زنگ خطربرای اقتصاد جهانی به صدا درآمده است

زنگ خطربرای اقتصاد جهانی به صدا درآمده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه در یک تحلیل اقتصادی پیش بینی کرد که نشانه های مرحله جدید رکود اقتصادی جهانی بروز کرده و زنگ خطر آن برای اقتصادی جهانی نواخته شده است.

در این تحلیل آمده است: با وجود آن که، ضعف جدی ناشی از بحران هشت سال گذشته اقتصاد جهانی هنوز دامن بسیاری از کشورها را رها نکرده و کمک های اضطراری نیز در راه نیست، زنگ خطر برای اقتصاد جهانی بار دیگر به صدا در آمده است و جهان را با واقعیت های نامطلوبی روبه رو خواهد کرد.
کاهش ارزش بورس های جهانی، تورم بالا و پدیده دلسرد کننده نرخ سود منفی به همراه سقوط بازارهای نوظهور اقتصادی جهان نیز بر نگرانی های اقتصادی جهان افزوده و اقتصاد جهانی با تهدیدهایی علیه بانک های مرکزی به عنوان ذخایر دوران بحران نیز همراه شده است.
این تحلیل از بانک ها به عنوان مرکز ثقل بحران اقتصادی و مالی سال های 2009- 2007 در جهان نام برد که با دادن وام های گسترده بدون پشتوانه قوی مالی به مالکان املاک و مستقلات، ابتدا جامعه آمریکا و سپس اقتصاد جهان را با رکود مواجه ساختند.
بنابراین بانک های تجاری به ویژه در اروپا نیز خود منشاء نگرانی هایی بوده و هستند.
دیوید لبوویتز مشارو راهبردهای بازار در موسسه مالی بین المللی جی پی مورگان در این خصوص گفت: اگرچه امروزه رشد اقتصادی در نازلترین نقطه آن قرار گرفته و با یک رکود اقتصادی واقعی مواجه نیستیم، اما بی ثباتی مزمنی اقتصاد جهان را احاطه کرده است که می تواند به رکود جهانی اقتصاد بیانجامد.
با وجود این که ممکن است برخی از جنجال ها و هیاهوهای اخیر، واکنش افراطی توسط سرمایه گزاران وحشت زده و عصبی باشد اما نرخ بسیار پایین بهره نیز تا حدی حاصل سیاست های ایجاد تسهیلات مالی توسط بانک های مرکزی این کشورهاست تا بتوانند زمینه های تحریک رشد اقتصادی بعد از بحران را فراهم آورند.
برای مثال، وزیر سرمایه گذاری آلمان اعلام کرده است که سیاست تسهیل مالی به تنهایی قادر به کمک به خروج اقتصاد اروپا از رکود نیست.
اقتصاد اروپا با وجود سیاست های «تسهیل مالی» بانک مرکزی قادر به ایجاد شغل های بیشتر نشده است. بازار بورس در آمریکا نیز تحت تأثیر رکود در اقتصاد اروپا و نیز کاهش قیمت جهانی نفت روندی کاهشی نشان می دهد.
نرخ بیکاری در برخی اقتصادهای عمده جهان از جمله در آمریکا 4،9 درصد و در آلمان 4،5 درصد است و طبق پیش بینی بانک جهانی رشد بیکاری از 3،1 درصد در سال گذشته در سال جاری به 3،4 درصد نیز خواهد رسید.
البته این نرخ بیکاری هنوز تا رقم 5،1 درصد قبل از دوران بحران سال 2007 راه زیادی دارند و لذا تحقق این مهم نشان می دهد که آشوب های اخیر ممکن است بیش از نوسانات عادی بازار باشد.
این گزارش با اشاره به رشد منفی اقتصادی ژاپن، کاهش مجدد نرخ رشد اقتصادی بلند مدت بازار آمریکا و اقدامات بانک مرکزی این کشور را نشانه های دیگری از رکود اقتصادی دانست که در آینده دامن گیر کل اقتصاد جهانی نیز خواهد شد.
در پی همین تحولات اقتصادی است که بازارهای بورس جهانی نیز با افت ارزش شدید مواجه شدند.
برای مثال ارزش شاخص سهام شرکت استاندارد و 500 شاخص اقتصادی دیگر در سال جاری تا 10،5 درصد کاهش ارزش اقتصادی مواجه بودند.
ارزش سهام شرکت نیکی ژاپن به همراه 225 شرکت اقماری آن تا 16 درصد کاهش یافته است و ارزش بازار سهام شانگهای به عنوان دومین بازار بورس جهان 22 درصد سقوط کرد، ارزش شرکت داکس آلمان تا 14 درصد افت روبه رو شد.
به اعتقاد اریک لاسلسز اقتصاددان ارشد مرکز مدیریت دارایی های جهانی، جهان امروزه با وضعیت به مراتب بدتری از شش ماه قبل مواجه است و پیش بینی های رشد اقتصادی از جمله در مواردی چون کشور چین نیز شکست خورده هستند.
کاهش شدید رشد چین به عنوان یکی از ستونهای رشد جهانی، و نیز رکودی که روسیه به عنوان صادرکننده انرژی جهان و افت ارزش روبل، واحد پول این کشور نیز نشانه دیگری از تهدید علیه اقتصاد جهانی است.
در هر حال، علائم ارسالی از اقتصادهای بزرگ در قاره های آسیا و اروپا و آمریکا و حتی در اقتصادهای نوظهور جهان نشان از زنگ خطر رکود در حوزه اقتصاد جهانی است.
همچنین در آسیای شرقی هم نگرانی ها از رکود در اقتصاد چین، با افت بورس این کشور آغاز شد، اما اگرچه چین با هوشمندی و افت ارزش یوان در برابر ارزهای دیگر چند به صورت ناقص موفق شده بود بورس را از وضعیت قرمز خارج کند، با این حال بانک تسویه حساب های بین المللی اعلام کرده است بانک های چینی در سال 2015، در مجموع شاهد خروج 109میلیارد دلارسرمایه بوده اند و این روند ممکن است همچنان ادامه داشته باشد.
در این گزارش به ریسک های ناشی از انباشته شدن تریلیون ها دلار بدهی شرکت های مختلف در کل جهان در حال توسعه و رشدهای سریع مرتبط در قیمت دارایی ها اشاره شده است .
بانک سیتی گروپ آمریکا نیز زنگ خطر در مورد اقتصاد جهانی را به صدا درآورده و اقتصاددان ارشد این بانک اعلام کرده است: 55 درصد احتمال وقوع نوعی رکود جهانی طی چند سال آینده وجود دارد.
ظاهرا جهان در معرض ریسک رو به افزایش ورود به یک دوره رکود قرار دارد که بر خلاف رکودهای بین المللی دو دهه گذشته که ریشه اصلی آن در اقتصاد آمریکا بود، این بار ناشی از عوامل مختلفی از جمله تحولات اقتصادی در چین خواهد بود.
دیگر بازارهای نوظهور نظیر برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه و ترکیه نیز از مدتی قبل دچار مشکل شده اند، در حالی که اقتصادهای توسعه یافته هنوز گرفتار رشد ضعیف هستند.
این اقتصاد های نوظهور امروزه با بحران های جدی اقتصادی مواجه شدند که دیگر به عنوان اقتصاد نوظهور به حساب نمی آیند.
این تحلیل از اقتصاد آمریکا در کنار اقتصاد چین و دیگر قدرت های نوظهور اقتصادی جهان به عنوان نمونه دیگری از نشانه های بحران اقتصادی آینده جهان نام برد و افزود: اگرچه اقتصاد آمریکا با رکودی که دیگر کشورهای تجربه خواهند کرد روبه رو نیست، اما نشانه ضعف این اقتصاد آشکار است، زیرا رشد اقتصادی سالانه آمریکا در سه ماه آخر سال 2015 به 0،7 درصد رسیده بود، تولیدات کارخانه های آن کاهش یافت.
با این حال، تورم در آمریکا ساکن باقی مانده است. قیمت مصرف کننده در این کشور در ماه دسامبر (آذر-دی) 0.1 درصد کاهش یافت.
در عین حال، تورم اروپا نیز با وجود محرک ها و تسهیلات بانک مرکزی اروپا سالانه به 0.4 درصد رسیده است که تحقق رکود را در این اتحادیه قطعی کرده است و حتی بانک مرکزی آن نیز نمی تواند راه چاره ای برای آن بیابد.
آسوشیتدپرس در پایان با اشاره شاخص های اقتصادی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، به تحولات اقتصادی در بازارهای پولی جهان به ویژه در آمریکا، اروپا و جنوب شرق آسیا نشان داد که بحران اقتصادی سال های آینده جهان امری قطعی است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا