رئیس سازمان بورس مطرح کرد

ضرورت تدوین حاکمیت شرکتی در برنامه ششم

ضرورت تدوین حاکمیت شرکتی در برنامه ششم

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه لازم است در برنامه ششم توسعه بخشی در خصوص حاکمیت شرکتی گنجانده شود، عنوان کرد: در فرصت باقی‌مانده تا تکمیل برنامه ششم لازم است نظرات کارشناسی به مجلس ارائه شود تا در کمیسیون‌های مرتبط با تدوین برنامه ششم این بخش در قانون برنامه جای بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد فطانت، امروز در دومین همایش حاکمیت شرکتی که با حضور مسوولان بازار سرمایه و نهادهای دولتی در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: حاکمیت شرکتی از بحث‌های مهم روز دنیا بوده و رقابت‌پذیری در دنیا جایگاه ممتازی پیدا کرده است به طوری که با بازدید تیم‌های اقتصادی از ایران، اکثریت آنها وضعیت حاکمیت شرکتی در ایران را جویا شدند.

وی به پررنگ شدن بحث حاکمیت شرکتی در دنیا اشاره کرد و گفت: تخلفات شرکت فولکس‌واگن منجر به از بین رفتن اعتبار این شرکت و از عوامل روی آوردن به موضوع حاکمیت شرکتی بود. به طوری که مقررات برای جلوگیری از این اتفاقات سختگیرانه‌تر شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به بحران 2008 اشاره کرد و گفت: این بحران ابرقدرت‌های اقتصادی را به چالش کشاند. به همین منظور باید برای کسب موفقیت با اقتدار اقتصادی حرکت کنیم. این در حالی است که اگر بازار سرمایه تجلی جلب اعتماد مردم باشد تا افراد سرمایه‌های خود را وارد این بازار کنند اقتدار اقتصادی شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای دنیا برای مقابله با مشکلات ناشی از بحران اقتصادی مقررات سختگیرانه‌ای وزن کردند، اما ما به دلیل دوری از بازارهای پولی و مالی در مذاکره با تیم‌های اقتصادی دنیا با ادبیات نامتعارفی روبه‌رو می‌شویم. بنابراین برای شروع باید با ادبیات نظام حاکم در دنیا سخن بگوییم.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال بنگاه‌های اقتصادی فعال در کشور از طریق تسهیلات بانکی به راحتی تامین مالی می‌کنند، اما در دنیا شرکت‌ها برای تامین مالی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های پروژه مراجعه می‌کنند که این برای شرکت‌های ایرانی سخت و پیچیده است. اما تامین مالی از طریق صندوق‌ها جلوی فساد را می‌گیرد و برای اجرای حاکمیت شرکتی باید به سمت استفاده از صندوق یا نظارت دقیقی که مانع فساد می‌شود، حرکت کرد.

فطانت با بیان اینکه اقتصاد کشور به دلیل فقدان نظام حاکمیت شرکتی به بحران رسیده و باید در این خصوص اقدام اساسی صورت گیرد، افزود: بخشی از مشکلات اقتصادی همچون معوقات سیستم بانکی و تاخیر در انجام پروژه‌های زودبازده به دلیل فقدان نظام حاکمیت شرکتی است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: حاکمیت شرکتی قصد دارد تا اعتماد را به جامعه برگرداند و منافع سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان بنگاه‌ها را حفظ کند.

به گفته وی در سال‌های گذشته کمیته ریسک و حسابرسی در این خصوص تشکیل شد، اما این میزان کافی نبوده و به آن رضایت نداریم. بنابراین لازم است در برنامه ششم توسعه بخشی در خصوص حاکمیت شرکتی گنجانده شود.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: چنانچه موضوع حاکمیت شرکتی به قانون تبدیل شود و شرکت‌ها مجبور شوند تا به حاکمیت شرکتی تن دهند، اقتصاد کشور به اقتصاد مطلوب نزدیک شده و تمامی مشکلات که به دلیل عدم وجود آن است از بین می‌رود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا