تسهیل گری آری، تصدی گری نه/

آشنایی با موسسه جهادی که ۴۰۰ شغل پایدار ایجاد کرد

آشنایی با موسسه جهادی که ۴۰۰ شغل پایدار ایجاد کرد

یکی از مشکلات روستائیان در مناطق محروم این است که به دلیل برخوردار نبودن از دانش روز کشاورزی با وجود تحمل زحمات فراوان، محصول کمی برداشت می کنند. در مساله پرورش دام و طیور نیز با همین مشکل مواجه هستند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج سازندگی، طبیعتا اگر با ارائه مشاوره علمی در زمینه کشاورزی، دامداری و طیور محصول روستائیان را زیاد کنیم درآمد آن ها نیز افزایش می یابد و سطح زندگی شان ارتقاء می یابد.

عجیب نیست اگر نام جهادگران با بهره برداری از پروژه های عمرانی ریز و درشت عجین شده باشد. از زمان تشکیل بسیج سازندگی در سال 78 تا امروز، گروه های جهادی بیش از 200 هزار پروژه عمرانی از قبیل ساخت مسجد، منزل مسکونی برای محرومان، مدرسه، سرویس بهداشتی، خانه عالم، حوزه علمیه و نیز خدماتی چون آبرسانی، برق رسانی، راهسازی و ... را اجرا و به بهره برداری رسانده اند.

عناصر جهادی که در قالب 3 هزار گروه جهادی شناسنامه دار فعالیت می کنند، با مشاهده ضعف های اقتصادی کشور که موجب برانگیخته شدن طمع دشمنان و ایجاد فشار مضاعف به مستضعفین شده، در کنار اجرای پروژه های عمرانی، رویکرد اقتصاد مقاومتی را در صدر اولویت های خود قرار داده اند. آن ها معتقدند تعریف محرومیت نیازمند بازنگری است و محرومیت دیگر در برخوردار نبودن از راه، مدرسه، مسجد و بهداشت مناسب خلاصه نمی شود. گروه های جهادی با مشاهده نمونه های عینی و کسب تجربیات دقیق معتقدند برخوردار نبودن از شغل و ناتوانی در تولید محصول قابل عرضه به بازار مهمترین معیار محرومیت است. مردم اگر شغل نداشته باشند، امکانات عمرانی هم کارایی ندارد اما اگر شغل داشته باشند خودشان می توانند همه چیز را فراهم کنند.

موسسه جهادی ثمرات ارزش آفرینان، نهادی مردمی و متشکل از داوطلبان بسیجی است که با طراحی ایده های نو توانسته است تجربه ای موفق از کارآفرینی در روستاها و مناطق محروم را به نمایش بگذارد.

هادی فلاحی پور، مدیرعامل این موسسه، جهادگر خوش ذوقی است که برای مبارزه با بیکاری روستاییان کمر همت بسته و به همراه دوستانش راهی روستاها شده است تا با آموزش مهارت اشتغالزایی به روستائیان بتواند باری از روی دوش دولتمردان بردارد.

او درباره نحوه تشکیل و ماهیت موسسه جهادی ثمرات ارزش آفرینان به خبرنگار ما می گوید: "در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفت، جمعی از جهادگران عرصه محرومیت زدایی گرد هم آمده و با هدف زدودن گرد محرومیت از چهره ولی نعمتان انقلاب در حد توان و تکلیف، موسسه غیر تجاری، غیر دولتی وغیر انتفاعی ثمرات ارزش آفرینان را تاسیس کردند. موسسان این مجموعه با بهره گیری از سال ها سابقه فعالیت و همکاری با گروه های جهادی در عرصه اشتغالزایی و کارآفرینی روستایی به صورت عام المنفعه، در نظر دارند تا به صورت مردمی در عرصه ی کارآفرینی روستایی گام های موثری را بردارند."

هادی فلاحی پور می افزاید: "موسسه ما از سال 86 فعالیت خود را آغاز کرد و در این مدت در 7 استان کشور پروژه انجام داده و توانسته ایم برای 400 روستایی در مناطق محروم اشتغال دائم ایجاد کنیم. سنگ بنای تشکیل موسسه ثمرات ارزش آفرینان تجربیات حاصل از برگزاری اردوهای جهادی و حضور در مناطق محروم بود. بعد از چند سال فعالیت جهادی در روستاهای محروم بنده و دوستانم متوجه شدیم بیکاری مهمترین معضل در مناطق و روستاهای محروم کشور است. از سوی دیگر متوجه شدیم که بسیاری از افراد در مناطق محروم از امکانات زیربنایی برای تولید محصول نظیر زمین و آب برخوردارند اما دانش لازم برای تولید بهینه و عرضه آن به بازار را ندارند."

مدیرعامل موسسه جهادی ثمرات ارزش آفرینان خاطرنشان می کند: "ماموریت اصلی ما حمایت از مشاغل روستایی است. اعضای جهادی فعال در این موسسه در رشته های مرتبط با اشتغال روستایی تحصیل کرده اند و دارای تحصیلات مرتبط هستند. ما توانسته ایم مدل جهادی جدیدی برای اشتغالزایی ایجاد کنیم که اصل مهم آن عدم تصدی گری است. ما خود را در ابتدای راه می بینیم و پس از چند سال فعالیت آرام آرام به ثمر نشستن تلاش های گذشته مان را شاهد هستیم."

این فعال جهادی اضافه می کند: "ما هرگز به دنبال تصدی گری نیستیم و آن را سیاستی شکست خورده می دانیم. هدف ما تسهیل گری است. ما به روستائیان در مناطق محروم آموزش می دهیم چگونه با امکانات موجود، محصول تولید کنند و در بازار بفروشند و درآمد کسب کنند."

هادی فلاحی پور با اشاره به چند نمونه از فعالیت های گروه جهادی موسسه ارزش آفرینان، خاطرنشان می کند: "بسیاری از روستائیان در تولید صنایع دستی استاد هستند اما نمی دانند چگونه متناسب با سلیقه روز محصول تولید کنند. در مناطقی که مردم از مهارت تولید صنایع دستی برخوردارند آموزش ما متمرکز بر راه اندازی کارگاه های تولید دست جمعی بر اساس الگوی تولیدی متناسب با ذائقه روز است. در بخش دام و طیور نیز فعالیت جدی داریم. از جمله آن ها آموزش مردم برای تاسیس بزرگترین واحد تولید مرغ بومی در جنوب کرمان است که ان شاء الله به زودی به بهره برداری می رسد."

او می افزاید: "در حال حاضر 6 پروژه آموزش کارآفرینی و مهارت آموزی، در استان های گوناگون را بر عهده داریم و در حال حاضر مشغول ارائه آموزشهای فنی حرفه ای کاملا رایگان به هزار روستایی در سطح کشور هستیم. یکی از مشکلات روستائیان در مناطق محروم این است که به دلیل برخوردار نبودن از دانش روز کشاورزی با وجود تحمل زحمات فراوان، محصول کمی برداشت می کنند. در مساله پرورش دام و طیور نیز با همین مشکل مواجه هستند. طبیعتا اگر با ارائه مشاوره علمی در زمینه کشاورزی، دامداری و طیور محصول روستائیان را زیاد کنیم درآمد آن ها نیز افزایش می یابد و سطح زندگی شان ارتقاء می یابد. بنابراین تیم های تخصصی کشاورزی، دامداری و طیور را تشکیل داده ایم که وظیفه شان سرکشی از مزارع کشاورزی و ارائه مشاوره به روستائیان است."

مدیرعامل موسسه جهادی ثمرات ارزش آفرینان درباره تاثیر روی آوردن گروه های جهادی به رویکرد اقتصاد مقاومتی در کشور، خاطرنشان می کند: "فکر می کنم اگر نیروهای جهادی و بسیجی متخصص همت شان را بر اشتغالزایی در روستا مبتنی بر مدل تسهیل گری قرار دهند، می توانیم انقلابی در اشتغالزایی به پا کنیم و یکی از مهمترین معضلات کشور را برای همیشه حل کنیم."

 انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا