عضو هیات مدیره سازمان بورس خبر داد:

یک گام تا تصویب و ابلاغ دستورالعمل راهبری شرکتی/افراد نباید در هیات مدیره های متعدد عضو باشند

یک گام تا تصویب و ابلاغ دستورالعمل راهبری شرکتی/افراد نباید در هیات مدیره های متعدد عضو باشند

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه، تنها یک گام تا تصویب و ابلاغ دستورالعمل راهبری شرکتی باقیمانده است، گفت: حاکمیت شرکتی باید متناسب با فرهنگ جامعه تنظیم شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، قاسم محسنی در دومین همایش «حاکمیت شرکتی» در دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه از نظر فرهنگی در زمینه فعالیت های جمعی ضعیف هستیم، افزود: باید تحمل نظرات متفاوت در شرکت ها و موسسه های به گونه ای تقویت شود که به عنوان یک اصل در سیستم ها جا بیفتد.
وی دومین اصل مهم در حاکمیت شرکتی را شفافیت خواند و گفت: سازمان بورس تاکید داشت که افراد در هیات مدیره های متعدد مشارکت نداشته باشند به همین دلیل به دنبال ممنوعیت این موضوع در شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
این عضو هیات مدیره سازمان بورس با بیان اینکه باید متناسب با مسایل فرهنگی، حاکمیت شرکتی پایه ریزی شود، افزود: آنچه برای ما در حاکمیت شرکتی اهمیت دارد تاکید بر تصمیم گیری جمعی و مخالفت با تصمیم گیری فردی است.
وی تصریح کرد: استقلال هیات مدیره ها هنوز برای بسیار از مدیران عامل شرکت ها جا نمی افتد به گونه ای که اطلاعات توسط مدیرعامل به هیات مدیره داده می شود و بعضا مدیران عامل گزارش ها را به گونه ای تنظیم می کنند که هیات مدیره به همان سمت و سوی مد نظر مدیرعامل برود.
رئیس کمیته ریسک سازمان بورس با تاکید بر اینکه مدیران عامل، فیلتر اطلاعاتی برای هیات مدیره محسوب می شوند، گفت: شرکت ها باید به سمتی بروند که هیات مدیره مستقل با دبیرخانه مستقل داشته باشند تا اطلاعات به طور مستقل و مستقیم جمع آوری شود.
محسنی با تاکید بر اینکه هیات مدیره ها دسترسی مستقیم به اطلاعات ندارند، گفت: وظیفه کلی هیات مدیره مشخص است اما وظایف تک تک اعضا به عنوان یک عضو حاکم مشخص نیست.
وی اظهار داشت: حاکمیت شرکتی برای کنترل منافع متضاد است و تمام ذی نفعان اعم از کارکنان، سهامداران و اعتباردهندگان باید در آن سهم داشته باشند.
این مقام مسئول در ادامه به اقدامات بازار سرمایه در اجرای حاکمیت شرکتی نیز اشاره کرد و گفت: افشای اطلاعاتی برای شرکت های سهامی عام برای حرکت به سمت حاکمیت شرکتی، افشای اطلاعات از افراد وابسته، دستورالعمل کنترل های داخلی شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، منشور کمیته حسابرسی و عضویت یک متخصص مالی به عنوان عضو غیرموظف از جمله تلاش های سازمان بورس در این زمینه بوده است.
وی گفت: دستورالعمل راهبری شرکتی تنظیم شده و به زودی تصویب و ابلاغ می شود. همچنین شرکت بورس تهران رتبه بندی راهبری شرکتی را در دستور کار دارد که امیدواریم به زودی اعلام شود.
محسنی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در لوایح مختلفی که به مجلس می دهد مسایل حاکمیت شرکتی را می گنجاند، افزود: متاسفانه در جریان بررسی برنامه توسعه ششم، این لوایح حذف شد.
نخستین همایش حاکمیت شرکتی در راستای تحقق سند چشم انداز 1404، با همکاری دانشگاه الزهرا(س) و سازمان بورس اوراق بهادار تهران اردیبهشت ماه 1392 برگزار شده بود.
همایش امسال به مدت دو روز در چند محور اصلی و فرعی برگزار می شود که از مهمترین آنها می توان به «حاکمیت شرکتی و توسعه اقتصادی، حاکمیت شرکتی و عوامل اجتماعی و فرهنگی، حاکمیت شرکتی و شفافیت، حاکمیت شرکتی و بهبود فضای کسب و کار، حاکمیت شرکتی و قانون گذاری، حاکمیت شرکتی و توسعه نظام تأمین مالی، حاکمیت شرکتی و مسئولیت پذیری و پاسخگویی، حاکمیت شرکتی و رقابت پذیری اقتصاد، حاکمیت شرکتی و جذب سرمایه گذاری خارجی و همچنین حاکمیت شرکتی و نظام مدیریت» اشاره کرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا