الجزایر از مشارکت ایران در طرح های فاضلاب این کشور استقبال می کند

الجزایر از مشارکت ایران در طرح های فاضلاب این کشور استقبال می کند

تهران- ایرنا- وزیر منابع آبی الجزایر در بازدید از تصفیه خانه جنوب تهران این مرکز را یک تصفیه خانه نمونه و بزرگ توصیف کرد و گفت: ایرانی ها از توانایی بالایی در زمینه تصفیه فاضلاب برخوردارند و مایلیم از توانمندی مهندسان ایرانی در این حوزه بهره گیری کنیم.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عبدالوهاب نوری» در این بازدید گفت: کشور الجزایر هم اینک 172 تصفیه خانه در دست بهره برداری و 50 تصفیه خانه در حال راه اندازی دارد که به طور تقریبی بیش از یک میلیارد لیتر آب را تصفیه می کنند.
وی با اشاره به درجه فنی بالای تصفیه فاضلاب در ایران، ابراز امیدواری کرد دو کشور بتوانند در این زمینه همکاری های بیشتری داشته باشند.
وزیر منابع آبی الجزایر تصفیه مواد شیمیایی، استقبال نکردن کشاورزان الجزایری از لجن تولیدی تصفیه خانه ها و همکاری ناکافی شهروندان الجزایری در پروژه های فاضلاب حتی در هزینه های تامین آب آشامیدنی را از جمله مشکلات صنعت آب و فاضلاب این کشور برشمرد.

** همه روش های تصفیه فاضلاب در ایران بکار گرفته شده است
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این بازدید با اشاره به استفاده از فناوری های نوین در تاسیسات تصفیه خانه های فاضلاب کشور تصریح کرد: ٢٧٠ شهر ایران از سامانه تصفیه فاضلاب برخوردارند.
حمیدرضا جانباز افزود: هیچ روش تصفیه فاضلاب در جهان وجود ندارد که در ایران اجرا نشده باشد.
وی بیان داشت: ایران کشوری است که در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و بر این اساس، در اکثر استان های کشور از فاضلاب و پساب آن در سایر مصارف استفاده می شود.
جانباز خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از نیاز صنایع و نیروگاه ها در استان های کم آب مانند اصفهان و یزد از پساب تامین می شود و در شهر تهران بخشی از پساب برای بخش کشاورزی و یا در پالایشگاه نفت تهران مورد استفاده قرار می گیرد.
به گفته وی بخش عمده فاضلاب صنعتی جدا شده و در مجموعه جداگانه ای تصفیه می شود، بر این اساس میزان آلاینده های صنعتی و فلزات سنگین در لجن فاضلاب اندک است.
همچنین در این بازدید محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به سهم 25 درصدی استان تهران از جمعیت شهری کشور گفت: شرکت آب و فاضلاب استان تهران سالیانه حدود یک میلیارد و 350 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی برای 14 میلیون نفر تامین می کند که از این میزان، یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب آن مربوط به شهر تهران است.
به گفته این مقام مسئول، این حجم آب مصرفی نیاز به ظرفیت 850 میلیون متر مکعبی تصفیه پساب دارد تا فاضلاب تولیدی شهر تهران جمع آوری شود.
وی خاطرنشان کرد: مطابق برنامه ریزی های انجام شده، در طرح فاضلاب تهران 9هزار کیلومتر شبکه ایجاد می شود که تاکنون 6 هزار کیلومتر آن اجرا شده و همچنین باید 192 کیومتر خطوط انتقال و تونل اجرا شود که هم اینک 160 کیلومتر آن اجرا شده است.
پرورش درباره جانمایی تصفیه خانه های فاضلاب افزود: 22 فاز تصفیه خانه فاضلاب در ١٢ نقطه از شهر تهران ایجاد می شود تا بتوان تمام نقاط شهر را زیر پوشش قرار داد.
به گفته این مسئول، هشت فاز از تصفیه خانه ها در جنوب تهران قرار دارد و 6 فاز دیگر در جنوب غرب تهران ساخته می شود که چهار فاز آن به روش مناقصه بین المللی است و با دریافت وام از بانک توسعه اسلامی (IDB) آغاز می شود.
مدیرعامل آبفای استان تهران اضافه کرد: تاکنون 570 هزار رشته انشعاب فاضلاب در تهران ایجاد شده است که جمعیتی حدود چهار میلیون و ٧٠٠ هزار نفر را زیر پوشش قرار می دهد.
طرح فاضلاب تهران از سال 1374 در گستره ای به مساحت 70 هزار هکتار در مناطق 22 گانه تهران و برای بهره گیری 11 میلیون نفر از جمعیت این شهر آغاز شد.
این طرح بر پایه اولویت های کارشناسی شده تهران (همچون وضع بستر زمین شناسی- توپوگرافی) به پنج مرحله عملیاتی تقسیم شده است و بیش از 9 هزار کیلومتر شبکه جمع آوری، خط اصلی و تونل فاضلاب رو ساخته می شود.
این طرح بر اساس برآورد سال 1394 با اعتباری افزون بر 200 هزار میلیارد ریال در دست اجراست و پیش بینی می شود با پایان آن نزدیک به 900 هزار انشعاب به مشترکان واگذار شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا