اعتراف به اشتباه 6 ساله تحریم بانک ملت

اعتراف به اشتباه 6 ساله تحریم بانک ملت

دیوان دادگستری اروپا به عنوان عالی ترین دادگاه اتحادیه اروپا، اعمال تحریم علیه بانک ملت در سال 2010 را غیرقانونی و ناموجه اعلام کرد. این رأی می‌تواند ...

دیوان دادگستری اروپا به عنوان عالی ترین دادگاه اتحادیه اروپا، اعمال تحریم علیه بانک ملت در سال 2010 را غیرقانونی و ناموجه اعلام کرد. این رأی می‌تواند در مسیر دعاوی حقوقی چندساله بانک ملت و خزانه داری انگلیس، سبب تقویت ادعای خسارت 4 میلیاردی این بانک علیه دولت انگلیس شود.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به جنگ حقوقی چندین ساله بانک ملت ایران و خزانه داری انگلیس نوشت: در رأی دیوان دادگستری اروپا که روز پنجشنبه به نفع بانک ملت صادر شد، عنوان شده است که تحریم های اعمال شده علیه این بانک از سال 2010 میلادی، به اشتباه صورت گرفته است و وکلای این بانک می گویند که این رای، ادعای خسارت 4 میلیارد دلاری بانک ملت علیه دولت انگلیس را تقویت خواهد کرد.پیش از این دادگاه بدوی اروپا تحریم های اعمال شده علیه بانک ملت را ناموجه دانسته بود اما شورای اروپا این حکم را به دیوان دادگستری اروپا فرستاد  و این دیوان نیز به نفع بانک ملت رای داد.

در این رابطه وکیل بانک ملت با اشاره به بازشدن مسیر برای طرح سایر دعاوی این بانک گفت: بانک ملت اکنون منتظر تصمیمی در مورد ادعای غرامت 4 میلیارد دلاری در دادگاه انگلیسی است. روزنامه گاردین نیز در گزارشی نوشت: دیوان دادگستری اروپا همچنین گفته است که شورای اروپایی به اشتباه بانک ملت را یک بانک دولتی دانسته است چراکه در حال حاضر 80 درصد از سهام این بانک متعلق به بخش خصوصی و تنها 20 درصد آن متعلق به دولت ایران است.فایننشال تایمز افزود: بانک ملت که در سال 1979 میلادی پایه گذاری شده در دعاوی حقوقی اش عنوان کرده ظرف پنج سال گذشته به کسب وکار و تجارت بین المللی اش قبل از تحریم ها، که شامل 33 میلیون حساب در 2 هزار شعبه این بانک در ایران، ترکیه و آفریقای جنوبی بوده ، خسارت وارد شده است.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی نوشت: بانک ملت ایران که دارایی هایش به دلیل اتهام حمایت از برنامه هسته ای و موشکی ایران منجمد شده بود توانست در دادگاه اتحادیه اروپا پیروز شود و راهش را برای گرفتن غرامت علیه انگلیس باز کند.این روزنامه نوشت: با توجه به رأی دادگاه اروپا در لوکزامبورگ، که حاکی از عدم وجود شواهدی دال بر دخالت بانک ملت در حمایت از برنامه هسته ای و موشکی ایران است، ادعای غرامت بانک ملت علیه دولت انگلیس که بالغ بر میلیاردها پوند است، تقویت خواهد شد.

گاردین افزود: سروش زایوالا وکیل بانک ملت در این ارتباط می‌گوید: 'این یک خبر خوب برای بانک ملت و ملت ایران است . این رأی به دنیا نشان داد که ایران برخوردار از یک تمدن درخشان و معتقد به اصل حاکمیت قانون است.'گاردین افزود: او همچنین رأی دیوان دادگستری اروپا را یک نقطه عطف پس از شش سال چالش حقوقی دانست و گفت: «بانک ملت قبلاً با موفقیت تحریم هایی که وزارت دارایی انگلیس بر این بانک تحمیل کرده بود را به چالش گرفته و اکنون منتظر تصمیمی در مورد ادعای غرامت 4 میلیارد دلاری( 2.8 میلیارد پوند) در دادگاه انگلیسی است.»این روزنامه با بیان اینکه یک سخنگوی کمیسیون اروپایی گفته که این نهاد از حکم دیوان دادگستری آگاه شده است، افزود: این سخنگو گفت آن تدابیر ( تحریم ها) علیه بانک ملت در ماه گذشته برداشته شده است و «اقدام دیگری که باید مد نظر قرار گیرد وجود ندارد.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا