عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع):

دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی با دولتی بودن اقتصاد در تضاد است

دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی با دولتی بودن اقتصاد در تضاد است

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: اقتصاد دولتی و نفتی باید به اقتصادی مردم بنیان و دانش بنیان تبدیل شود تا به درون زایی و برونگرایی که از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی است، دست یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، الله مراد سیف روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی
'مبانی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی' در دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار کرد:
'ازدحام مفهومی' یکی از آسیب های سیاست اقتصاد مقاومتی است که در آن هر فرد، هر آنچه راکه به نظرش خوب می رسد، به این مقوله مرتبط می کند.
به گفته وی، نفتی و دولتی بودن، دو ایراد اساسی نظام اقتصادی کشور است که پیشتر در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز به آنها اشاره شده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اقتصاد دولتی، غیررقابتی و ناکارآمد است که ضعف در نوآوری و هدر رفت منابع را به دنبال خواهد داشت.
وی بیان داشت: این مسائل منجر به آسیب پذیری اقتصاد و تاب آوری اندک آن خواهد شد و در نهایت به درون گرا شدن اقتصاد می انجامد.
سیف همچنین رانتی بودن و بی ثباتی سیاستی را دو اشکال اساسی اقتصاد مبتنی بر نفت بیان کرد و افزود: ضعف کارآفرینی از جمله نتایج رانتی بودن اقتصاد است و در نتیجه بی ثباتی سیاستی، نااطمینانی به اقتصاد تزریق می شود.
وی یادآور شد: ضعف و بی ثباتی رشد، ضربه پذیری زیاد و در نهایت برون زا شدن اقتصاد، از نتایج اقتصاد نفتی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به کلامی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اقتصاد کشور باید متحول شود، چه تحریم باشد و چه تحریم نباشد، تاکید کرد: حال که شرایط لغو تدریجی تحریم ها فراهم شده، نباید نسبت به اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی بی تفاوت شد؛ چراکه انجام این مهم عدالت اجتماعی، خوداتکایی، تاب آوری، پایداری و تنوع رشد و نفوذ اقتصادی به منطقه و دیگر کشورها را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: امروز باید اقتصاد دولتی به اقتصادی مردم بنیان و دانش بنیان تبدیل شود تا به درون زایی و برونگرایی اقتصادی دست یابیم.
سیف یادآور شد: عدالت چیزی نیست که دولت ها آن را توزیع کنند، بلکه این مفهوم باید از دل فعالیت های اقتصادی بجوشد و بیرون آید.
در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه جدید 'اقتصاد مقاومتی' به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.
این واژه نخستین بار در دیدار کارآفرینان با رهبر معظم انقلاب در شهریورماه سال 1389 مطرح شد. در این دیدار، مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را معنی و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل 'فشار اقتصادی دشمنان' و
'آمادگی کشور برای جهش' را معرفی کردند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا