5 دلیل برای صعود نفت در سال آینده +نمودار

5 دلیل برای صعود نفت در سال آینده +نمودار

اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب درآید، در اواسط سال 2016 و با به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا،‌ قیمت‌های بالاتر نفت در راه خواهد بود.

محمد السعدا، وزیر انرژی قطر هفته گذشته اعلام کرد که قیمت نفت به کف خود رسیده است، رافائل کورئا، رئیس جمهور اکوادور هشدار داد قیمت نفت ممکن برای مدت زیادی بسیار پایین باقی بماند و اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد که قیمت‌ها قبل از پایان سال 2016 شروع به افزایش خواهد کرد.
 
دلیل اصلی اینکه مقامات قیمت نفت را پایین می‌بینند به تعادل رساندن مجدد عرضه و تقاضاست. عرضه پررونق نفت شیل آمریکا و نفت شنی کانادا باعث عرضه مازاد در بازارهای جهانی شده است، اما این روند ممکن است معکوس شود. در گزارش سایت فول به بررسی این موضوع پرداخته شده که چرا قیمت نفت در سال 2016 احتمالا افزایش خواهد داشت.

تقاضا در حال افزایش است

اولین بخش این معادله تقاضا است. از نمودارهای زیر مشخص است که تقاضا در آمریکا از سال 2007 تا 2012 در حال نوسان بوده است. در واقع، مصرف آمریکا در سال 2005 به اوج رسیده؛ در حالی که در همان سال میزان واردات بیشینه نبوده است. ولی قیمت‌های ضعیف نفت و اقتصاد قدرتمند آمریکا در کنار رشد ضعیف چین، منجر به این شد تا‌ اداره اطلاعات انرژی آمریکا رشد تقاضا در سال‌های 2015 و 2016 را پیش بینی کند.

بر اساس این پیش‌بینی رقم رشد بزرگ نخواهد بود، ولی در شرایط عرضه و تقاضای نامتعادل کنونی بسیار مهم خواهد بود.
 
عرضه از سوی کشورهای غیراوپک در حال کاهش است
تقاضای بیشتر نفتی یک از مواردی است که موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد، ولی اگر میزان عرضه با سرعت سرسام‌آور به رشد خود ادامه دهد، این موضوع تاثیر چندانی نخواهد داشت. از سه‌ماهه اول سال 2013، رشد تولیدات غیر اوپک از رشد مصرف فراتر رفته و منجر به عرضه مازاد نفت و قیمت‌های پایین کنونی شده است. ولی اگر پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا درست باشد، ‌رشد مصرف در نیمه دوم سال 2015 و کل سال 2016 از رشد تولید پیشی خواهد گرفت.

پیشی گرفتن رشد تقاضا از رشد عرضه برای تولیدکنندگان نفتی خبری فوق العاده خواهد بود.
 
تولید نفت آمریکا در حال کاسته شدن است

آمریکا و کانادا برای عرضه مازاد نفت سرزنش می‌شوند و اوپک نشان داده که حتی به قیمت پایین آمدن بهای نفت نمی‌خواهد سهم بازار خود را از دست دهد. بنابراین تولید کنندگان آمریکای شمالی باید تولیدات خود را کاهش دهند تا قیمت‌ها دوباره بهبود یابند. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می کنید، این افت تولید در سال 2016 اتفاق خواهد افتاد.

حفاری‌ها دچار وقفه شده است
دلیل کاهش تولید نفت آمریکا در سال 2016، افت فعالیت‌های حفاری در حال حاضر است. همان‌طور که در نمودارهای زیر مشاهده می کنید فعالیت‌های حفاری با سرعت بالایی در حال کاهش است، و تعداد کنونی دکل‌های نفتی نمی تواند جایگزین چاه‌های تخلیه شده شود.
 

اگر قیمت نفت پایین باقی بماند، این روند ادامه خواهد داشت و ما شاهد کاهش بلند مدت تولید نفت آمریکا خواهیم بود. این یک عمل معکوس نسبت به رشد اتفاق افتاده در بین سال‌های 2005 تا 2014 خواهد بود.
 
موجودی نفت به آرامی در حال مصرف است
تقاضای نفت در حال افزایش بوده و میزان عرضه در حال سقوط است، ولی هنوز موجودی نفت زیادی باید مصرف شود قبل از اینکه بازار مجبور به افزایش قیمت شود.
این مورد آخرین قطعه از پازل نگهدارنده قیمت نفت از افزایش زیاد قیمت است. وقتی موجود به میزان معمول خود بر گردد،‌و عرضه و تقاضا نیز طبیعی شود،‌روزهای نفت 40 دلاری به پایان خواهد رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، بر این اساس قیمت‌های پایین نفت تا ابد ادامه نخواهد داشت، ولی ما شاهد رشد سریع قیمت نفت در امروز و فردا نخواهیم بود. این پنج نمودار نشان می‌دهد که افزایش قیمت نفت تنها نیازمند زمان خواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا