پرویز داوودی در نشست خبری "معیشت و پیشرفت، خواستگاه مجلس دهم"

پرداخت یارانه نقدی تا بهبود ساختارهای اقتصادی باید ادامه یابد/۷۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی تحت مدیریت دولت نیست

پرداخت یارانه نقدی تا بهبود ساختارهای اقتصادی باید ادامه یابد/۷۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی تحت مدیریت دولت نیست

پرویز داوودی با تشریح برنامه های اقتصادی مجلس اصولگرا در مورد یارانه نقدی گفت: تا سیاست های توانمندسازی و بهبود ساختارهای اقتصادی به ثمر نرسیده است، یارانه ها را باید بپردازیم زیرا فشارهای عدیده ای به مناطق محروم وارد می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پرویز داوودی در نشست خبری "معیشت و پیشرفت، خواستگاه مجلس دهم" که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد با بیان اینکه در وضعیت فعلی اقتصاد با دوگونه مشکلات مبنایی-ریشه ای و کوتاه مدت مواجه هستیم، اظهار کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شد نقشه راه برای حل معضلات اقتصادی کشور به حساب می آید و صرفا برای حل مشکلات دوران تحریم نبود لذا باید آن را سرلوحه قرار دهیم.

معاون اول رئیس جمهور دولت نهم با بیان اینکه این سیاست ها مبتنی بر شاخص های دانش بنیان، مردمی بودن، برون گرایی و درون زایی است، گفت: در اهداف نظام اسلامی هم همواره مورد تأکید بوده که در بعد اقتصادی موجب اختلاف طبقاتی زیاد نشویم؛ برخی راه حل ها با درگیر کردن مردم در عموم فعالیت های اقتصادی است زیرا مشارکت مردم در تولید بسیاری از مشکلات را می کاهد.

او به بحث دانش بنیان که مربوط به توسعه تکنولوژی های روز دنیا می شود، اشاره کرد و درباره درون زایی اقتصاد مقاومتی گفت: درون زایی یعنی اعتماد به توانمندی های داخلی؛ هر وقت این اعتماد به مدیریت و تفکرات منتهی شد قطعا قدم های بلندی برخواهیم داشت که البته تجربه چنین کاری را در دوران دفاع مقدس و تحریم ها نیز داشته ایم.

داوودی درباره برون گرایی نیز گفت: این موضوع یعنی داشتن اقتصاد قدرتمند؛ ما نباید در مرزهای خود محصور شویم و باید به حدی برسیم که در دنیا نقش بازی کنیم.

وی با بیان اینکه آسیب های کنونی را می توان با ابزارهای در دست حل کرد، گفت: در حال حاضر کمتر از یک سال فرصت داریم تا اقتصاد یک حرکتی از خودش نشان دهد و آسیب های آن کاهش یابد.

او افزود: در حال حاضر واحدهای تولیدی در آستانه تعطیلی یا نیمه تعطیلی هستند؛ لذا به دنبال این قضیه بیکاری هم اتفاق می افتد و با توجه به این قضیه چند مزیت فوری فوتی داریم که باید از آن استفاده کرد.

داوودی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی بانک هاست که مدیریت 100 هزار میلیارد تومان آن در دست بانک مرکزی است و بقیه در اختیار بانک هاست بنابراین بانک ها می توانند نقش فعالی در زمینه حمایت از واحدهای تولیدی داشته باشند.

وی گفت: به یک سیستم نظارتی مشخص از سمت بانک مرکزی نیاز داریم تا در بانک اعمال شود تا 800 هزار میلیارد تومان به سمت واحدهای تولیدی رود.

او خاطر نشان کرد: برخی واحدهای تولیدی تکنولوژی آکبند دارند و برخی باید تکنولوژی شان به روز شود؛ مبنای این حمایت نیز این هست که واحدهای تولیدی می گویند باید در بازار رونق باشد تا بتوانیم بفروشیم.

داوودی به معضل نرخ تسهیلات بانکی هم اشاره کرد و گفت: برای سوق پیدا کردن منابع بانکی به سمت واحدهای تولیدی باید نرخ تسهیلات بانکی به شدت کاهش یابد. در حال حاضر این نرخ بالای 25 درصد برای واحدهای تولیدی تمام می شود.

وی گفت: در این صورت می توانند با اجناس خارجی رقابت کنند و مشکل اشتغال به نحوی حل می شود و این رویکرد کوتاه مدت ماست.

داوودی به یارانه ها هم اشاره کرد و گفت: در بحث یارانه ها هم در مقطع کنونی تا سیاست های توانمندسازی و بهبود ساختارهای اقتصادی به ثمر نرسیده است، یارانه ها را باید بپردازیم زیرا فشارهای عدیده ای به مناطق محروم وارد می کند.

او افزود: خانوارهای تحت فشار و محروم حتی در اطراف استان تهران زیاد هستند و کمی یارانه به عنوان ابزاری برای رفع فشارها آنها عمل می کند.

نامزد عضو ائتلاف اصولگرایی مجلس دهم با اشاره به اینکه حدود سه سال از عمر دولت یازدهم گذشته است و با توجه به اینکه دولت در پنج شش ماه آخر فعالیت خود به کارهای انتخاباتی مشغول می‌شود گفت: با توجه به این شرایط دولت زمان کافی برای انجام برخی از اقدامات اقتصادی ندارد اما برخی از اقدامات هستند که در کوتاه مدت می‌توانند انجام داد و به نتیجه رسید.

داوودی با تأکید براینکه خیرخواه دولت هستیم، اضافه کرد: دوست داریم زمانی که 4 سال فعالیت دولت به اتمام رسید اقدامات موثری در کارنامه اقتصادی دولت باشد و نمره مردودی نگیرد اما متأسفانه چیزی در کارنامه اقتصادی دولت نمی‌بینیم. باید دولت تحرک در اقتصاد ایجاد کند به طور نمونه می‌توان نرخ تسهیلات بانکی را اصلاح کرد و بعد از آن بر اجرای آن نظارت کرد. اگر عزم نظارت باشد می‌توان در چارچوب نظارت نرخ وام‌های بانکی را کاهش داد. اگر نقدینگی بیش از این افزایش یابد و نظارتی وجود نداشته باشد قطعاً تورم سرسام آورتر خواهد شد.

وی  ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد واحدهای تولیدی تعطیل هستند اما هنوز ظرفیت آنها باقی است و نابود نشده ضمن اینکه نیروی انسانی و سرمایه برای راه اندازی مجدد آنها وجود دارد. تنها باید به آنها روحیه داد. روحیه نیز چیزی جز نگاه به داخل نیست. تا زمانیکه مسئولان دائماً تکرار می‌کنند منتظر سرمایه گذاری خارجی برای حل مشکلات اقتصادی هستند، مشکلات کشور حل نخواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور دولت نهم با اشاره به اینکه هرگاه نگاه کشور به توان داخلی بود شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بودیم، گفت: در این موضوع می‌توان به مسائل دفاعی اشاره کرد زمانیکه حتی مجبور بودیم سیم خاردار مورد نیاز خود را از خارج وارد کنیم اما اکنون به پیشرفته ترین تجهیزات دفاعی دست یافته‌ایم. ضمن آنکه نتیجه نگاه داخل سردار سلیمانی است که توانست با استفاده از توانمندی‌های داخل کشور شرایط قابل قبولی را برای کشور سوریه ایجاد کند.

داوودی با اشاره به اینکه متوسط نرخ تورم در دو سال اول دولت یازدهم 23.8 درصد است، گفت: این درحالی است که نرخ تورم در دو سال اول دو دولت دهم و یازدهم 16.6 درصد است. همچنین نرخ رشد در دو سال اول دولت تدبیر و امید 0.53 درصد و در دو دولت نهم و دهم 6.2 درصد است. این نشان می‌دهد که نگاه داخل موجب رشد و شکوفایی اقتصاد کشور می‌شود.

انتهای پیام//

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا