خرید کم‌سابقه نفت ایران توسط «کره»

خرید کم‌سابقه نفت ایران توسط «کره»

اقتصاد > انرژی - شرق نوشت:در ابتدای هفته احتمال توافق بین تولیدکنندگان اوپک به‌منظور کاهش تولید نفت تقویت شد و همین امر قیمت‌های نفت را تا سطح چهار دلار نسبت به هفته قبل افزایش داد.

در ابتدای هفته احتمال توافق بین تولیدکنندگان اوپک به‌منظور کاهش تولید نفت تقویت شد و همین امر قیمت‌های نفت را تا سطح چهار دلار نسبت به هفته قبل افزایش داد؛ اما در پایان هفته با انتشار خبری مبنی بر رکوردشکنی حجم ذخیره‌سازی نفت در آمریکا قیمت نفت با اندکی کاهش مواجه شد. طی هفته نیز نشست‌هایی بین کشورهای تولیدکننده اوپک با روسیه برای ثبات بازار تشکیل شد که منجر به توافق در جهت تثبیت سطح تولید این کشورها شد.
قیمت‌های نفت
قیمت نفت «برنت‌دریای‌شمال» (Brent) در ساعات آغازین روز جمعه نوزدهم فوریه به ٣٤ دلارو ٢٨ سنت رسید که نسبت به پایان هفته قبل حدود یک دلار رشد داشته است. همچنین «نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت» (WTI) در همین روز ٣٠ دلار و ٧٧ سنت معامله شد که این رقم نیز نسبت به هفته قبل در همین روز حدود یک دلار و ٦٠ سنت افزایش یافته است.
قیمت سبد نفتی اوپک
بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) در پایان روز پنجشنبه هجدهم فوریه به ٢٩ دلار و ٩٦ سنت رسید که نسبت به هفته قبل، حدود سه دلار و ٢٢ سنت افزایش نشان می‌دهد. نگرانی کشورهای اوپک از کاهش بیشتر قیمت نفت ادامه دارد. در این میان وزیر نفت ونزوئلا به دنبال ایجاد توافق بین کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک است و در این راستا نشست‌هایی در هفته گذشته برای نیل به این هدف با ابتکار وی تشکیل شد.
نشست‌هایی برای ثبات بازار
روز سه‌شنبه، ١٦ فوریه در دوحه قطر نشستی با حضور وزرای نفت انرژی عربستان، روسیه، قطر و ونزوئلا در جهت ثبات قیمت‌های نفت برگزار شد. در پایان جلسه بر سر این موضوع توافق شد که تولید نفت این کشورها در سطح تولید ماه ژانویه ثابت باقی بماند. همچنین نشست دیگری روز چهارشنبه، هفدهم فوریه در تهران با حضور وزیران نفت و انرژی ایران، عراق، ونزوئلا و قطر با هدف مذاکرات درباره بهبود شرایط بازار و افزایش قیمت‌های جهانی نفت برگزار شد. در پایان این نشست بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام کرد براساس توافق انجام‌شده، تولیدکنندگان اوپک و روسیه تصمیم گرفته‌اند که به منظور ایجاد ثبات در بازار سقف تولید خود را ثابت نگه دارند که این مسئله مدنظر ایران نیز است.
پیش‌بینی مثبت برای بخش انرژی ایران
یکی از کارشناسان مؤسسه تحقیقاتی بیزینس‌مانیتور (BMI Research) در گزارشی اعلام کرد با برداشته‌شدن تحریم‌ها حجم قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های اروپایی در صنعت نفت و گاز ایران صورت خواهد گرفت. وی با توجه به وجود منابع عظیم نفت و گاز در ایران و پایین‌بودن هزینه تولید، جهش اقتصادی خوبی را در ١٠ سال آینده برای ایران پیش‌بینی کرد. براساس این گزارش، ایران تا سال ٢٠١٧ خواهد توانست روزانه ٥٠٠‌هزار بشکه به تولید نفت خود بیفزاید.
صادرات سه‌برابری نفت ایران به کره‌جنوبی
بنا بر گزارش رویترز، صادرات نفت ایران به کره‌جنوبی در ماه ژانویه به حدود ٨٦٠‌هزار تن (معادل روزانه ٢٠٣‌هزار بشکه) رسید که این رقم نسبت به ژانویه ٢٠١٥ حدود سه‌برابر شده است. کره‌جنوبی به‌عنوان پنجمین کشور واردکننده نفت جهان شناخته می‌شود و این حجم از واردات نفت از ایران از سال ٢٠١٢ بی‌سابقه است. تقاضای نفت این کشور روزانه دو‌میلیون و ٥٦٠‌هزار بشکه است که بنابراین ارقام در ماه ژانویه سال جاری حدود یک‌سوم آن از نفت ایران تأمین شده است.
افزایش ذخایر نفتی آمریکا
اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، روز پنجشنبه هجدهم فوریه در گزارشی اعلام کرد حجم ذخیره‌سازی‌های نفتی این کشور با دو‌میلیون و ١٠٠‌هزار بشکه افزایش نسبت به هفته گذشته به ٥٠٤‌میلیون و ١٠٠‌هزار بشکه رسید که این روند صعودی در سومین هفته متوالی ادامه داشته است. همانند گذشته اعلام این موضوع یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در روزهای پایانی هفته قبل بود.
قیمت گاز طبیعی
به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت اسپات هنری‌هاب (Henry Hub) به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا با اندکی کاهش نسبت به هفته قبل به یک دلار و ٩٥ سنت به ازای هر‌میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) رسید.
دومین قرارداد صادرات گاز ایران به عراق


سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد این کشور قرارداد اولیه واردات گاز طبیعی از ایران به‌منظور تأمین سوخت نیروگاه برق الرمیله در استان بصره در جنوب عراق را منعقد کرده است. این دومین قرارداد صادرات گاز به کشور عراق است که برای مدت شش سال در بیستم بهمن توسط وزیر نفت به امضا رسید. براساس مفاد این قرارداد، روزانه ٥٠‌میلیون مترمکعب گاز از ایران به عراق صادر می‌شود که بین پنج‌هزار تا شش‌هزار مگاوات از برق این کشور را تأمین خواهد کرد. 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا