زورآزمایی دلالان ارزی با انتظارات

زورآزمایی دلالان ارزی با انتظارات

بازارهای ارز و سکه داخلی در دومین روز هفته شاهد بالا آمدن قیمت‌ها از کف روزانه بودند تا هر دو بازار شاهد ثبات قیمت‌های نهایی باشند.

روز یکشنبه در حالی که بهای دلار روی همان رقم 3460 تومان روز شنبه ماند، سکه تمام بهار آزادی با 1000 تومان کاهش به قیمت 949 هزار تومان رسید. روز گذشته ادامه اثرگذاری روند توافق هسته‌ای به کاهش قیمت دلار انجامید،‌ اما مقاومت معامله‌گران آتی که خریدهای خود را افزایش دادند قیمت را به قیمت نهایی نخستین روز هفته بازگرداند.

روز گذشته سوای رکودی که به‌طور سنتی در ماه محرم‌ دامنگیر بازار ارز و طلا می‌شود، عامل دیگری نیز به بی‌انگیزگی و تردید معامله‌گران در این بازارها تداوم می‌بخشید. با گذشت 90 روز از رسیدن ایران و کشورهای 1+5 به توافق هسته‌ای، موعد روز «پذیرش» قید شده در این موافقت‌نامه یا همان «برجام» فرا رسیده است.

بازار که از زمان تصویب برنامه جامع اقدام مشترک در مجلس دچار ضعف شده، روز یکشنبه نیز روند کاهشی روزهای گذشته را پی گرفت. مشاهدات میدانی از میدان فردوسی تا چهارراه استانبول تهران حاکی از آن است که اغلب دلال‌ها و معامله‌گران غیررسمی ارز، متمایل به فروش شده‌اند و رغبت چندانی به افزایش موجودی ارزی خود یا آنچه «دپو کردن دلار» عنوان می‌کنند، ندارند.

دلار دومین روز هفته را با قیمت 3455 تومان شروع کرد که 5 تومان از قیمت عصر شنبه ارزان‌تر بود. در حالی که مطابق روزهای یکشنبه بانک مرکزی تغییری در نرخ رسمی ارز ایجاد نمی‌کند، نرخ غیر رسمی ارز در سایه بیم‌ و تردیدهای حاکم بر بازار تا بهای 3451  تومان پایین رفت، اما بعد مجددا تا قیمت 3460 تومان افزایش یافت. چنان که اشاره شد کاهش روز یکشنبه مربوط به ادامه اثرگذاری پیش رفتن توافق هسته‌ای و افزایش این روز مربوط به مقاومت معامله‌گران و همچنین برخورد دلار با سطح حمایتی 3450 تومان بود. روز گذشته با آنکه معامله‌گران با خرید ارز در برابر کاهش مقاومت می‌کردند،‌ اما احساس بازار در کل کاهشی بود تا از میزان تقاضا کم شود. تردید و سردرگمی معامله‌گران از روند آینده بازار ارز عامل اصلی‌ای است که باعث شده این افراد از معامله در حجم‌های هنگفت پرهیز کنند و تنها دست به نوسان‌گیری‌های کوچک بزنند. همچنین، ورود به ماه محرم را نیز می‌توان ضمیمه این علت به‌عنوان دلیلی برای رکود بازار ارز عنوان کرد.

به اعتقاد برخی از معامله‌گران و حتی صراف‌های خیابان فردوسی، کاهش در تقاضا و رکودی نسبی در دهه نخست ماه محرم هر سال رخ می‌دهد که البته پس از این ایام وضع رفته‌رفته به حالت عادی باز خواهد گشت. در کنار این‌ها، برخی دیگر از فعالان بازار ارز معتقدند رونق گرفتن بازار سهام و مثبت شدن روند شاخص آن در تضاد با روند شاخص بازار ارز است و آن را نماگری برای کاهشی شدن قیمت دلار تفسیر می‌کنند. به اعتقاد این افراد، در‌صورتی‌که بازارهای موازی بازار ارز نظیر سهام یا ملک رونق بگیرند،‌ اندک نقدینگی موجود در بازار ارز به چنین بازارهایی مهاجرت کرده و بازار دلار را به گفته آنها «از سکه می‌اندازد.» به گزارش دنیای اقتصاد ، در بازار سکه همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی طلا، سکه تمام بهار آزادی نیز تحت تاثیر کاهش تقاضا تا قیمت 947 هزار تومان پایین رفت و بعد با رشد دلار روی قیمت 949 هزار تومان به کار خود پایان داد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا