عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

سیاست اقتصاد مقاومتی به برنامه پنج ساله تبدیل شود/ لزوم درک عمیق از بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی

سیاست اقتصاد مقاومتی به برنامه پنج ساله تبدیل شود/ لزوم درک عمیق از بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی

تهران- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تبدیل سیاست اقتصاد مقاومتی به برنامه پنج ساله توسعه می تواند در تحقق هرچه بهتر این سیاست و تعالی نظام اسلامی سودمند باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدجواد ایروانی در نشست هم اندیشی «مبانی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی» در محل دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار داشت: تصویب سیاست اقتصاد مقاومتی و قانون عملیات بانکی بدون ربا، دو اتفاق مهم عرصه اقتصادی در نظام اسلامی است.
به گفته این مقام مسئول، ایران اسلامی به منظور تعیین حرکت متعالی خود از ساز و کار نوینی برخوردار است که التزام عملی به آن، می تواند به همسویی و انسجام بین بخشی بیانجامد.
وی با اشاره به برنامه های پنج ساله توسعه، افزود: انتظام بخشی به کارکردهای دولت در چارچوب اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیشگیری از تفسیرهای مختلف درباره صلاحیت های دولت و پاسخگو کردن دولت، از جمله کارکردهای این برنامه است.
ایروانی تصریح کرد: شناخت دقیق قابلیت کلیدی مورد انتظار در هر بند سیاست، شناسایی اقدامات حیاتی برای تحقق و طراحی شاخص های کلیدی برای اطمینان از قابلیت ها، سه نکته اساسی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.
وی با اشاره به بند نخست سیاست اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: توسعه کارآفرینی و حداکثر کردن مشارکت جامعه در فعالیت های اقتصادی در این بند پیش بینی شده است که با اقداماتی راهبردی نظیر تسهیل کسب و کار خُرد و متوسط، توسعه تعاونی های عام، برقراری سیستم تامین مالی بانک ها در تامین مالی خرد، اصلاح بازار سرمایه به سمت مستعدسازی برای سرمایه های اندک، نهادسازی صندوق های جسورانه و خطرپذیر، توانمندسازی نیروی انسانی و اصلاح مقررات به سمت حمایت از کسب و کارهای خرد و متوسط تحقق پذیر است.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: صندوق های جسوانه باید متولی مشخص داشته باشند که آنها را رصد و ساماندهی کنند و تحقق این مهم، مشارکت کارآفرینان را میسر می سازد.
به گفته وی، امروز ثابت شده که کسب و کارهای خرد و متوسط از بازدهی بیشتری از سایر کسب و کارها برخوردارند.
ایروانی یادآور شد: نتیجه سه دهه سرمایه گذاری بودجه در آموزش، امروز خود را در تعداد بالای نیروی انسانی تحصیلکرده نشان داده که تبدیل این قابلیت ها به ثروت بسیار مهم است و مسیر آن از صندوق های جسورانه ذکر شده می گذرد.
وی همچنین با اشاره به بند 9 از بندهای 24 گانه سیاست اقتصاد مقاومتی که پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی را دنبال می کند، اضافه کرد: تولیدمحور شدن ساختار تسهیلات بانکی، تامین مالی خُرد، تاسیس صندوق ثبات ارزی، تامین صندوق ریالی تثبیت بازار سرمایه، مدیریت منابع انضباط پولی، اجرای کامل عملیات بانکی بدون ربا و فعال کردن صندوق های حمایتی تولیدی، از جمله مهمترین اقدامات در این زمینه است.
این مسئول در پایان تاکید کرد ورود سیاست اقتصاد مقاومتی به برنامه های استراتژیک نظام، مستلزم تبدیل آن به برنامه است که با کمک و مساعدت نخبگان محقق می شود و به این منظور در وهله نخست باید به درک عمیقی از بندهای 24 گانه آن دست یافت.
در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه ی جدید « اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید. در همین دیدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنی و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برایی جهش » را معرفی کردند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا