گزارش دیدارهای فشرده وزیر صنعت در بغداد/

دور تازه تلاش های ایران و عراق برای همکاری های مشترک

دور تازه تلاش های ایران و عراق برای همکاری های مشترک

بغداد-ایرنا- دومین روز سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان دربغداد با دیدارها و رایزنی های گسترده با مسوولان و مقامات ارشد اقتصادی، صنعتی و بانکی عراق به منظور روان سازی همکاری های مشترک بین دو کشور ادامه یافت.

'محمد رضا نعمت زاده' در ادامه دیدارها و رایزنی هایش در بغداد روز پنجشنبه با رییس هیات ملی سرمایه گذاری مهمترین نهاد دولتی در زمینه جذب سرمایه های داخلی و خارجی، رییس بانک مرکزی و وزیر صنایع و معادن عراق دیدار و گفت وگو کرد.
وی در دیدار با 'سامی رئوف الاعرجی' رییس هیات سرمایه گذاری عراق از آمادگی شرکت های ایرانی برای سرمایه گذاری مشترک در طرح ها و پروژه های صنعتی و سرمایه گذاری در عراق خبر داد.
الاعرجی رییس هیات ملی سرمایه گذاری عراق نیز پیشنهاد امضای تفاهمنامه سرمایه گذاری بین دو کشور داد و گفت که این هیات هم اکنون تعدادی پروژه در دست احداث دارد.
وی به نیروگاه 'رمیله' در جنوب عراق با ظرفیت 300 مگاوات برق اشاره کرد و گفت که شرکت های ایرانی در این پروژه مهم مشارکت دارند.
وی تاکید کرد که در بخش های کشاورزی، برق، نفت و گاز ، ارتباطات و تلفن و دیگر بخش ها فرصت های همکاری و سرمایه گذاری مشترک خوبی با ایران و بهره بردن از تجربیات و دانش فنی شرکت های ایرانی وجود دارد.
نعمت زاده در دیدار با وزیر صنایع و معادن بطور ویژه پروژه احداث شهرک های صنعتی را پیشنهاد کرد و گفت که ایران در زمینه ساخت این شهرک ها تجربه کافی دارد و شرکت های ایرانی نیز مایل به مشارکت در این بخش هستند.
وی از آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در نوسازی، بازسازی و ساخت واحدهای جدید صنعتی در عراق خبر داد.
وزیر صنایع و معادن عراق نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت واحدهای صنعتی دولتی گزارش داد و گفت که بسیاری از واحدهای صنعتی عراق فرسوده و نیازمند نوسازی و بازسازی هستند و ایران با توجه به تجربه و دانش فنی که دارد ، می تواند در این زمینه کمک و سرمایه گذاری کند.
در این نشست دو وزیر ایرانی و عراقی با تشکیل تیم های تخصصی مشترک برای فهرست بندی واحدهای صنعتی متوقف شده و روش های اجرای پروژه ها، برای فعال کردن آنها توافق کردند.
نعمت زاده همچنین با رئیس بانک مرکزی عراق دیدار کرد و یکی از لازمه های همکاری های مشترک تجاری و سرمایه گذاری را فعال کردن تعاملات بانکی و پولی بین دو کشور خواند.
در این دیدار 'علی العلاق' رییس بانک مرکزی عراق قول جدی پیگیری این موضوع و رفع مشکلات در زمینه تعاملات بانکی و پولی بین دو کشور داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران روز چهارشنبه گذشته در راس هیاتی برای افتتاح دومین نمایشگاه اختصاصی ایران وارد بغداد شد.
محمد رضا نعمت زاده در این سفر یادداشت تفاهم همکاری با وزارت بازرگانی عراق برای تامین کالاهای اساسی جیره غذایی مردم عراق بویژه تامین روغن نباتی مصرفی امضا کرد.
وی روز گذشته از کارخانه مونتاژ خودروهای ایرانی در منطقه 'اسکندریه' در جنوب بغداد بازدید و خط مونتاژ خودروهای وانتی 'آریسان' را طی این بازدید افتتاح کرد.
وی بامداد امروز دیدارهای خود را با ملاقات 'سید عمارحکیم' رییس مجلس اعلای اسلامی عراق آغاز کرد و در نهایت پس از دیدار با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، از برخی پروژه های دردست اجرای شرکت های ایرانی در شمال و غرب بغداد بازدید کرد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان شامگاه امشب به دیدار سه روزه اش از عراق خاتمه داده و بغداد را به قصد تهران ترک خواهد کرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا