شرکت فولادمبارکه اصفهان بخش قابل‌توجهی از نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند.

ایجاد بهره‌وری در فرآیند تولید

ورود دانش فنی برای تولید محصولات فولادی جدید ضروری است و در شرایط رقابتی کنونی این امر زمینه ورود فولادسازان را به بازارهای جهانی فراهم شود. در همین‌باره معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: تولید فولادهای خاص و آلیاژی نیاز به تعویض و جایگزینی خط تولید فولاد دارد که این اقدام هزینه‌بر است و به زمان زیادی نیاز دارد از این رو در شرایط رقابتی امکان‌پذیر نیست که چنین تغییراتی انجام شود و درحال‌حاضر بودجه و زمان لازم برای انجام این کار وجود ندارد. محمود ارباب‌زاده ادامه داد: برای استفاده از فناوری‌های جدید به منظور تولید فولادهای آلیاژی خاص باید خط تولید متوقف شود اما اقدامی که به صرفه است و شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز این روند را در پیش گرفته، این است که به دنبال حداکثر بهره‌وری در فرآیندهای تولیدی باشیم. علاوه بر آن باید دانش فنی جدید برای تولید فولاد وارد کشور شود و دستورالعمل‌های جدیدی را به منظور تولید فولاد در دستور کار قرار دهیم تا با استفاده از تجهیزات موجود بتوانیم فولادهای خاص و با کیفیت بیشتری تولید کنیم. وی تصریح کرد: ورود تجهیزات جدید به کارخانه‌های تولیدکننده فولاد زمانبر است علاوه بر آن به منابع مالی زیادی نیاز دارد این درحالی است که ورود دانش فنی در کنار تجهیزات موجود برای تولید فولادهای خاص با کیفیت بالاتر اثرگذار است. ارباب‌زاده عنوان کرد: ورق‌های خودرو جزء فولادهای خاص هستند و درحال‌حاضر کارخانه‌هایی که محصولات ورق تولید می‌کنند فولاد مبارکه، فولاد گیلان و یک گروه تولیدی در اهواز است اما فولاد مبارکه اصفهان به دلیل اینکه واحدهای گازسوز را دو سال پیش راه انداخته و از دانش فنی و واحد نورد سرد برخوردار است، ۹۵ درصد نیاز خودروسازان را تامین می‌کند.

ویژگی‌های فولادی‌های آلیاژی

فولاد آلیاژی فولادی است که با عنصرهای گوناگون به صورت آلیاژ درآمده است. برای بهبود ویژگی‌های مکانیکی فولاد می‌توان از ۱/۰ تا ۵۰درصد از وزن آن را آلیاژ کرد. آلیاژهای فولاد ۲ دسته‌اند: فولاد کم‌آلیاژ و پرآلیاژ. فولاد در واقع نوعی آلیاژ است اما تمام گونه‌های فولاد را آلیاژ نمی‌خوانند. به طور تقریبی می‌توان گفت ساده‌ترین نوع فولاد آهن است که نزدیک به ۹۹درصد با عنصر کربن آلیاژ شده است. بنابراین منظور از آلیاژ فولاد، ترکیبی از فولاد، کربن و دیگر عنصرهاست. عنصرهایی که بیشتر برای تولید فولاد آلیاژی کاربرد دارند، عبارتند از منگنز، نیکل، کروم، مولیبدن، وانادیم، سیلیسیم و بور و عنصرهای کم‌کاربردتر عبارتند از؛ آلومینیوم، کبالت، مس، سریم، نیوبیم، تیتانیم، تنگستن، قلع، روی، سرب و زیرکونیم. از ترکیب این عنصرها با فولاد و آلیاژسازی، برخی ویژگی‌های فولاد کربن مانند مقاومت، چقرمگی، سایش، سخت‌شدگی و سختی در دمای بالا به‌طور قابل‌توجهی بهبود می‌یابد. برای دستیابی به بعضی از این ویژگی‌ها باید عملیات حرارتی روی فلز انجام شود، ویژگی‌های یادشده در مواردی مانند پره‌های توربین، موتور جت، فضاپیماها و رآکتورهای هسته‌ای بسیار کاربرد دارد. به‌دلیل ویژگی‌های فرومغناطیس آهن، بعضی آلیاژهای فولاد و پاسخی که این آلیاژها در محیط مغناطیسی می‌دهند، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در موتورهای الکتریکی و ترانسفورماتورها نیز چنین است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا