در کنفرانس خبری مشترک وزیران صنعت ایران و عراق مطرح شد/

وزیر صنعت عراق: زمینه های سرمایه گذاری برای ایرانی ها در عراق فراهم است

وزیر صنعت عراق: زمینه های سرمایه گذاری برای ایرانی ها در عراق فراهم است

بغداد- ایرنا- وزیر صنایع و معادن عراق روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود، تأکید کرد: بسترهای حقوقی و قانونی برای سرمایه گذاری های مشترک میان ایران و عراق وجود دارد و وزیر صنعت کشورمان، از آمادگی ایران برای کمک به توسعه و ارتقای صنعت عراق خبر داد.

محمد صاحب الدراجی در کنفرانس خبری مشترک با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در پاسخ به سؤال ایرنا، درباره آماده بودن بسترهای قانونی، حقوقی و بانکی در عراق برای گسترش سرمایه گذاری مشترک، گفت: بسترهای لازم در این زمینه برای بخش خصوصی و دولتی وجود دارد.
وی افزود: قوانین موجود در خصوص سرمایه گذاری در عراق، پوشش دهنده فعالیت های اقتصادی و ضمانت سرمایه گذاری های مشترک است و منطبق بر قوانین بین المللی، از آن حمایت می کند.
الدراجی همچنین ضمن استقبال از شرکت های ایرانی برای حضور در بازار عراق، گفت: این امکان وجود دارد که قوانین مربوط به سرمایه گذاری را از طریق سفارت ایران در بغداد در اختیار فعالان اقتصادی ایران قرار دهیم.
وی، مذاکراتش با نعمت زاده را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به حرکت عراق به سمت صنعتی شدن و نیاز به نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی عراق، پس از نزدیک به سه دهه جنگ و درگیری این کشور با تروریسم، گفت که در مذاکرات با همتای ایرانی اش زمینه های تلاش مشترک و کمک ایران در این امر مورد بررسی قرار گرفت.
وی از همکاری ایران در بخش های آموزش کادر مهندسی، فنی و مدیریتی برای فعال سازی واحدهای تولیدی و مراکز صنعتی عراق، استقبال کرد و از سرمایه گذاران ایرانی خواست که برای فعالیت در بازار عراق حضور یابند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران، ضمن ابراز خرسندی از توسعه همکاری ها میان ایران و عراق در همه زمینه ها، گفت که مذاکرات خوب و مثبتی با مقامات عراقی داشته است.
نعمت زاده با اشاره به تجربه های ایران در حوزه های صنعتی و علمی، گفت: ایران آماده است تجارب خود را در پروسه صنعتی شدن در اختیار عراق قرار دهد.
نعمت زاده افزود: در دیدارهایی که با مقام های عراقی داشتیم، نیازها را بررسی کردیم و مقرر شد تیم هایی از دو طرف برای پیگیری توافق ها و تفاهم های دوجانبه مبادله شود.
وی ضمن ابراز خرسندی از حرکت عراق به سمت تولید داخلی و توسعه صنعتی، گفت: ما بخش های خصوصی دو کشور را به سرمایه گذاری مشترک دعوت و تشویق می کنیم.
بر اساس این گزارش، این کنفرانس خبری مشترک به دنبال دو دور مذاکره میان طرفین برگزار شد که در رسانه های عراقی بویژه در شبکه رسمی العراقیه، بازتاب گسترده ای داشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان که سه شنبه شب در رأس هیأتی از معاونان وزارتخانه وارد بغداد شد، از نمایشگاه تخصصی ایران در بغداد دیدن کرد و با فعالان اقتصادی ایران در عراق نشست داشت.
وی سرانجام در روز چهارشنبه به اسکندریه در جنوب بغداد رفت تا از خط مونتاژ خودروهای ایرانی در این شهر دیدن کند.
نعمت زاده روز پنجشنبه، با عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق دیدار کرد و سپس با رئیس شورای ملی سرمایه گذاری عراق، مهمترین نهاد تصمیم گیری در حوزه سرمایه گذاری های داخلی وخارجی این کشور، زمینه های کار مشترک را با وی مورد بررسی قرار داد.
وی همچنین ضمن عزیمت به ساختمان وزارت صنایع و مذاکره و کنفرانس خبری، سپس در ساختمان شیشه ای بانک مرکزی عراق در مرکز شورجه بغداد با رئیس بانک مرکزی عراق نیز دیدار و گفت وگو کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان شامگاه پنجشنبه با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز دیدار و گفت وگو کرد و از آنجا عازم ابوغریب و تاجی در غرب و شمال بغداد شد تا از دو پروژه در حال اجرای شرکت های ایرانی در بخش های دارو و ساخت ورزشگاه دیدن کند.
نعمت زاده شامگاه پنجشنبه پس از پایان سفر کاری سه روزه راهی تهران شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا