پیش بینی 20 هزار میلیارد ریال تامین مالی با اوراق سلف موازی تا پایان سال

78.5 هزار میلیارد ریال محصول فولادی و سنگ آهن تا هفته گذشته در بورس معامله شد

78.5 هزار میلیارد ریال محصول فولادی و سنگ آهن تا هفته گذشته در بورس معامله شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل بورس کالای ایران از معامله 77 هزار میلیارد ریال محصولات فولادی و یک هزار و 500 میلیارد ریال سنگ آهن در بورس تا پایان هفته گذشته خبر داد و حجم تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی استاندارد بورس کالای ایران تا پایان سال را 20 هزار میلیارد ریال برآورد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران، «حامد سلطانی نژاد» سه شنبه در ششمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما گفت: از آغاز امسال تا پایان هفته گذشته پنج میلیون و 400 هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از 77 هزار میلیارد ریال در بورس معامله شده که از این میزان 69 هزار میلیارد ریال آن در قالب قراردادهای سلف (تامین مالی تولیدکننده) صورت گرفته است.
سلطانی نژاد افزود: همچنین در این مدت دو میلیون و 600 هزار تن سنگ آهن به ارزش یک هزار و 500 میلیارد ریال در بورس معامله شده است.
وی درباره ابزارهای تامین مالی در بورس کالا گفت: قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق‎های کالایی و ارزی از ابزارهای مالی در بورس کالای ایران است که می توان با استفاده از آنها نسبت به تامین مالی صنعت فولاد ایران در پساتحریم اقدام کرد.
وی به پذیرش اوراق سلف استاندارد هشت تولیدکننده بزرگ کشور در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: از زمان راه اندازی اوراق سلف موازی استاندارد، شرکت های مختلف از طریق این ابزار، منابع مالی خود را تامین کردند که با احتساب انتشار چند اوراق تازه در ماههای آینده حجم تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی استاندارد بورس کالای ایران به 20 هزار میلیارد ریال می رسد.
مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: تامین مالی با کم‎ترین هزینه در کوتاه‎ترین زمان بدون بروکراسی اداری بر اساس قراردادهای اسلامی و توان عرضه کننده از ویژگی های قرارداد سلف در بورس کالاست.
وی درباره دیگر ابزارهای مالی مورد استفاده برای صنعت فولاد و معدن کشور در بورس کالا، افزود: گواهی سپرده کالایی و صندوق های سرمایه گذاری کالایی و ارزی نیز از ابزارهای مالی نوین در بورس کالا در این زمینه به شمار می روند.
سلطانی نژاد گفت: همیشه بخشی از ثروت تولیدکنندگان در انبارهای آنها وجود دارد که این موجودی انبارها از طریق معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران قابلیت معامله پیدا می کند.
مدیرعامل بورس کالای ایران درباره مهمترین کارکردهای گواهی سپرده کالایی، اضافه کرد: امکان استفاده از پشتوانه گواهی سپرده کالایی برای تامین مالی و جلوگیری از فروش اجباری در اثر تنگناهای مالی تولیدکنندگان ، کاهش هزینه‎های تأمین مالی در بازار سرمایه ، تسهیل فروش محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی و تسهیل انتشار اوراق سلف ارزی برای سرمایه گذاران خارجی از ویژگی های ارزشمند انتشار گواهی سپرده کالایی است.
استفاده از نقدینگی موجود در بازار و توان سایر سرمایه گذاران مالی، تسهیل تامین مالی بلندمدت طرح‎های توسعه‎ای، تسهیل تامین مالی سرمایه در گردش و معاف مالیاتی بر پایه تبصره 1 ماده 7 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی نوین از مزایای قراردادهای سلف موازی استاندارد به شمار می رود و این ابزار مالی، ابزاری مناسب‎تر جهت برنامه‎ریزی بلندمدت تولید به شمار می رود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا