عضو هيات علمي دانشگاه د رگفت‌وگو معدن نيوز مطرح کرد:

سهم 8 درصدي ورق‌ها از محصولات فولادي دنيا

سهم 8 درصدي ورق‌ها از محصولات فولادي دنيا پايگاه خبري معدن نيوز- عضو هيات علمي دانشگاه گفت: با گسترش جهاني مصرف نفت و گاز براي انتقال آنها به مرور از خطوط لوله‌هاي فولادي بيشتري در دنيا استفاده شده است.
سيد تقي نعيمي در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: معمولا ورق‌هاي فولادي که به لوله تبديل مي‌شوند بايد خواص ويژه‌اي داشته باشند. در دو دهه اخير با توجه به گسترش خطوط لوله سراسري و انشعابات آن در مناطق مختلف جهان، فرآيند توليد ورق‌هايي با ترکيب شيميايي خاص و ممتاز کاربردي براي تبديل به لوله براي انتقال نفت و گاز رشد چشمگيري يافته است.
وي افزود: در همين راستا براي توليد لوله فولادي به منظور انتقال نفت، گاز و پتروشيمي از جوشکاري ورق‌هاي فولادي استفاده مي‌شود.
نعيمي تصريح کرد: بنابراين بسته به روش شکل‌دهي ورق، روش توليد لوله‌هاي قطور به صورت درز مستقيم و حلزوني امکانپذير است.
کارشناس رسمي صنايع فلزي اظهار کرد: در روش درز مستقيم لوله، ابتدا ورق‌هاي فولادي با استفاده از قالب‌هايي در مي‌آيند سپس لبه‌هاي ورق با استفاده از غلتک هايي به يکديگر فشار داده و جوشکاري به روش مقاومتي جوشکاري زير پودري، يا با روش جوشکاري با الکترود مصرفي و گاز محافظ، زير پودري انجام مي‌شود.
وي تاکيد کرد: قبل از انقلاب در ايران لوله به روش جوشکاري توليد مي‌شد و ساخت لوله بدون درز فولادي درصد بسيار ناچيزي از توليد سالانه لوله فولادي را به خود اختصاص مي‌داد.
نعيمي گفت: در سال 2013 م حدود هزار و 568 ميليون تن محصولات نورد شده فولادي در دنيا توليد شده و در همين سال حدود122 ميليون تن انواع لوله فولادي در دنيا توليد شده است و به طور ميانگين مي‌توان گفت 8 درصد محصولات فولادي دنيا را ورق‌هاي فولادي براي توليد انواع لوله‌هاي فولادي به خود اختصاص مي‌دهند.
اين استاد دانشگاه بيان کرد: متاسفانه در سال 2013م، در ايران 10 برابر توليد داخلي لوله‌هاي فولادي براي استفاده در خطوط انتقال نفت وگاز لوله از خارج کشور وارد کرده است.
وي افزود: واردات انواع لوله‌هاي فولادي ايران در سال 2013 م به طور تقريبي يک سوم ميانگين سالانه واردات 10 سال اخير بوده است.
نعيمي خاطرنشان کرد: ذخاير طبيعي موليبدن، کروم و ساير عناصر فلزي که در آلياژ ورق‌هاي فولادي براي توليد لوله به کار مي‌روند، به ميزان کافي در کشور وجود دارد و همچنين حدود 60 درصد سرمايه‌گذاري لازم براي توليد مذاب فولادي‌هاي مناسب به منظور تبديل به ورق‌هاي فولادي براي ساخت لوله در مجتمع فولاد مبارکه و مجتمع توليد فولاد اهواز موجود است.
وي تاکيد کرد: اگر مسئولان براي افزايش کيفيت توليد فولاد ايران و تنوع بخشيدن به محصولات توليدي با توجه به مزيت‌هاي بالقوه خدادي موجود ايران از هم‌اکنون اقدام نکنند تا چند سال آ ينده وضعيت صنايع فولاد کشور بحراني خواهد شد.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا