فعال حوزه کار: اقتصاد مقاومتی پس از برنامه ششم هم قابل ادامه است

فعال حوزه کار: اقتصاد مقاومتی پس از برنامه ششم هم قابل ادامه است

تهران- ایران- رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی گفت: اقتصاد مقاومتی بعد از اجرای برنامه پنجساله ششم توسعه نیز قابل ادامه است . این نوع اقتصاد خاص ایران نیست و در اجلاس داووس 2014 هم بر تاب آوری اقتصاد در همه جهان تاکید شده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا سپهری روز چهارشنبه در گردهمایی مدیران مراکز مشاوره های شغلی و کاریابی های خارجی سراسر کشور که در محل سازمان توسعه و تجارت برگزار شد، افزود: بهبود روابط خارجی ایران با دیگر کشورها پس از حل مذاکرات هسته ای نشان دهنده حضور هرچه بیشتر دیگر کشورها در ایران است به طوری که تاکنون 185دیدار شرکت های خارجی با اتاق بازرگانی انجام شده است.
وی که موضوع سخنرانی خود را در خصوص اقتصاد مقاومتی و کاریابی ها انتخاب کرده بود، بیان داشت: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر سه موضوع پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است.
وی به اجماع کشورها در سال های 2015تا 2030 برای توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: پنج برنامه توسعه پس از انقلاب اسلامی در کشور به ترتیب بر بازسازی اقتصادی، تثبیت اقتصادی، اصلاح ساختارها، رشد اقتصاد دانایی محور و پیشرفت و عدالت تاکید داشته اند.
به گفته رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی، رشد و توسعه رقابتی مبتنی بر دانش و بهره وری است که هم از سوی مقام معظم رهبری و هم رئیس دولت تدبیر و امید مورد تاکید قرار گرفته است.
سپهری در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم سازی اقتصاد در مقابل ضربه و اختلال است که بر مبنای دانش بنیانی و مردم گرایی بر مبنای اهداف چشم انداز ایران 1404تنظیم شده است.
سپهری رشد کنونی جمعیت را 1.25 درصد عنوان کرد و گفت: رشد جمعیت در دهه 1360 ، 3.9 درصد بود. در پایان برنامه ششم توسعه باید به نرخ تورم 9.9 و نرخ بیکاری 9.4 درصد برسیم.
وی در ادامه گفت: میانگین رشد اقتصادی در لایحه برنامه ششم توسعه هشت درصد پیش بینی شده است که برای این مهم باید میانگین رشد اشتغال 4.1، رشد موجودی سرمایه 5.7، رشد بهره وری2.8، بهره وری نیروی کار 3.8 و بهره وری سرمایه 22.2 درصد باشد تا بتوان در نهایت به سهم بهره وری 35درصدی در تامین رشد برسیم.
وی تاکید کرد: باید نظام بیمه ای و تجاری مناسب ،پایداری زیست محیطی و نظام تدبیر شایسته برای تحقق رشد اقتصادی ایجاد شود.
سپهری رویکردهای برنامه ششم توسعه را توانمندسازی بخش خصوصی،برون گرایی توسعه صادرات غیرنفتی ،انتقال فناوری، جذب سرمایه گذاری خارجی،توسعه علم و فناوری، عدالت بنیانی، درون زایی کردن اقتصاد از طریق تقویت بنیان های داخلی و ارتقای ظرفیت های داخلی در کشور عنوان کرد.
وی توضیح داد: یکی از بخش هایی که می تواند اشتغال بالایی را در کشور ایجاد کند بخش خدمات است که در حوزه های صنعت، فناوری اطلاعات، کشاورزی، گردشگری و بسیاری از بخش های دیگر قابلیت ایجاد اشتغال دارد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا