چشم بازارهای جهانی نفت به ایران

چشم بازارهای جهانی نفت به ایران

بهای نفت در بازارهای جهانی که پیشتر در معاملات در پی نشست بین وزرای نفت روسیه و عربستان افزایش یافته بود، در پی نشانه‌هایی مبنی بر اینکه ایران به توافق بین عربستان، روسیه و دیگر تولید کنندگان نفت برای متوقف کردن سطح تولید در سطح ماه ژانویه نخواهد پیوست کاهش یافت. اتفاقی که تاحدودی سیاست برخی تولیدکنندگان برای مقصر نشان دادن ایران در سقوط قیمت نفت را نشان می‌دهد.

نفت برنت با 31 سنت کاهش، 31 دلار و 87 سنت در هر بشکه داد و ستد شد در حالی که در ساعات اولیه امروز 32 دلار و 83 سنت معامله می‌شد. همچنین نفت سبک آمریکا نیز با 25 سنت کاهش به 28 دلار و 79 سنت در هر بشکه رسید.

تولید کنندگان بزرگ نفت از جمله روسیه و عربستان روز گذشته در دوحه توافق کردند که تولید نفت را در سطوح ماه ژانویه متوقف کنند به شرط اینکه ایران چهارمین تولید کننده بزرگ اوپک به این توقف تولید در سطح ماه ژانویه بپیوندد. ایران متعهد شده که تولید نفت خود را به سطوح قبل از تشدید تحریم‌ها در سال 2011 بازمی‌گرداند.

مهدی عسلی نماینده ایران در اوپک امروز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور به افزایش تولید نفت خود ادامه خواهد داد تا زمانی که به سطح قبل از تحریم‌ها برسد.

عسلی توقف سطح تولید نفت ایران را غیر منطقی خواند و گفت: کاهش کنونی در قیمت نفت به دلیل افزایش تولید دیگر تولید کنندگان در زمانی که ایران تحت تحریم بود ایجاد شده است.

شرکت نفت ملی ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد الوجیو دلپینو وزیر نفت ونزوئلا امروز (چهارشنبه) در حال دیدار با مقامات نفتی ایران و عراق در تهران برای مذاکرات در خصوص توقف سطح تولیدی است که عربستان و روسیه در روز گذشته در مورد آن به توافق رسیدند.

عراق، قطر و ونزوئلا اعلام کردند که تولید نفت خود را در سطوح ماه ژانویه متوقف خواهند کرد به شرطی که توافقی در این خصوص حاصل شود.

بهای نفت در نخستین معاملات امروز (چهارشنبه) به دلیل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران مبنی بر اینکه حصول یک توافق به کاهش تولید در بلندمدت منجر خواهد شد، افزایش یافت اما سپس این خوش‌بینی از بین رفت. دانیل آنگ تحلیل‌گر نفتی در موسسه فیلیپ فیوچرز سنگاپور به رویترز گفت: در معاملات اولیه امروز یک سری خریدهای فنی صورت گرفت اما در پایان روز بازار همچنان منتظر تصمیم ایران است.

آنگ گفت: بعید است که ایران تولید نفت خود را در سطوح فعلی متوقف کند اما ممکن است افزایش تولید نفت خود را در سطوح پایین‌تری نسبت به برنامه‌ریزی‌های قبلی انجام دهد.

تحلیلگران موسسه FGE امروز (چهارشنبه)‌ گفتند توقف تولید تولید کنندگان نفت در سطوح ماه ژانویه تفاوت کمی در تعادل عرضه و تقاضا در سال جاری ایجاد خواهد کرد و برای حذف روزانه 600 هزار بشکه نفت مازاد در بازار که برای سال جاری پیش‌بینی شده کافی نخواهد بود.

FGE افزود: این توقف تولید می‌تواند راه را برای اقدامات آتی هموار کند در صورتی که عربستان و دیگر اعضای اوپک و همچنین روسیه آن را لازم بدانند. سرمایه‌گذاران همچنین منتظر انتشار اطلاعات ذخایر نفتی آمریکا در امروز هستند تا سرنخ‌های بیشتری درباره قیمت نفت به دست آورند. ذخایر نفت خام آمریکا احتمالا در هفته منتهی به 12 فوریه 3 میلیون و 900 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا