زنگنه دو سال است کشور را معطل اروپایی‌ها کرده!

میرکاظمی: پارس‌جنوبی تعطیل شد

میرکاظمی: پارس‌جنوبی تعطیل شد

در وزارت نفت در این دو سال گفتند به میادین مشترک دست نزنید، خارجی‌ها دارند می‌آیند! و پروژه‌ها را تعطیل کردند. پیشرفت میادین مشترک صفر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نسیم، مسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت در گفتگوی تفصیلی در خصوص سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در پروژه های نفت و گاز کشور بعد از برجام اظهار کرد: بعد از برجام هیچ میدانی را نمی‌توانیم در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم، چون طبق قانون اساسی این میادین جز انفال است و تنها می توانیم قرارداد بیع متقابل و یا شکل دیگر آن که EPCF (قراردادهای قیمت مقطوع مهندسی، تدارکات و ساخت با شرط تعهد پیمانکار به سازماندهی کردن منابع مالی و اعتباری مورد نیاز برای عملیات اجرایی مورد توافق نام دارد) را با خارجی ها منعقد کنیم.

وقتی بازار خودمان به توافق واکنش منفی نشان می‌دهد، از خارجی‌ها چه توقعی دارید؟

وی خاطرنشان کرد: اما سوال اصلی این است که با شرایط موجود در برجام آیا خارجی ها حاضرند برای سرمایه گذاری به ایران بیایند؟ وقتی بازار خودمان واکنش خوبی نسبت به برجام از خود نشان نمی دهد، به شکلی که دلار گران شده و بازار بورس هم از رونق می افتد، نمی توانیم توقع داشته باشیم خارجی ها حاضر به سرمایه گذاری در ایران شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از فضاسازی دولت در خصوص رونق اقتصادی بعد از توافق هسته ای به نسیم گفت: قبل از توافق دولتمردان توقع داشتند، که دلار 1000 تومان شود و همین مسئله سرمایه گذاری ها را معطل کرد. به عنوان مثال قبل از توافق، بخش خصوصی روی بخش نفت و گاز سرمایه‌گذاری نمی کرد و می‌گفت اگر بخواهم روی خط لوله‌ای سرمایه‌گذاری کنم، باید با دلار 3000 تومان این کار را انجام دهم، ولی فردای توافق دلار 1000 تومان می شود و دارایی من به یک سوم می رسد. این ذهنیت بخش خصوصی که دولت ایجاد کرده بود، اقتصاد کشور را در حالت ایستا نگه داشت.

میرکاظمی تصریح کرد: با توافق برجام که دولت مردان آن را جشن ملی می دانستند و به مردم می گفتند که به خیابانها بریزید و شادی کنید، باید قیمت دلار کاهش پیدا می کرد، بازار سرمایه رونق می گرفت و شاهد پویایی در بازار مسکن بودیم، چرا این اتفاقات نیفتاد؟ اینها همه تاثیرات برجام بر بازار داخلی است. حال فکر می کنید سرمایه گذار خارجی چه تاثیری از برجام می گیرد؟ آیا تضمینی هست که بعد از توافق تحریمها بازنگردد؟

اروپایی ها تا لغو کامل تحریمها برای سرمایه گذاری در پروژه های نفتی به کشور ما نمی آیند

وزیر اسبق نفت بیان کرد: بعد از برجام باید واقع بین باشیم همانطور که دو سال پیش هم به وزیر نفت نفت تذکر دادیم که معطل اروپایی ها نشود، امروز هم باید همین وطورعمل کنیم. اروپایی ها تا لغو کامل تحریمها به شکلی که بازگرداندن آن یک زمان طولانی را بطلبد و با یک اشاره بازنگردد، برای سرمایه گذاری به کشور نمی آیند، بنابراین نباید معطل آنها شویم. ما در ایران منابع زیاد داریم و باید از همین منابع استفاده کنیم و پروژه های میدان مشترک را به اتمام برسانیم. متاسفانه آقای زنگنه امروز هم مثل دو سال پیش به حرف ما گوش نمی کند.

دولت پسا تحریم را طوری جلوه می دهد، که فردای توافق همه اروپایی ها برای سرمایه  گذاری به ایران می ریزند


میرکاظمی تصریح کرد: در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که با وجود دو سال معطلی بازهم کشور معطل بماند، زیرا متاسفانه دولت پسا تحریم را طوری جلوه می دهد که فردای توافق همه اروپایی ها برای سرمایه  گذاری به ایران می ریزند، اما واقعیت این طور نیست.

در این دولت پیشرفت پارس جنوبی تعطیل شد


وی خطاب به دولتمردان گفت:  یک درصد هم احتمال دهید سرمایه گذار خارجی با این توافق احساس ریسک بالایی کند و به ایران نیاید، آیا بازهم ما باید 10 سال معطل بمانیم؟ در حال حاضر دولت پیشرفت همان فازهایی که در دولت دهم دنبال شده را گزارش می کند، زیرا در این دولت پیمانکاران پارس جنوبی در حال تعطیل کردن کارگرانشان هستند. گزارش کنترل پروژه ها از تیرماه 92 تا تیرماه 94 در مجلس وجود دارد و نشان می دهد که متوسط پیشرفت ماهانه پروژه های نفت و گاز در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل  به شدت کاهش پیدا کرده است. دلیل اصلی این اتفاق هم این است که آقای زنگنه دو سال کشور را معطل کرده است؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس با مطرح کردن سوالی در این زمینه گفت:  در حال حاضر سوال ما از مسئولان وزارت نفت این است که از این بانکهای داخلی که چند صدهزار میلیارد تسهیلات به فعالان اقتصادی می دهند، چند درصد جذب پروژه های  نفت و گاز شده است؟ چرا برای تامین مالی پروژه های نفتی باید به سمت تجارت و دلالی برویم؟

وزارت نفت با اولویت بندی برای پیشرفت پارس جنوبی افکار عمومی را منحرف می کند؟


میرکاظمی با انتقاد از اولویت بندی فازهای مختلف پارس جنوبی توسط وزارت نفت تاکید کرد:  این که ادعا می کنند که میدان های پارس جنوبی را برای پیشرفت اولویت بندی کرده ایم، نوعی انحراف افکار عمومی است، زیرا کل فازهای پارس جنوبی دارای اولویت است. همیشه بالای 100 یا 150 میلیارد دلار پروژه نفت و گاز در کشور وجود دارد و   پارس جنوبی ممکن است 20 تا 30 میلیارد دلار آن را شامل شود. همه این 150 دلار پروژه نفت و گاز کشور در اولویت قرار دارد و کسی اجازه ندارد پیشرفت یک فاز را تعطیل کند.

با پیشرفت لاک پشتی در پارس جنوبی از قطر جلو نمی زنیم

وی افزود: همیشه روزنامه های زنجیره ای در دولت قبل سوال می کردند که چرا ما از قطر جلو نمی زنیم. حال سوال من این است که اگر هر ده سال دو فاز را جلو ببریم، آیا بعد از 50 سال در مخازن ما گازی وجود خواهد داشت؟ راه جلو زدن از قطر این است که در کوتاه ترین زمان همه فارهای خود را جلو ببریم. اگر قرار است لاک پشتی حرکت کنیم و فقط بعضی از فازها را در اولویت قرار دهیم و بقیه را تعطیل کنیم. یعنی که ما فازهای پارس جنوبی را به خوبی نشناختیم.

دولت یازدهم پیشرفت میادین مشترک نفت و گاز را معطل اروپایی ها کرده است


وزیر اسبق نفت با بیان این مطلب که " دولت یازدهم پیشرفت میادین مشترک را تعطیل کرد " گفت: پیشرفت میادین مشترک در این دولت تعطیل شد، زیرا وزارت نفت معطل اروپایی هاست. ممکن است اروپایی در سایه سیاست ماشه خودکار، برای سرمایه گذاری در صنعت نفت به ایران نیایند. وزارت نفت نباید وقت را معطل کند، زیرا در همین دو سال گذشته به نصیحت دلسوزان توجه نکرد و میدان های مشترک را تعطیل شد. باید به دنبال منابع داخلی و توان فنی داخلی بروند، زیرا ما توان خوبی داریم . متاسفانه یک عده ای به صنعت نفت آمده اند که پروژه ها را تعطیل کنند و ما را وابسته کنند.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: عده ای در وزارت نفت در این دو سال گفتند به میادین مشترک دست نزنید، خارجی ها دارند می آیند! در حال حاضر هم روی پسا تحریم مانور می دهند. اما باید ببینند که براساس برجام، کشورهای خارجی حاضر به سرمایه گذاری در نفت و گاز ما هستند؟ زیرا براساس این توافق قرار نیست تحریمی لغو شود.  بازار داخلی ما به توافق عکس العمل منفی نشان داد،پس این احتمال را بدهید که سرمایه گذاران خارجی هم عکس العمل منفی نشان دهند. چرا صنعت نفت را معطل اروپایی ها می کنید.

وی تصریح کرد: آقای زنگنه آیا تضمین می کنید با وجود مفاد موجود در برجام، قبل از 10 سال سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری در نفت و گاز پیش قدم شود؟! اگر سرمایه گذاری نیامد باید چکار کنیم؟ مگر دولت خودش ادعا نکرده که 30درصد مشکلات ما از تحریم و 70 درصد مشکلات ما از داخل است، پس بگویند در صورت عدم لغو تحریمها برای صنعت نفت کشور چه برنامه ای دارند؟کارنامه دو سال اخیر دولت نشان می دهد که چه در این بخش و چه در سایر بخشهای اقتصاد کشور دولت هیچ برنامه ای ندارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا