رئیس شورای اقتصاد مقاومتی:

اقتصاد مقاومتی الگوی توسعه کشور است

اقتصاد مقاومتی الگوی توسعه کشور است

تهران- ایرنا- رئیس شورای اقتصاد مقاومتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: اقتصاد مقاومتی الگوی توسعه کشور است که جایگاه آن ادامه اصل 44 قانون اساسی در نظام سیاستگذاری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مجتبی خالصی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی
'مبانی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی' در دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار کرد: سیاست کلی اقتصاد مقاومتی، سه هدف مهم شامل رشد پویا، بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور را دنبال می کند.
به گفته وی، اقتصاد مقاومتی الگوی توسعه کشور است و بندهای بیست و چهارگانه آن محملی برای تحقق این هدف به شمار می رود.
خالصی افزود: اقتصاد مقاومتی برخلاف مقوله 'تاب آوری' که به دنبال پیش بینی اقداماتی در قبال وارد شدن هرگونه شوک به اقتصاد است، رشد پویا را هدفگذاری کرده است.
وی تصریح کرد: جایگاه سیاست اقتصاد مقاومتی در نظام سیاستگذاری کشور، در حقیقت ادامه اصل 44 قانون اساسی است.
بر مبنای اصل 44 قانون اساسی، نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و صحیح استوار است.
وی ادامه داد: مردمی بودن، عدالت بنیانی، دانش بنیانی، درون زایی و برون گرایی، رویکردهای پنجگانه سیاست اقتصاد مقاومتی است.
رئیس شورای اقتصاد مقاومتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خاطرنشان کرد: امروز نظام مقدس اسلامی از ظرفیت های درونی مناسبی همچون رتبه نخست ذخایر گازی جهان، رتبه چهارم ذخایر نفتی جهان، ذخایر معدنی فراوان، جایگاه ممتاز ترانزیتی، جایگاه ممتاز ظرفیت های گردشگری، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و زیرساخت های صنعتی بیشتر و باسابقه تر نسبت به کشورهای منطقه برخوردار است که می تواند یاریگر آن در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.
وی تصریح کرد: استفاده ناچیز از دانش فنی و سرمایه خارجی، وابستگی به بودجه نفتی و صادرات غیرنفتی اندک، برخی از مشکلات فعلی اقتصاد ایران است.
خالصی خاطرنشان کرد: شورای اقتصاد به عنوان مرجع تهیه و تدوین سیاست های اقتصاد مقاومتی از زمان ابلاغ این سیاست ها در تاریخ 29 بهمن سال 1392 تعیین شد و امروز با توجه به تدوین برنامه ششم توسعه، سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان مبانی و اسناد بالادستی این برنامه قرار گرفت.
وی گفت: گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، توسعه اقتصاد دانش بنیان، برنامه ملی بهره وری، ارتقای توان تولید ملی، انضباط مالی و قطع وابستگی به نفت و برنامه سیاست های پولی و ارزی از جمله برنامه های دوازده گانه ای است که در چند هفته گذشته در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نهایی شد.
در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای، واژه جدید 'اقتصاد مقاومتی' به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.
این واژه نخستین بار در دیدار کارآفرینان با رهبر معظم انقلاب در شهریورماه سال 1389 مطرح شد. در این دیدار، ایشان 'اقتصاد مقاومتی' را معنی و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل 'فشار اقتصادی دشمنان' و
'آمادگی کشور برای جهش' را معرفی کردند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا