بورس تهران زیر ذره بین آمریکایی ها

بورس تهران زیر ذره بین آمریکایی ها

اقتصاد > اقتصاد کلان - صدای اقتصاد نوشت: شبکه آمریکایی سی ان ان در گزارشی با اشاره به رشد چشمگیر بورس تهران نوشت: در حالیکه بازارهای جهان از ابتدای سال 2016 روند نزولی پیدا کرده‌اند، بورس تهران رشد بیش از 25 درصدی را شاهد بوده است.

شاخص بازار بورس تهران از زمان برداشته شدن تحریمهای هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا در ژانویه 22 درصد جهش یافته و از ابتدای امسال تاکنون 25.6 درصد رشد کرده است.

تحلیلگران در شرکت سرمایه گذاری "ای سی ال" اظهار کرده‌اند سرمایه گذاران جذب ارزشهای پایین بازار و دورنمای سرمایه گذاری جدید و رونق رشد اقتصادی ایران شده‌اند.

بورس تهران با بیش از 300 شرکت پذیرش شده در این بازار و سرمایه بازار حدود 100 میلیارد دلار، یکی از پنج بازار بزرگ خاورمیانه است و این امر برای بازارهایی که به روی دنیا گشوده می‌شوند یک مزیت به شمار می‌رود.

به گفته بارت هلگ، یکی از شرکای "ای سی ال"، ایران بزرگترین جمعیت تحصیلکرده منطقه خاورمیانه را داراست و موقعیت جغرافیایی این کشور را عملا در موقعیت رهبر اقتصادی منطقه قرار می‌دهد. با اینهمه بازار ایران از نظر استانداردهای جهانی بسیار کوچک است. به عنوان مثال ارزش بازار استاندارد اند پورز 500 آمریکا تا پایان ژانویه 17.8 تریلیون دلار بود.

بزرگترین شرکتهای پذیرش شده در ایران شامل شرکتهای نفت و فولادسازی، شرکتهای مخابرات و بانکها هستند.

بر پایه گزارش شرکت "ای سی ال"، رشد بورس تهران تاکنون عمدتا توسط سرمایه گذاران داخلی هدایت شده است زیرا تحریمهای مالی که در گذشته وجود داشتند از ورود سرمایه گذاران بین المللی به بازار جلوگیری می‌کرد اما بعضی از سرمایه گذاران غربی اکنون می‌توانند سهام بیشتر شرکتهای حاضر در بورس را خریداری کنند با این همه همچنان محدودیتهایی برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران آمریکایی وجود دارد.

ایران مایل است سرمایه‌گذاری بیشتری جذب کند و زمینه دستیابی به این هدف با سرازیر شدن هیاتهای اقتصادی و بازرگانی بین المللی به این کشور فراهم شده است اما آمریکا که همچنان تحریمهای ضدایرانی را حفظ کرده است، از این رونق بی‌نصیب خواهد ماند.

حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران ماه گذشته در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرده بود ارزش معاملات سرمایه گذاران خارجی که عمدتا اروپایی بوده اند، در مدت 10 روز منتهی به 26 ژانویه برابر با ششم بهمن به حدود 500 میلیارد ریال (16.6 میلیون دلار) افزایش یافته که در مقایسه با حدود 50 میلیارد ریال در مدت 10 روز پیش از 16 ژانویه -26 دی ماه - رشد 10 برابری را نشان می‌دهد. به گفته قالیباف اصل، حدود 500 کد معاملاتی از سوی مقامات ایرانی برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده و به آنها امکان داده به خرید و فروش سهام بپردازند. حدود 100 کد از این کدهای معاملاتی به سرمایه گذاران بین المللی و 400 کد به سرمایه‌گذاران شخصی تعلق دارد.

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا