قادری در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرد:

انتقاد از تقاضای دولت برای تسعیر ارز برای جبران بدهی بانک مرکزی در بودجه ۹۵

انتقاد از تقاضای دولت برای تسعیر ارز برای جبران بدهی بانک مرکزی در بودجه ۹۵

رئیس کمیته اقتصادی مجلس گفت: دولت در بودجه ۹۵ پیشنهاد داده یک بخشی از مطالبات بانک مرکزی از دولت را با استفاده از افزایش ارزش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی پوشش دهد، در واقع این کار هم همان چاپ پول است.

جعفر قادری رئیس کمیته قتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نکات منفی لایحه سال 95 کل کشور اظهار داشت: دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داده تا 27 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه و اوراق مشارکت و اسناد بدهی منتشر کند که این اوراق همان چاپ و انتشار پول است.

وی ادامه داد: در واقع دولت این اسناد را منتشر کرده و به پیمانکاران و افراد دیگر می‌دهد و این افراد اوراق را در نزد بانک‌های خصوصی نقد می‌کنند، بانک‌های خصوصی نیز از بانک مرکزی منابع می‌گیرند و بانک مرکزی از دولت طلبکار می‌شود و حالا دولت چطور می‌خواهد این بدهی را پرداخت کند؟ متاسفانه همان محدودیتی که در قانون رفع موانع تولید برای بودجه آوردیم، دولت دوباره در لایحه بودجه سال 95 لحاظ کرده است.

این نماینده مجلس برهمین اساس تصریح کرد: همچنین دولت در بودجه پیشنهاد داده یک بخشی از مطالبات بانک مرکزی از دولت را با استفاده از افزایش ارزش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی پوشش دهد، در واقع این کار هم همان چاپ پول است که در قانون رفع موانع تولید اجازه این کار را ندادیم اما دولت همین موضوع را دوباره در بودجه تکرار کرده که یک نوع استقراض بانک مرکزی است؛ در واقع محترمانه‌تر این بود که از بانک مرکزی قرض بگیرد.

قادری در پایان نیز گفت: دولت در بخش درآمدهای نفتی بودجه قیمت هر بشکه نفت را 40 دلار قیمت‌گذاری کرده که هر یک دلار پایین‌تر از 40 دلار 1700 میلیارد دلار منابع بودجه را کاهش می‌دهد که این عدم تحقق درآمدها را بیشتر و بودجه را آسیب‌پذیر می‌کند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا