مدیر عامل بورس کالا تشریح کرد

تاثیر معاملات بورس کالا بر صنعت فولاد

تاثیر معاملات بورس کالا بر صنعت فولاد

مدیر عامل بورس کالا، بورس کالا را بستر تامین مالی صنعت فولاد ایران در پساتحریم عنوان و تاثیر معاملات بورس کالا بر صنعت فولاد را تشریح کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حامد سلطانی نژاد در ششمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران که امروز - سه شنبه - با حضور مسئولان ارشد دولت و اقتصاد ایران و مدیران شرکت های بین المللی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: در برنامه سوم توسعه بر راه اندازی بورس کالا برای عبور از ساختار سنتی و دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات به سمت اقتصاد آزاد و کشف قیمت کالاها براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تاکید شده است.

تاثیر معاملات بورس کالا بر رشد صنعت فولاد

مدیرعامل بورس کالای ایران به روند رو به رشد تولید فولاد خام و تولید محصولات فولادی در سالهای اخیر همزمان با عرضه و معامله آنها در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: بستر شفاف و نظام مند بورس کالا از جمله دلایل رونق صنعت فولاد ایران در سالهای اخیر است تاکنون تلاش شده ظرفیت های جدیدی برای صنعت فولاد در بورس کالا به وجود آید.

وی در ادامه به معرفی ابزارهای تامین مالی در بورس کالا پرداخت و گفت: قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق‎های کالایی و ارزی از جمله ابزارهای مالی در بورس کالای ایران هستند که می توان با استفاده از آنها نسبت به تامین مالی صنعت فولاد ایران در پساتحریم استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: از ابتدای سال جاری تا انتهای هفته گذشته 5.4 میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از 77 هزار میلیارد ریال در بورس معامله شده است که از این میزان 69 هزار میلیارد ریال آن در قالب قراردادهای سلف (تامین مالی تولیدکننده) صورت گرفته است. همچنین دراین مدت 2.6 میلیون تن سنگ آهن 1.5 هزار میلیارد ریال در بورس معامله شده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران پس از تشریح معاملات سلف در این بورس گفت: تأمین مالی با کم‎ترین هزینه، در کوتاه‎ترین زمان، بدون بروکراسی اداری، بر اساس قراردادهای اسلامی و توان عرضه کننده از جمله ویژگی های قرارداد سلف در بورس کالا است.

وی خاطر نشان کرد: معاملات سلف محصولات فولادی که از ابتدای راه اندازی بورس فلزات در جریان بوده و حتی به صورت سنتی هم در بازار فولاد انجام می شده، امروزه با ایجاد معاملات اوراق سلف موازی استاندارد به مرحله تکمیل شده ای رسیده است، به طوری که علاوه بر تامین مالی شرکت های فولادی، فعالان بازارهای مالی هم می توانند به سرمایه گذاری در صنعت فولاد کمک کنند.

وی سپس به مزایای قراردادهای سلف موازی استاندارد در بورس کالا اشاره کرد و گفت: استفاده از نقدینگی موجود در بازار و توان سایر سرمایه گذاران مالی، تسهیل تامین مالی بلند مدت طرح‎های توسعه‎ای ، تسهیل تأمین مالی سرمایه در گردش و معاف مالیاتی بر اساس تبصره 1 ماده 7 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید از مزایای قراردادهای سلف موازی استاندارد به شمار می رود و این ابزار مالی ، ابزاری مناسب‎تر جهت برنامه‎ریزی بلند مدت تولید به شمار می رود.

تامین مالی 2000 میلیارد تومانی در بورس کالا تا پایان سالجاری

وی در ادامه به پذیرش اوراق سلف استاندارد هشت تولید کننده بزرگ کشور در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: از زمان راه اندازی اوراق سلف موازی استاندارد، شرکت های مختلف از طریق این ابزار منابع مالی خودشان را تامین کردند که با احتساب انتشار چند اوراق جدید در ماه های آینده حجم تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی استاندارد بورس کالای ایران به 2000 میلیارد تومان می رسد.

تسهیل فروش محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی

وی در ادامه به تشریح سایر ابزارهای مالی مورد استفاده برای صنعت فولاد و معدن کشور در بورس کالا پرداخت و گفت: گواهی سپرده کالایی و صندوق های سرمایه گذاری کالایی و ارزی نیز از ابزارهای مالی نوین در بورس کالا در این زمینه به شمار می روند.

وی سپس گفت: همیشه بخشی از ثروت تولیدکنندگان در انبارهای آنها وجود دارد که این موجودی انبارها از طریق معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران قابلیت معامله پیدا می کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به مهمترین کارکردهای گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: امکان استفاده از پشتوانه گواهی سپرده کالایی برای تأمین مالی و جلوگیری از فروش اجباری در اثر تنگناهای مالی تولیدکنندگان، کاهش هزینه‎های تأمین مالی در بازار سرمایه ، تسهیل فروش محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی و تسهیل انتشار اوراق سلف ارزی برای سرمایه گذاران خارجی از جمله ویژگی های ارزشمند انتشار گواهی سپرده کالایی است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا