معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایسنا:

آمار وزارت نیرو درباره مصرف آب کشاورزی قابل مناقشه نیست

آمار وزارت نیرو درباره مصرف آب کشاورزی قابل مناقشه نیست

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: با توجه به اینکه 92 درصد مصرف آب کشور در حوزه کشاورزی است، لذا نیازمند انتخاب الگوی کشت بهینه با دیدگاه آب مجازی هستیم که تاکنون نیز توجه زیادی به این مساله نشده است.

رحیم میدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در پیشرفته‌ترین کشورها نیز 70 درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار کرد: اگر بگوییم که تنها 60 درصد در حوزه کشاورزی مصرف آب داریم باید به دنبال این سوال رفت که 40 درصد باقی در کجا مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: این عدد برای حوزه بخش کشاورزی عجیب نیست و در همه دنیا بیشترین مصرف آب در حوزه کشاورزی است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: به اعتقاد من نباید روی این موضوع مناقشه کرد چراکه وزارت نیرو اطلاعات را پیدا و اعلام می‌کند که هشت درصد در حوزه شرب و صنعت و 92 درصد در حوزه کشاورزی آب مصرف می‌شود و برای این مساله نیز نمی‌توان اعداد دیگری را اعلام کرد.

میدانی درخصوص میزان بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی اظهار کرد: بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی در کشورهای مشابه ایران نیز پایین است. چراکه میزان راندمان آبیاری به لحاظ کاشت محصولات مختلف در عدد پایینی قرار گرفته است لذا ما باید متناسب با اقلیم هر منطقه بتوانیم محصولات را با کمترین میزان مصرف آب استحصال کنیم.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر می‌توان در یک منطقه‌ای به ازای هر هکتار 10 تن گندم برداشت کرد منطقی نیست که چهار تن گندم برداشت شود لذا لازم است برای این مهم برنامه‌ریزی‌های اساسی‌ای صورت بگیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار کرد: مساله دیگری که هنوز در کشور ما روابط پیدا نکرده انتخاب کاشت محصول مناسب برای کشور است. به عبارت دیگر در حوزه کشاورزی به آب مجازی توجه نمی‌شود و این در حالی است که کشورهای پیشرفته متناسب با موقعیت خودشان اقدام به کاشت محصول می‌کنند.

میدانی با بیان اینکه در وهله اول باید به این مساله توجه کرد که از نظر اقتصادی کاشت کدام محصول به نفع کشور است، گفت: به طور قطع محصولی که بیشترین ارزش افزوده را از آب ایجاد می‌کند بیشترین ارزش را دارد. به عبارتی باید به این مساله عنایت داشت که از هر واحد آب چه میزان ارزش افزوده تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزش تولید یک متر مکعب آب در کشور ما در گندم و پسته یکی نیست، اظهار کرد: ارزش تولید در پسته بالاتر است لذا ما باید یک الگوی کشت مناسب برای کشور انتخاب کنیم و با این رویکرد که از هر مترمکعب آب بیشترین ارزش افزوده را تولید کنیم برنامه‌ریزی‌های خود را مدون کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه این مساله GDP کشور را ارتقاء می‌دهد، تاکید کرد: مصرف آب در صنعت ارزش افزوده بالاتری نسبت به کشاورزی دارد لذا در کشورهای پیشرفته میزان مصرف آب در بخش صنعت بالاتر است.

میدانی ادامه داد: مهم این است که اول انتخاب کنیم که چه محصولاتی در کشور باید کاشته شود و بعد از آن باید مشخص کنیم که کدام محصولات را در کدام مناطق کشور بکاریم. به نظر من انتخاب الگوی کشت بهینه با دیدگاه آب مجازی خیلی مورد توجه قرار نگرفته لذا لازم است که این مهم توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی آب گفت: در آینده یک گزارش به منظور توجه به آب مجازی در شورا مطرح می‌شود چراکه این مساله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار کرد: در حال حاضر ژاپن یک جدول برای واردات و صادرات محصولات خود دارد و ما نیز باید بر این اساس الگویی داشته باشیم و با توجه به تصمیمی که وزارت جهاد کشاورزی برای کاشت برنج تنها در استان‌های گیلان و مازندران گرفت، باید گفت که در شرایط فعلی نیازمند اخذ چنین تصمیمات کاربردی‌ای هستیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا