بازار کفش در روزهای پایانی سال چه چشم‌اندازی پیش‌رو دارد؟

بازار کفش در روزهای پایانی سال چه چشم‌اندازی پیش‌رو دارد؟

اقتصاد > بازرگانی - اقتصاد نیوز نوشت:رئیس هیات مدیره جامعه کفش ایران از چشم‌انداز پیش‌روی فعالان این صنف برای روزهای آینده سخن گفت و به مصرف‌کنندگان توصیه کرد خریدهای شب عید خود را هرچه زودتر انجام دهند و این کار را به روزهای پایانی سال موکول نکنند.

علی لشکری عنوان کرد:رکودی که گریبانگیر سایر صنایع است، صنعت کفش را هم گرفتار کرده، این در حالی است که در آینده نزدیک، رونق شب عید را در پیش داریم و امیدواریم بازار اسفندماه زودتر شروع شود و مصرف‌کننده‌ها رغبت خرید بیشتری داشته باشند، زیرا تولید کننده‌های کفش در کشور آمادگی ارائه بهترین کفش‌ها هم به لحاظ کیفیتی و هم قیمتی دارند.

وی در ادامه گفت: مصرف‌کننده‌ها باید بدانند، چند روز خرید زودتر باعث می‌شود تولیدکننده‌ها بتوانند گردش مالی بهتری از کارشان ارائه دهند و فرصت انتخاب کفش‌های بیشتر و بهتری را خواهند داشت. به همین دلیل باید زودتر برای خرید اقدام کنند و خرید را برای شب‌های آخر سال نگذارند. 

لشکری خاطرنشان کرد: خوشبختانه کفش‌های تولید داخل هم کیفیت خوبی دارند و هم با قیمت مناسب ارائه می‌شوند و اگر بین تورم کل و تورم کفش مقایسه‌ای داشته باشیم، شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی تا پایان آذر ماه 13.7 درصد رشد داشته و تورم قیمت کفش 12.4 درصد بوده است. این نشان می‌دهد افزایش قیمت کفش، از افزایش  قیمت‌های میانگین کالاها پایین‌تر است.

وی تاکید کرد: مصرف کننده‌ها باید بدانند فرصت بسیار خوبی است که بتوانند خرید کنند، و توصیه می‌کنم هر چه زودتر خرید شب عید را انجام دهند.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت بازار برای تولیدکننده‌ها چگونه است؟ گفت: با توجه به اینکه در دو سال گذشته رکود بر خیلی از صنایع حاکم بوده و صنعت کفش هم در بر گرفته، تقریباً می‌توانم بگویم روند تولید نسبت به سال گذشته مثبت نبود، اما پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به رشد نرخ صادرات انواع کفش، که از شهریور ماه امسال تا به امروز ادامه داشته، روند مثبتی در پیش خواهد داشت.

لشکری با اشاره به چالش‌های موجود صنعت کفش عنوان کرد: قاچاق در این حوزه و اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده باعث از بین رفتن، مزیت واحدهای شناسنامه دار در مقایسه با واحدهای غیر شناسنامه دار شده است.

وی ادامه داد: منظورم از اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده این است که، واحدهای خرده فروشی مکلف به دستگاه کارتخوان باشند، البته اخیرا دولت یک حرکت‌هایی را شروع کرده و شنیده‌ام از اول اسفند ماه قرار است این کار عملی شود. این در حالی است که پس از اجرایی شدن این قانون، یک سال طول می‌کشد تا بر بازار تاثیر بگذارد.

لشکری عنوان کرد: در حال حاضر اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکلات زیادی را برای تولیدکننده‌های داخلی کشور ایجاد کرده است. از طرفی هم حجم زیاد قاچاق باعث شده که مردم نتوانند آن طور که باید در جریان ارزش و کیفیت کالای داخلی قرار بگیرند، و امیدوار هستیم که مسوولان یا اتحادیه‌ها در خصوص کنترل قاچاق اقداماتی را انجام دهند.

وی در خصوص بهترین راه برای مبارزه با قاچاق گفت: بهترین راه مبارزه با قاچاق، حمایت و تقویت تولید ملی است، متاسفانه هر چقدر در سال‌های گذشته برای جلوگیری از قاچاق هزینه کردیم نتیجه خوبی نگرفتیم. اگر عزم مسوولان برای تقویت تولید ملی، رفع موانع تولید و برداشتن خود تحریم‌های داخلی انجام بگیرد، زمینه برای تولید بهتر خواهد شد. این در حالی است که اگر در زمینه صادرات هم امکان ارز آوری بیشتری برای تولید کننده‌ها فراهم شود، قدرت چانه زنی مسوولان سیاسی ما هم در دنیا بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد کفش‌های موجود در بازار تولید داخلی هستند؟ نیز به اقتصادنیوز گفت: در این خصوص آمار دقیقی نمی‌توان اعلام کرد، ولی در زمینه کفش‌های ورزشی سهم کفش‌های خارجی و وارداتی خیلی بیشتر از کفش‌های داخلی است، این در حالی است که در زمینه کفش‌های مردانه چرمی سهم کفش‌های داخلی خیلی بیشتر از کفش‌های وارداتی است. در مجموع بین 15 تا 25 درصد کفش‌های موجود در بازار وارداتی و خارجی هستند و یک همبستگی خوب و قوی بین مصرف داخلی و تولید داخلی وجود دارد، و این همبستگی خیلی مثبت است. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا