رئیس سازمان بورس:

حاکمیت شرکتی شاید قانون شود/ پرسش اصلی سرمایه گذاران خارجی

حاکمیت شرکتی شاید قانون شود/ پرسش اصلی سرمایه گذاران خارجی

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه پرسش اساسی بیشتر گروهای اقتصادی خارجی مربوط به وضعیت حاکمیت شرکتی در ایران است از تلاش برای قانونی کردن این مقوله مهم اما مغفول خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمد فطانت در دومین همایش حاکمیت شرکتی که امروز در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد با اشاره به بازدید تیم های اقتصادی کشورهای اقتصادی دنیا از ایران، افزود: پرسش اساسی بیشتر تیم های اقتصادی وضعیت حاکمیت شرکتی در ایران است.

وی با بیان اینکه چه عاملی سبب پررنگ شدن بحث حاکمیت شرکتی در دنیا شده است، گفت: تخلف یا اتفاقی که در شرکت مهم فولکس واگن افتاد و منجر به از بین رفتن اعتبار این شرکت شد که در طی سال ها تلاش کسب شده بود، از عوامل روی آوردن به این بحث است. نقطه آغاز حاکمیت شرکتی "انرون" و یکی از 7 شرکت مهم وال استریت بود که با دستکاری در پیش بینی های خود ورشکسته شد.

فطانت ادامه داد: در حالی بحران هایی چون بحران 2008 ابر قدرت ها را به چالش کشانده که باید برای کسب موفقیت با اقتدار اقتصادی حرکت کنیم. اگر در کشورهای دنیا از ابرقدرت یاد می شود مرهون بازار سرمایه است. اگر بازار سرمایه تجلی برای جلب اعتماد مردم باشد تا مردم پول های ریز خود را برای تجهیز و تامین از طریق بازار سرمایه به اقتصاد کشور تزریق کنند، اقتدار اقتصادی در کشور شکل می گیرد.

این مقام مسئول گفت: ادبیات مالی بخش پولی- بانکی و بورس تغییر پیدا کرده و ما به دلیل تحریم های ظالمانه چند سال اخیر با بخش عمده ای از این ادبیات جدید، ناآشنا هستیم. کشورهای دنیا برای مقابله با مشکلات ناشی از بحران های اقتصادی، مقررات سختی در دنیا وضع کرده اند و ما به دلیل دوری از بازار پولی- مالی در مذاکره با تیم های اقتصادی دنیا با ادبیات نامتعارفی روبرو می شویم.

فطانت با بیان اینکه برای شروع باید با ادبیات نظام حاکم در دنیا سخن بگوییم، ادامه داد: به عنوان نمونه بنگاه های اقتصادی ما از طریق تسهیلات بانکی به راحتی تامین مالی می کنند. در حالی که در دنیا بنگاه ها و شرکت ها برای تامین مالی به سراغ صندوق های سرمایه گذاری و صندوق های پروژه حرکت کرده اند و این رفتار ادبیات بازار سرمایه است. این نوع ادبیات برای بسیاری از شرکت های ایرانی سخت و پیچیده است.

وی با بیان اینکه توجه به تامین مالی از طریق صندوق ها به دلیل قدرت نظارتی متولی و حسابرس جلوی فساد را می گیرد، گفت: برای اجرای حاکمیت شرکتی باید به سمت استفاده از ابزار صندوق یا نظارت دقیق تر که مانع فساد و دستکاری می شود، حرکت کرد. اقتصاد ما به دلیل فقدان نظام حاکمیت شرکتی به بحران هایی رسیده که اگر در این زمینه اقدام عاجل انجام نشود نمی توان از این وضعیت نجات پیدا کرد.

رئیس سازمان بورس افزود: بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی از جمله مطالبات معوقه سیستم بانکی و تاخیر در انجام پروژه های زود بازده به دلیل فقدان نظام حاکمیت شرکتی است. حاکمیت شرکتی به دنبال این است که اعتماد را به جامعه باز گرداند. به عنوان نمونه هیات مدیره و مدیران شرکت ها، منافع کلی سرمایه گذاران و افرادی که به هر نحوی ذی نفع آن بنگاه هستند را حفظ می کنند.

فطانت ادامه داد: در سال های گذشته کمیته ریسک و کمیته حسابرسی را مورد تاکید قرار دادیم اما این میزان اهمیت اکتفا نمی کند و به آن راضی نیستیم. بنابراین لازم است در برنامه ششم توسعه اقتصادی بخش جامعی در خصوص حاکمیت شرکتی گنجانده شود. در فرصت باقی مانده تا تدوین برنامه ششم توسعه نظراتی به مجلس اعلام می شود تا در کمیسیون های مرتبط ، این بخش خاص و پراهمیت در قانون برنامه ششم لحاظ شود.

وی گفت: چنانچه این مهم به قانون تبدیل شود و شرکت ها را مجبور کند که به حاکمیت شرکتی تن بدهند، اقتصاد ما به اقتدار مطلوب نزدیک می شود و همه مشکلاتی که از فقدان این موضوع وجود دارد از بین می رود.

انتهای پیام
 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا