افزایش وام‌های بانکی خطر افزایش بدهی در دومین اقتصاد بزرگ جهان را تشدید کرد

کوهی از بدهی در انتظار چین

کوهی از بدهی در انتظار چین

هیتر لانگ/گزارشگر

بخش تولید در چین متوقف شده‌است؛ اکنون دومین اقتصاد بزرگ جهان به موتور رشد خطرناکی تکیه کرده‌است: بدهی.

دولت چین بانک‌ها را تشویق می‌کند تا وام بدهند و مردم را تشویق می‌کند تا کسب‌وکار راه بیندازند و هزینه کنند.

به نظر آشنا می‌آید؟ بله! امریکا نیز چندین سال همین کار را می‌کرد. مردم را تشویق به خرید خانه و ماشین می‌کرد. بدهی‌ها اما منجر به بحران رکود بزرگ 2008 شد.

در فاصله دسامبر 2014 تا دسامبر 2015 وام‌های بد که با عنوان وام‌های بدون عملکرد شناخته می‌شوند، بیش از 50درصد افزایش یافتند. این میزان افزایش برای این کشور بیش از حد معمول است

در این بین برخی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که از اوضاع کاملاً آگاه هستند، هشدار داده‌اند که چین در حال بازی با آتش است.

وام‌های جدید چین در ماه ژانویه به سطح جدیدی رسیده‌است. وام‌ها معمولاً در آغاز سال افزایش پیدا می‌کنند چرا که دولت سهم بانک‌های دولتی را افزایش می‌دهد. اما در این ژانویه اتفاقی بیش از افزایش فصلی ساده رخ داد و چندین ماه افزایش وام را به دنبال خواهد داشت.

فعلاً اوضاع برای چین پیچیده است. اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند شاید توسعه پایداری را برای رشد اقتصادی به همراه داشته باشد. اما آنطور که به نظر می‌رسد مشکلات در این راه بسیار است.

در فاصله دسامبر 2014 تا دسامبر 2015 وام‌های بد که با عنوان وام‌های بدون عملکرد شناخته می‌شوند، بیش از 50درصد افزایش یافتند. این میزان افزایش برای این کشور بیش از حد معمول است.

از نظر بسیاری از تحلیل‌گران چنین چیزی بیشتر نمایانگر کاهش رشد اقتصادی در چین است.

دو نگرانی بزرگ در این مورد در چین وجود دارد: نخست اینکه سرعت رشد این وام‌ها و به دنبال آن بدهی‌ها خیلی زیاد است و دوم اینکه اصلاً معلوم نیست بانک‌ها بتوانند این موج را مدیریت کنند.

برخی از مدیران چینی هشدار داده‌اند که بدهی‌ها در این کشور دو یا سه برابر زودتر از اقتصاد رشد می‌کنند.

هر چه رشد اقتصادی چین کمتر می‌شود این نگرانی که مردم و شرکت‌ها موفق به پرداخت وام‌های خود نشوند نیز بیشتر می‌شود. البته دولت باز هم دخالت خواهد کرد تا جلوی چنین سقوطی را بگیرد.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا