سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد تومانی اکتشافی در پهنه ۳۸ هزار کیلومتری

سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد تومانی اکتشافی در پهنه ۳۸ هزار کیلومتری

گروه اكتشاف و زمين شناسي - در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد اکتشاف و بهره‌برداری از ذخایر ارزشمند معدنی همچون مس، طلا و حتی پلاتین در ایران خواهیم بود.

به گزارش ماین نیوز، فعالیت‌های گسترده اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که با همکاری شرکت‌های صاحب نشان در حال اجراست گواه روزهای خوبی برای بخش معدن ایران است. سرمایه‌گذاری روی پهنه‌ای به وسعت ۹۰هزارکیلومتر مربع هم‌اکنون در حال انجام بوده و با اجرای آنها می‌توان به افزایش میزان ذخایر فلزات گرانبهای کشور امیدوار شد.

تهیه اطلاعات زمین‌شناسی

مدیر اکتشافات معدنی ایمیدرو درباره مفاد جلسه‌ای که در آن گروه اکتشافی ایمیدرو از اکتشافات ۲ سال اخیر گزارش مبسوطی را ارائه دادند اظهار کرد: در حال حاضر پهنه‌ای به مساحت ۹۰ هزار کیلومتر مربع در مرکز ایران در اختیار داریم که از این مقدار در بخش نخست، کار شناسایی روی ۳۸ هزار کیلومترمربع انجام شده است. اقداماتی همچون عملیات ژئوفیزیک هوایی، تهیه نقشه‌های ژئوشیمی، زمین‌شناسی، تصاویر ماهواره‌ای و عملیات «تکتونیک» برای این بخش از محدوده انجام شده است.

علی اصغرزاده در ادامه درباره آخرین آمار اکتشافات انجام شده برای دستیابی به ذخایر معدنی کشور گفت: نتیجه اقدامات انجام شده در بخش نخست فعالیت‌های اکتشافی، دستیابی به مناطق امید بخش بود که در آنها ذخایری از برخی کانی‌ها همچون سنگ‌آهن، مس، طلا، مولیبدن، سرب و روی، حتی پلاتین و تنگستن در مرحله شناسایی دیده شده است.

رسیدن به محدوده‌های امید بخش

به گفته مدیر اکتشافات سازمان ایمیدرو انجام فعالیت‌های اکتشافی در مراحل نخستین نتایج علمی خود را داشته و محدوده‌هایی که به اکتشاف رسیده و بررسی شده‌اند را نمی‌توان به عنوان معدن معرفی کرد بلکه آنها تنها محدوده‌های امید بخشی هستند که برای رسیدن به نتیجه مطلوب و دستیابی به ذخایر معدنی موجود در آنها باید ادامه عملیات اکتشافی در مراحل بعدی را در دستور کار قرار داد.

وی درباره میزان ذخایر موجود در این محدوده نیز اعلام کرد: در گام نخست فعالیت اکتشافی و شناسایی محدوده‌ها درجهان مطابق با استانداردهای جهانی، حتی نمی‌توان برآورد نسبی از ذخیره معدنی به‌دست آورد. اما در مراحل بعدی اکتشافات معدنی، همچون اکتشافات عمومی از میزان ذخایر یک برآورد کلی حاصل می‌شود و در ادامه در بخش اکتشافات تفصیلی برآورد دقیقی از محدوده به‌دست می‌آید و در اکتشافات عمومی میزان ذخیره زمین‌شناسی ارائه شود.

اصغرزاده درباره محدوده یاد شده نیز اظهار کرد: در مرحله شناسایی ابتدایی، در عمل برآوردی از ذخیره به‌دست نیامده بلکه با توجه به حجم کار و مقیاس مشخص می‌توان گفت در این مناطق شواهدی از حضور یک کانسار یا ماده معدنی دیده شده است.

سپس این مرحله از کار در منطقه یادشده انجام شده و نشانه‌هایی از ذخایر قابل قبول در این مناطق دیده می‌شود؛‌ یعنی شاخص‌ها و انجام عملیات بیوشیمی و آنالیزهای انجام شده از وجود ماده معدنی خبرمی‌دهد. همچنین شاخص‌های مختلف ژئوفیزیک هوایی نشان می‌دهد که در عمق زمین، ذخایر معدنی وجود دارد اما اینکه میزان ذخیره چه اندازه بوده یا شکل هندسی ذخیره و ژئومتری آن چگونه است در گام بعدی فعالیت‌های اکتشافی مشخص می‌شود.

مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: فعالیت‌های اکتشافی انجام‌شده باکیفیت بسیار بالا و استاندارد جهانی انجام شده‌اند.

چراکه کارشناسان سرشناس و خبره جهانی از ۷ کشور مختلف همچون انگلستان، استرالیا، افریقای جنوبی و آلمان در این پروژه با سازمان ایمیدرو همکاری کردند که نتیجه آن دستیابی به محدوده‌های امید بخش قابل قبول بوده است.

سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد تومانی

اصغرزاده میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای انجام شناسایی و اکتشاف ۳۸ هزار کیلومتر از ۹۰ هزار کیلومتر را حدود ۹۰میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون گزارش‌های اکتشاف از استاندارد بالایی برخوردار هستند و می‌توانند مبنای خوبی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی قرار گیرند. این محدوده‌ها به طور عمده بخشی از استان یزد و اصفهان را پوشش می‌دهند.

اصغرزاده در پاسخ به اینکه برای ادامه فعالیت‌های اکتشافی و دستیابی به ذخیره معدنی، سرمایه‌گذار تنها سازمان ایمیدرو است یا سرمایه‌گذاران خارجی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار کرد: هم‌اکنون مذاکراتی با سرمایه‌گذاران خارجی در حال انجام است که یافته‌ها را نشان آنها داده‌ایم. در گام بعدی نیز بازدید از محدوده و ارائه اطلاعات از محدوده‌های معدنی در اختیار آنها گذاشته می‌شود تا برای سرمایه‌گذاری ترغیب شده و جذب شوند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون دوگام اصلی پیش‌رو داریم، اظهار کرد: در گام نخست برای محدوده ۳۸ هزارکیلومتری از ۹۰هزار کیلومتر یاد شده، به دنبال جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی خواهیم بود تا ادامه فعالیت اکتشافی با روش‌های سیستماتیک انجام شود. در گام دوم نیز باقیمانده محدوده ۹۰هزارکیلومتری را در دستور کار قرار داده و فاز شناسایی را در آن تکمیل می‌کنیم. هم‌اکنون با شرکت‌های معتبر جهانی مذاکراتی انجام شده و آنها اعلام آمادگی کرده‌اند که از مناطق بازدید کرده و در صورت جلب نظرشان برای سرمایه‌گذاری وارد عمل می‌شوند.

اکتشافات معدنی در ۲ سال اخیر

به گزارش کانال کامودیتی، چندی پیش گروه اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران جلسه‌ای برگزار کرده و در آن نتیجه فعالیت گسترده اکتشافی سازمان در ۲ سال اخیر از جمله یافتن ذخیره‌های معدنی بزرگ که کانی‌های فلزی همچون طلا، مس، روی، سنگ‌آهن و... را در خود جای داده‌اند، در این گزارش ارائه شد.

توسعه اکتشافات معدنی از اولویت‌های رییس هیات عامل ایمیدرو از زمان قبول مسئولیت در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بوده و به نظر می‌رسد هم‌اکنون در حال به ثمر رسیدن است.

از جمله اقدامات ایمیدرو در حوزه اکتشافات معدنی را می‌توان اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه اکتشافی در افق ۵ ساله دانست که ۵۰درصد آن از سوی سازمان ایمیدرو پرداخت شده و مابقی باید از سوی بخش خصوصی هزینه می‌شود.

بودجه سالانه اکتشافات معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران۱۲۰ میلیاردتومان است که در نتیجه آن، در ۵ سال رقم ۶۰۰ میلیارد تومان سهم سازمان محقق خواهد شد.

سازمان ایمیدرو پس از تکمیل فعالیت‌ها و در ادامه آن، نسبت به فراخوان جذب مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی در تکمیل فعالیت و اخذ پروانه بهره‌برداری و شروع عملیات معدنکاری اقدام خواهد کرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا