شرایط برای حضور بلندمدت در روسیه فراهم است

شرایط برای حضور بلندمدت در روسیه فراهم است

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت گفت: شرایط هم اکنون برای حضور بلندمدت و پایدار در روسیه فراهم است.

عباس خالقی تبار در جمع خبرنگاران گفت: روسیه هشتمین اقتصاد بزرگ جهان است و سالانه  مقدار زیادی از محصولاتی را که ایران به سایر کشورهای دنیا صادر می‌کند، واردات می‌‌کند، این در حالی است که ۷۰ درصد محصولاتی که ایران به روسیه صادر می کنیم شامل خشکبار، میوه، سبزی، غذاهای نیمه آماده و خرما است که به صورت سنتی به روسیه صادر می‌شد و اکنون هم از ظرفیت مناسبی برخوردار است.

مدیرعامل مرکز آموزش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: کالاهای صادر شده به روسیه باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، به این معنا که این کالاها باید توان رقابتی بالایی در این بازار داشته باشند، چراکه سلیقه جامعه هدف در کشور روسیه، متفاوت از دیگر بازارها است و تولید کنندگان برای افزایش امکان صادرات به این کشور، باید سطح کیفی محصولات خود را بالا ببرند. در این میان، فضای حادث شده در سطح مبادلات ترکیه با روسیه و نیز لغو تحریم‌های ایران پس از برجام، فضای مثبتی برای همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و روسیه فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: ایجاد تسهیلات در امور گمرکی در جهت افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور یکی از ضرورت‌های مهم بوده و ایجاد کریدور سبز که در سطح مقامات حاکمیتی در حال بررسی است، می‌تواند به بحث تسهیلات گمرکی بین دو کشور کمک شایانی کند. بر این اساس ایران می‌تواند صادرکننده بزرگ مصالح ساختمانی به روسیه باشد، ضمن اینکه ما تولیدکننده بسیاری از محصولات ساختمانی مثل سیمان، رادیاتور، کاشی و سرامیک بوده و در برخی محصولات دیگر مثل لوازم داخل منزل ونیزقطعات خودرو یا بعضی کالاهای صنعتی و پتروشیمی نیز ظرفیت خوبی داریم.

به گفته خالقی تبار، در برخی حوزه ها از جمله تولید مرغ و تخم مرغ در داخل کشور، ظرفیت‌های زیادی داریم اما قیمت مرغ ایران در مرز روسیه از قیمت مرغی که از سایر کشورها، مسافت طولانی تری را طی می‌کند، ارزان‌تر نیست و ضروری است با اصلاح فرآیندهای تولید و لجستیک، قیمت تمام شده را در این خصوص کاهش دهیم.

وی به برگزاری همایش فرصت‌های تجاری ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: تمامی فرصت‌های موجود جهت حضور یا تثبیت کالای ایران در روسیه در همایشی که به این منظور در ۸ اسفند ماه با حضور مقامات بلند پایه دو کشور برگزار می‌شود، تشریح خواهد شد که در آن نقش و جایگاه ایران در منطقه و ظرفیت های تجاری با روسیه، پتانسیل‌های صادراتی ایران به روسیه، روش‌ها و شیوه های کاربردی تجارت بین ایران و روسیه، ویژگی بازار مصرف و رفتار مصرف کنندگان، بیمه و ضمانت صادرات کالاهای ایران به روسیه و شیوه اعتبارسنجی و شناسایی تولیدکنندگان معتبر ایران و روسیه، طرح خواهد شد.

خالقی تبار ادامه داد: با تعامالات خوبی که با روسیه انجام شده بانک اطلاعات اقتصادی ایران و روسیه برای کمک به توسعه همکاری ها و روابط دو کشور در حال راه‌اندازی است که طی هفته‌های آتی این سایت راه اندازی می‌شود. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد بزرگترین مشکل تجار نبود اطالعات کافی در مورد بازار روسیه است، چراکه این بازار، مبهم است و تجاری که وارد این بازار می شوند باید با نیازها، قوانین و ملاحظات خاص تجاری  آن کشور آشنا شوند.

 وی با بیان اینکه با توجه به نوع اقلیمی که داریم، می‌توان در طول زمستان نیز محصولات کشاورزی را به روسیه صادر کنیم، بر ضرورت داشتن اطلاعات خاص تجاری برای ورود به بازار روسیه تاکید کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا