رئیس سازمان نظام مهندسی کشور:

70 درصد از ساختمان‌های ایران مهندسی‌ساز است

70 درصد از ساختمان‌های ایران مهندسی‌ساز است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید براینکه اکنون 70 درصد از ساختمان‌ها با قواعد مهندسی ساخته شده است، گفت: این موجب حفظ سرمایه‌ مردمی که خانه تنها سرمایه زندگیشان هست، خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در منطقه فارس، اکبر ترکان چهارشنبه 28 بهمن در نخستین همایش ملی شهرسازی و معماری ایرانی و اسلامی در شیراز با طرح این سوال که آیا معماری ایرانی وجود دارد، گفت: به نظر من معماری ایرانی قابل تعریف نداریم، معماری اقلیمی است و سبک زندگی معماری یک ملت را می‌سازد.

او گفت: معماری اقلیمی است که براساس شرایط آ ب و هوایی و سبک زندگی شکل می‌گیرد بنابراین معماری در گیلان، آذربایجان، یزد، اصفهان و سایر نقاط کشور با هم متفاوت است.

وی با تصریح اینکه معماری به‌شکل اقلیمی است و نمی‌تواند هویت ملی داشته باشد، گفت: شاید در این همایش شما مشترکاتی پیدا کنید که به اشتراک بگذارید اما در ایران هر قسمت با بوم و جغرافیای هر منطقه معماری خاص آن را دارد.

ترکان همچنین با احترام به علاقه‌مندی موجود نسبت به هویت بخشی معماری اسلامی است، گفت: اگر تکرار تم‌های صفوی را امروز به‌عنوان هویت‌بخشی تلقی کنیم، شاید این زیاده‌روی باشد.

وی با بیان اینکه در دوره‌ای به دلیل نبود امکاناتی نظیر فولاد و سایر سازه‌های جدید از شیوه‌های خاصی برای ساخت و سازها استفاده می‌شده است، گفت: این نوع معماری ناشی از تکنولوژی است.

ترکان با تاکید براینکه سبک زندگی اسلامی است که معماری اسلامی و سبک زندگی ایران است که معماری ایرای را می‌سازد، گفت: این همایش بحث خوبی گشوده و امیدواریم در این مسیر بتوانیم جلو برویم و به سئوالات پاسخ بدهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه سالانه 100 میلیون مترمربع ساخت و ساز در ایران انجام می‌شود، گفت: از ابتدای تشکیل نظام مهندسی تاکنون بالغ بر یک و نیم میلیارد متر مربع متکی به قانون نظام مهندسی ساخته‌ایم.

وی در بخشی از سخنان خود بیان نقص‌ها در قالب انتقاد سازنده را مطلوب دانست و از افرادی که در بیرون و درون سازمان نظام مهندسی اقدام به تخریب مهندسان می‌کنند، درخواست کرد تا شیوه خود را تغییر داده و دست از تخریب بردارند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا