ICT یک گام به جلو برای رسیدن به جایگاه برابر در جهان

ICT یک گام به جلو برای رسیدن به جایگاه برابر در جهان

نایب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای(نصر) استان تهران به ارائه توضیحاتی درباره لزوم تلاش برای رسیدن به جایگاهی برابر با سایر کشورهای جهان پس از لغو تحریم‌ها و نقش موثر بخش خصوصی در این زمینه پرداخت.

باقر بحری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه بزرگترین فرصتی که برای کشور وجود دارد ارتباط با جهان است، اظهار کرد: وقتی مجموعه و کشوری با جهان ارتباط داشته باشد، یعنی بازار بزرگی روبه رویش باشد که بتواند با آن مراوده و از آن خرید کند یا چیزی بفروشد، تجربیات خود را منتقل کند و رابطه مالی داشته باشد، طبیعتا آن مجموعه و کشور دارای جایگاهی برابر با جهان می‌شود.

وی با اشاره به عدم برخورداری ایران از جایگاه برابر با سایر کشورها به دلیل تحریم‌ها ادامه داد: کشور ما این جایگاه برابر را به دلیل تحریم‌های‌ ناعادلانه نداشت ولی در حال حاضر در شرایط پسابرجام و با حذف تحریم‌ها، حداقل می‌توان گفت یک قدم به جلو برای برابری فرصت با بقیه برداشته‌ایم.

نایب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تاکید بر تلاش بخش خصوصی برای رسیدن به جایگاه برابر با جهان اظهار کرد: بسیاری از زیرساخت‌های ما در حوزه فناوری اطلاعات مشکل دارد که دولت باید این زیرساخت‌های رابطه‌ای را برقرار کند و در مرحله دوم نوبت به شرکت‌های خصوصی می‌رسد که اقدام کنند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران منشا توسعه و تحول یک جامعه را بخش خصوصی دانست و ادامه داد: در واقع هرچه بخش دولتی کوچک‌تر و سیاست‌گذارتر شود، یک کشور سالمتر است و مفیدتر کار می‌کند و کارهای اجرایی را باید بخش‌های خصوصی در درست بگیرند.

بحری با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند بازیگر مناسبی در سطح جامعه باشد گفت: بخش‌هایی از شناسایی سیاست‌ها و مشاوره‌ها باید بر عهده بخش خصوصی باشد، چون بخش‌های خصوصی نماینده آحاد ملت هستند و می‌توانند اطلاعات و مسائل را وسیع‌تر‌ بررسی کنند.

وی با اشاره به نقش بخش خصوصی بیان کرد: تا مدتی شرکت‌های خصوصی در دولت یک جایگاه غریبه و غیرخودی داشتند، اما در این دولت از اتفاقات خوبی که افتاده توجه به بخش خصوصی است. ما در اکثر جلسات وزارت ارتباطات هستیم و در جریانات حضور داریم که نشان‌دهنده تغییر دیدگاه دولت نسبت به این مساله بوده و نشانه خوبی است.

نایب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در ادامه اظهار کرد: شرکت‌های کوچک‌تر خصوصی و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مغز و موتور تحرک و نوآوری در جامعه هستند. اگر آنها را خوب ببینیم و از آنها حمایت کنیم و گسترششان بدیم، می‌توانیم آینده خوبی داشته باشیم.

بحری با بیان اینکه باید بخش‌های بزرگ خصوصی ایجاد شود افزود: معتقدم بعد از تحریم از موضوعاتی که خیلی جدی مطرح می‌شود مساله فرآیند نزدیک شدن شرکت‌های کوچک و ایجاد شرکت‌های بزرگ است، زیرا شرکت‌های کوچک برای بازی‌های بزرگ در سطح جهانی پاسخگو نیستند.

وی با اشاره به نقش بخش‌های خصوصی بزرگتر گفت: اصولا یکی از کمک‌ها برون‌سپاری است و کمک دیگر اعتماد به بخش‌های منعطف‌ و سرحال جوان و کوچک است. شرکت‌های کوچک با گرفتن مسئولیت و تعهد می‌توانند بزرگ شوند و تا زمانی که به آنها مسئولیت ندهیم و ازشان مسئولیت نخواهیم بزرگ نمی‌شوند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ادامه داد: در حال حاضر اشکالی که وجود دارد این است که بسیاری از موسسات بزرگ به خصوص خصولتی‌ها می‌خواهند همه کارها را خودشان انجام دهند، در حالی که باید به بخش‌های کوچک نیز مسئولیت داده شود.

نایب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به تهدیدهای موجود پس از لغو تحریم‌ها اظهار کرد: بزرگترین تهدیدی که وجود دارد این است که ما مثل بعضی از کشورهای عربی به شرکت‌های خارجی اجازه دهیم تمامی کارها را خوشان انجام دهند و این خطرناک‌ترین اتفاقی است که میفتد.

بحری در پایان سخنانش با تاکید بر لزوم همکاری مناسب با شرکت‌های خارجی خاطرنشان کرد: کاری که باید بکنیم این است که با شرکت‌های خارجی همکاری داشته باشیم و آنها نیز تفکرات و تجربیات خود را به ما منتقل کنند و ما حداقل بتوانیم در بازار منطقه با آنها مشارکت کنیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا