توسعه و تعمیق همکاری سازمان انرژی اتمی و ایمیدرو

توسعه و تعمیق همکاری سازمان انرژی اتمی و ایمیدرو

گروه معادن - ظرفیت‌های بالقوه موجود در بخش معدن می‌تواند با همکاری هرچه بیشتر سازمان‌های مرتبط با این حوزه به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل شده و اقتصاد کشور را از اتکا بر درآمدهای ناشی از صادرات نفتی نجات دهد.

به گزارش ماین نیوز، سازمان انرژی اتمی ایران یکی از سازمان‌هایی است که با در اختیار داشتن تجارب فراوان در حوزه اکتشافات معدنی به‌ویژه اکتشاف عناصر پرتوزا، به کمک دیگر سازمان‌های مسئول در بخش معدن می‌آید. به همین دلیل دکتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران معتقد است، سازمان انرژی اتمی ایران از سال ۹۲ همکاری همه‌جانبه‌ای را با وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های قانونی لازم و نیز توافقنامه‌های راهگشای فعالیت‌های معدنی داشته که خوشبختانه به تایید رسیده و تصویب نهایی و اجرایی شده است.

به همین دلیل روسای دو سازمان انرژی اتمی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نشستی مشترک در پشت یک میز قرار گرفتند تا همکاری‌های معدنی خود را با نگاه توسعه‌ای افزایش دهند.

توسعه همکاری‌های سازمان انرژی اتمی و ایمیدرو

دکتر علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره اهمیت اکتشافات در ایران و همکاری سازمان انرژی اتمی ایران با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار کرد: کشور پهناور ایران از نظر توان مواد معدنی در جایگاه مناسبی قرار دارد اما درحال‌حاضر توان بالقوه مواد معدنی کشور با توان شناخته شده و بالفعل بخش معدن همخوانی نداشته و توجه اصولی هرچه بیشتر به حوزه شناسایی و اکتشاف مواد معدنی و بهره‌برداری از معادن کشور با برنامه‌ریزی و نگاه اقتصاد به منظور نیل به توسعه همه‌جانبه و پایدار کشور باید در دستور کار قرار بگیرد. وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی و نگاه ویژه به منظور بهره‌گیری حداکثری از تمامی ظرفیت‌ها و توان موجود معدنی، این منابع خدادادی می‌توانند به‌عنوان جایگزینی مناسب برای منابع فعلی به شمار روند و خروج از تکیه صرف به صادرات تک‌محصولی مبتنی بر نفت و تقویت بسترهای اساسی اقتصاد مقاومتی را در پی داشته باشند. در این‌باره تنظیم تعاملات، هماهنگی و همکاری بخش‌ها و نهادهای مختلف ذی‌ربط حاکمیتی و دولتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به فعالیت‌های معدنی و همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این زمینه سازمان انرژی اتمی ایران از سال ۹۲ همکاری همه‌جانبه‌ای را با وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های قانونی لازم و نیز توافقنامه‌های راهگشای فعالیت‌های معدنی داشته که خوشبختانه تایید، تصویب نهایی و اجرایی شده است. صالحی بیان کرد: از سویی دیگر همکاری‌های مشترکی با عمده بنگاه‌های معدنی کشور آغاز شده، که یکی از این تجارب موفق، همکاری با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در چندین حوزه بوده است. وی افزود: با توجه به تجربه موفق همکاری‌های اخیر میان سازمان انرژی اتمی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، به‌عنوان یکی از بنگاه‌های اصلی اقتصادی حوزه اکتشاف و معدن کشور، و سازمان انرژی اتمی ایران با پیشینه و تجربه چندین ساله در حوزه اکتشاف- معدنی عناصر پرتوزا کشور؛ توسعه و تعمیق همکاری‌ها مد نظر قرار دارد. رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پایان اظهار کرد: با توجه به وجود حوزه‌های مشترک منابع معدنی مورد نظر هر دو مجموعه در گستره مساحت کشور و همراهی و امتزاج ذاتی عناصر در بخش‌های قابل‌ملاحظه‌ای از منابع معدنی در طبیعت، توجه به استمرار و نیز گسترش هدفمند همکاری‌ها با بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل به منظور تامین نیازمندی‌ها و اهداف سازمانی هر یک از طرف‌ها در عرصه‌های تهیه و تامین اطلاعات پایه و مورد نیاز عملیات اکتشافی، تعریف و اجرای پروژه‌های منفرد یا مشترک، تبادل و ارائه خدمات فنی و مهندسی مناسب نیز می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

همکاری با سازمان انرژی اتمی در پهنه مرکزی

علی اصغر زاده، مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره این نشست اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی یکی از سازمان‌هایی است که در کشور ما با تجهیزات نوین اقدامات اکتشافی انجام می‌دهد در نتیجه ایمیدرو تلاش کرده تا بتواند از امکانات این سازمان برای انجام اقدامات اکتشافی استفاده کند. وی ادامه داد: یکی از سیاست‌هایی که در ایمیدرو وجود دارد این است که تمامی بازیگران حوزه اکتشاف را در انجام این امور به کار گیرد. درحال‌حاضر با سازمان زمین‌شناسی در پهنه سنگان و همچنین با سازمان انرژی اتمی در پهنه مرکزی ایران در حال همکاری هستیم. در کنار این موضوع همکاری‌هایی دیگری نیز با بخش‌های خصوصی مرتبط نیز از سوی ایمیدرو انجام شده است. به گفته اصغرزاده؛ یکی از وظایف اصلی ایمیدور هماهنگی با سازمان‌هایی است که در اکتشاف حضور دارند و به‌دنبال توسعه همکاری‌های اکتشافی با آنها هستیم. وی با اشاره به مشکلات اکتشافی در محدوده‌های مرتبط با انرژی اتمی در گذشته، تصریح کرد: فرصت همکاری با سازمان انرژی اتمی در گذشته در عمل ممکن نبود، همچنین اطلاعات تولید شده از سوی آنها منعکس نمی‌شد اما با تعامل ایجاد شده میان این دو سازمان زمینه این همکاری‌ها ایجاد شده و نتیجه آن منجر به کسب موفقیت‌های بسیار خوب در حوزه اکتشافات معدنی می‌شود.

دیدار روسای ایمیدرو و سازمان انرژی اتمی

حال مسئولان دو سازمان انرژی اتمی و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نشستی مشترک توسعه همکاری‌ها را بررسی کردند. دکترعلی اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی، در این نشست ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های انجام شده در حوزه اکتشاف معادن، با اشاره به اینکه با هم‌افزایی و نگاه ملی می‌توانیم کارهای بزرگی در کشور انجام دهیم، گفت: با توجه به اینکه سازمان انرژی اتمی از تحریم خارج‌شده، نگرانی‌های قبلی نهادها و ادارات در زمینه همکاری با این سازمان برطرف شده است. مهدی کرباسیان نیز در این نشست ضمن تشکر از آقایان ظریف و صالحی و گروه مذاکره‌کننده که با تلاش خود به تحریم‌ها پایان بخشیدند، تصریح کرد: ایمیدرو از نیمه دوم سال ۹۲، اکتشاف ۲۰۰هزار کیلومتر مربع را با توجه به ۳ اولویت شامل «فعالیت در مناطق شرق کشور با هدف ارتقای امنیت»، «نواحی محروم» و «نواحی مستعد معدنی» برنامه‌ریزی کرد، گفت: با تلاش‌های انجام شده، گستره فعالیت‌های اکتشافی از مرز ۲۵۰هزار کیلومتر مربع عبور کرد. وی ادامه داد: پهنه ایران مرکزی به عنوان یکی از مناطق اکتشافی اخیر، ۳ اولویت یادشده را دارا است و عملیات اکتشافی در این منطقه با بیش از ۸۹ هزار کیلومتر مربع با همکاری سازمان انرژی اتمی در قالب یک کار ملی در ۳ فاز (ژئوفیزیک هوایی، اکتشاف آهن و عناصر همراه و نیز فرآوری عناصر نادر خاکی) آغاز شد. رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: اکنون ۸۰درصد ناحیه ۱ پهنه ایران مرکزی به مساحت ۳۸هزار کیلومترمربع به اتمام رسیده و تنها ۲۰درصد آن باقی مانده است. بررسی نتایج اولیه عملیات اکتشافی، این امید را ایجاد می‌کند که در این منطقه معادن بزرگی در زمینه مس، آهن، عناصر نادر خاکی و... قابل استخراج خواهد بود. کرباسیان اظهارکرد: دستیابی به اطلاعات اکتشافی در منطقه ایران مرکزی، افتخاری ملی است و سرمایه‌گذاران با خاطری آسوده می‌توانند در معادن این حوزه، سرمایه‌گذاری و به اکتشافات تفصیلی و سپس فرآوری مواد معدنی با همکاری بخش خصوصی داخلی و خارجی اقدام کنند. رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به برنامه رشد ۸درصدی اقتصاد در سند چشم‌انداز ۲۰ساله و ضرورت سرمایه‌گذاری سالانه ۵۰میلیارد دلاری، تصریح کرد: بخش معدن برای سرمایه‌گذاری، محور است چرا که ایجاد صنایع معدنی و ارزش‌افزوده و نیز رونق صنایع پایین‌دستی، با توسعه بخش معدن امکان‌پذیر است.

گذری بر تفاهمنامه صنعت، معدن و تجارت و انرژی اتمی

انجام اکتشافات در محدوده‌های مربوط به سازمان انرژی اتمی موضوعی است که باعث شد سازمان انرژی اتمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهمنامه‌ای را درباره کشف اورانیوم امضا کنند.

در تیر سال‌جاری این تفاهمنامه به امضای دو سازمان رسید تا تکلیف درباره اکتشاف ذخایر اورانیوم مشخص شود. بهروز برنا در گفت‌وگو با ماین‌نیوز به منظور شفاف‌سازی اهداف این تفاهمنامه اظهار می‌کند؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان انرژی اتمی تفاهمنامه‌ای منعقد کرده تا در محدوده‌های آزاد شده این سازمان، فعالیت‌های اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به صورت گسترده آغاز شود. براساس این تفاهمنامه قرار است محدوده‌های معدنی آزاد شده سازمان انرژی اتمی در اختیار سازمان‌های اکتشافی دولتی و بخش خصوصی قرار گیرد تا پس از فعالیت‌های اکتشافی هر فردی در حین فعالیت چه دولت و چه بخش خصوصی متوجه شد به مواد پرتوزا رسیده، اعلام کند تا در این صورت محدوده معدنی دوباره به سازمان انرژی اتمی واگذار شود. معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی افزود: در واقع اگر در آنالیزهای‌مان حین اکتشافات معدنی به کانسنگ‌هایی که در انرژی اتمی مصرف دارد، رسیدیم باید براساس شروط تفاهمنامه محدوده معدنی به سازمان انرژی اتمی بازگردانده شود. او افزود: همچنین یکی دیگر از اهداف تفاهمنامه که بر آن تاکید شده، تعامل وزارت نفت، سازمان انرژی اتمی، صنایع مس و سازمان ایمیدرو است که در پروازهای ژئوفیزیکی که انجام می‌دهند، اطلاعات به‌دست آمده را بین هم به اشتراک بگذارند و آنها را در اختیار هم قرار دهند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا