در گفت‌وگوی تسنیم با عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

پنج چالش اصلی برای توسعه و راه‌اندازی گوگل ایرانی مطرح شد

پنج چالش اصلی برای توسعه و راه‌اندازی گوگل ایرانی مطرح شد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: راه اندازی و توسعه جویشگرها در حال حاضر با پنج چالش جدی اعم از اقتصادی و پایداری در کسب‌وکار مواجه است.

روح الله رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، چالش‌های اقتصادی پیش‌روی توسعه موتورهای جستجو را برشمرد و اظهار کرد: راه‌اندازی یک موتور جستجو موفق قطعا کار سختی است و با توجه به تجربیات حاصل از الگوهای موفقی نظیر گوگل، یاهو، بینگ، یاندکس و... چالش‌های اقتصادی بسیاری پیرامون توسعه‌های جدید خواهد بود.

وی عنوان کرد: اولین چالش در ارتباط با کشف بازار جویشگرهاست زیرا مدل‌های نام برده شده، موتورهای جستجوگر همه منظوره کنونی هستند اما این به منزله بهترین بودن‌شان نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پیش از توسعه جویشگرها باید نیاز واقعی یک بازار به وجود آنها کشف شود، گفت: بعد از این مرحله یعنی تعیین زمینه فعالیت اعم از حوزه قانون و قضا، تحصیلی، دولتی، صنعت هتل‌داری و... باید سازماندهی و راهبری را تا رسیدن به اهداف مشخص شروع کرد.

رحمانی چالش دوم را به عنوان قانون "پنج درصد" مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه زمینه دسترسی به موتورهای جستجو باز و بدون هزینه است یا اصطلاحا هزینه تعویض بازاری برای مخاطب ندارد، کاربران ممکن است به راحتی موتور جستجوی مورد استفاده خود را تغییر دهند.

وی افزود: قانونی در این زمینه وجود دارد که به پنج درصد معروف است و می‌گوید اگر یک موتور جستجو 5 درصد بهتر از نمونه‌های دیگر عمل کند، انگیزه 90 درصد کاربران قادر به استفاده از آن برای استفاده همیشگی از آن برانگیخته می‌شود. قطعا این قانون به شکلی دیگر می‌گوید اگر یک جویشگر با تکیه بر این اصل 5 درصد وضعیتش را بهبود بخشد، قدرت و رشد بازارش 10ها برابر می‌گردد.

او سرمایه‌گذاری اولیه و هزینه بالای راه‌اندازی یک جویشگر را نیز چالش دیگری دانست و اذعان کرد: برخلاف دیگر کسب‌وکارها که می‌توانند با سرمایه‌گذاری خاص در یک بخش به مشتری برسند اما موتورهای جستجوگر باید 100 درصد توسعه داده شوند تا بعد از راه‌اندازی حداقل یک کاربر به آنها رجوع کند.

رحمانی گفت: سرمایه‌گذاری جویشگرها باید در زمینه‌هایی نظیر پایش کامل وب یا پایگاه داده‌ای مشخص، تجزیه کننده زبان کامل، ایندکس کننده کامل، رابط کاربری کاملا کاربردی و پویا و... باشد که هزینه های بسیاری را به توسعه دهندگان تحمیل می‌کند.

علی‌رغم اینکه همواره نیروی متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما جایگاه به نسبت خوبی در برابر دیگر رشته‌ها داشته و دارد و این موضوع مورد نظر مسئولان اجرایی این حوزه نیز جهت حمایت‌های بیشتر قرار گرفته است، اما رحمانی می‌گوید در بخش منابع انسانی جویشگرها با چالش روبرو هستیم.

وی معتقد است مهندسان کمی در این حوزه به نسبت نیاز بازار به جویشگرها وجود دارد؛ لذا برای توسعه این بخش باید برنامه توسعه‌ای و تمرینی داشته باشیم تا بتوانیم افراد را تربیت کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران چالش پایانی این حوزه را عدم ثبات کسب‌وکار دانست و گفت: معمولا یک جستجوگر با منابع مالی کافی ساخته می‌شود اما هیچ تضمینی برای بقای آن وجود ندارد زیرا رقابت در این عرصه سخت و نفس‌گیر است؛ بنابراین برای مواجهه هوشمندانه با این چالش باید پایداری و ثبات بازار را پیش از استارت پروژه بررسی کرد.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا