قائم مقام خانه کشاورز اعلام کرد

دلالان و نبود الگوی کشت؛ عاملان گرانی پیاز

دلالان و نبود الگوی کشت؛ عاملان گرانی پیاز

در حالی که طی هفته‌های اخیر گرانی پیاز به عنوان یکی از محصولات پرمصرف در سبد خانوار یکی از مشکلات در بازار محصولات کشاورزی تبدیل شده است، هر کس دلیلی برای آن می‌آورد؛ به گونه‌ای قائم مقام خانه کشاورز دلالان و نبود الگوی کشت را عامل گرانی این محصول می داند اما میوه‌فروشان کمبود را دلیل این موضوع عنوان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، داستان سیب‌زمینی و پیاز یکی از مشکلاتی است که ریشه در تاریخ این مرز و بوم پیدا کرده و برای کمبود و گرانی، یکسال نوبت به سیب‌زمینی می‌رسد و سال دیگر پیاز، اما در این هفته‌های اخیر گویا نوبت یکه‌تازی پیاز است، چرا که قیمت آن به کیلویی بیش از 4000 تومان در شهرهای مختلف رسیده است.

البته حسین مهاجران - رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان - در این باره اظهارکرده به دلیل اینکه در سال گذشته پیازهای تولید شده از کشاورزان خریداری نشد و قیمت آن به دلیل عرضه بالا بسیار کاهش یافت آن ها اقدام به کاشت کمتر کردند و همین موضوع منجر به کمبود این محصول در سال جاری شد.

وی با بیان اینکه تا 15 روز آینده قیمت‌ها متعادل می‌شود، افزود: خنکی هوا از دیگر عواملی بود که باعث شد پیاز در همه مناطق گرمسیری از جمله چابهار و بندرعباس به عمل نیاید و در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم پیاز در میادین میوه و تره بار به 4000 تومان رسیده است.

این درحالی است که عنایت‌الله بیابانی - قائم مقام خانه کشاورز - درباره عوامل گرانی پیاز به ایسنا گفت: کشاورزی و کشاورزان همیشه در معرض تهدیدات مختلفی از تغییرات اقلیمی و آب‌ و هوایی تا دلالان و بازی‌های آن‌ها با قیمت محصولات کشاورزی قرار دارند.

وی افزود: سیب‌زمینی و پیاز دو محصولی است که به صورت روزانه مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد و از سوی دلالان سیاستگذاری‌های بسیاری برای کنترل قیمت آن به نفع خودشان، صورت می گیرد و از سوی دیگر ساختار و الگوی کشت مناسبی در کشور نیز برای تولید این دو محصول وجود ندارد و نمی‌دانیم هر یک از محصولات را در چه فصلی، کجا و به چه میزان باید تولید کنیم تا در طول سال با نوسان تولید و قیمت آن‌ها مواجه نشویم.

بیابانی با بیان اینکه در برخی مقاطع واردات سیب‌زمینی نیز صورت گرفته است، تاکید کرد: باید ساختار و الگویی مناسب برای تولید سیب‌زمینی و پیاز تعریف و تدوین شود و از سوی دیگر به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کنیم که کشاورزان خود به این باور برسند که تولید چه محصولی در چه بازه زمانی برای آن‌ها سود بهتر و بیشتری دارد.

قائم مقام خانه کشاورز اظهارکرد: این مشکل ریشه‌ای در تولید و بازار سیب‌زمینی و پیاز با تقویت سیستم نظارتی، حل می‌شود و دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه کاری کنند که دست دلالان و واسطه‌های غیر ضرور از بازار محصولات کشاورزی به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قطع شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دلالان سیب‌زمینی بهاره را انبار می‌کنند و در هر زمانی که بخواهند و به تدریج آن را به گونه‌ای وارد بازار می‌کنند تا منافع‌شان تامین شود و قیمت آن را بتوانند در دامنه‌ی مورد رضایت خودشان کنترل کنند.

به گزارش ایسنا، علی‌رغم پیگیری‌های متعدد هیچ کدام از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی مشکلات به وجود آمده در این زمینه نبودند اما مسئله این است که تا چه زمانی دود سیاست‌های نادرست و نبود الگوی کشت مناسب باید به چشم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگانی برود که هیچ نفعی در این آشفته بازار ندارند؟

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا