زنگنه:وزارت نفت از تولید خودروهای سواری با موتور دیزلی حمایت می کند

زنگنه:وزارت نفت از تولید خودروهای سواری با موتور دیزلی حمایت می کند

تهران- ایرنا- بیژن زنگنه وزیر نفت ضمن اعلام حمایت وزارت نفت از تولید خودروهای سواری با موتور دیزلی، خواستار تشکیل کارگروه دائمی ساخت موتورهای پایه گازسوز، دیزلی و گازمایع(ال پی جی) با حضور صنعتگران و بخش دولتی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز سه شنبه در آیین گشایش نهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت در پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرد، تشکیل این کارگاه دائمی خواسته ضروری وزارت نفت است که صنعتگران و بخش دولتی باید به طور جد پیگیر ایجاد آن باشند.
وی با بیان اینکه هر طرح که مورد تصویب این کارگروه قرار گیرد از سوی وزارت نفت حمایت مالی خواهد شد، بر حمایت وزارت نفت از تولید خودروهای سواری با موتور دیزلی و استفاده از این خودروها تاکید دارد.
زنگنه در ادامه با بیان اینکه براساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی مصرف انرژی در بخش حمل و نقل بدون توجه به ارتقای کارآیی موتور خودروها تا سال 2050 حدود 75 درصد افزایش خواهد یافت،گفت: تلاش برای بهبود کارایی موتورهای درون سوز سبب خواهد شد ٢٠ درصد از میزان مصرف اشاره شده، کاهش یابد.
وزیر نفت جایگزینی سوخت کم کربن را از جمله مسائل مهمی دانست که هم اکنون در حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است و بیان کرد:براساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی استفاده از خودروها با سوخت بنزین از 50 درصد به ١٠ درصد تا سال 2050 کاهش خواهد یافت.
زنگنه با بیان اینکه هزینه مصرف سوخت در بخش حمل و نقل کشور حتی با قیمت های کنونی نفت 15 میلیارد دلار است، افزود: حتی اگر قیمت نفت به ٦٠ دلار هم برسد این میزان به ٣٠ میلیارد دلار خواهد رسید که رقم قابل توجهی است.

**مصرف روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور
وی گفت: اکنون ایران در جهان بالاترین مصرف سوخت گاز طبیعی را در خودرو دارد و میانگین مصرف روزانه سی ان جی(گازطبیعی فشرده) در خودروها ٢٠ میلیون مترمکعب است که حدود 25 درصد مصرف سوخت خودروهای سواری را شامل می شود و این مسئله نیز جای رشد دارد.
زنگنه با تاکید بر اینکه ایران دارای یکی از گسترده ترین شبکه های گازی جهان است، افزود: هم اکنون ٩٠ درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز است، سه هزار جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود کار می کنند.
وزیر نفت در ادامه خواستار آن شد که سازندگان و تولیدکنندگان خودرو افزون بر فعالیت برای بهبود فرآیند موتورها با پایه بنزین، در تولید و بهینه سازی موتورهای پایه گازسوز نیز کار کنند.
به گفته زنگنه قیمت گاز در ایران ارزانتر از قیمت گازوئیل و بنزین است، چنانچه خودروها از سوخت گاز در حمل و نقل استفاده کنند برای ما صرفه بیشتری خواهد داشت.

**گازمایع باید به سبد سوخت کشور وراد شود
زنگنه با بیان این که باید حداقل یک سوم مصرف سوخت حمل و نقل را در خودروهای سواری به سمت سی ان جی هدایت کرد گفت: سیاست استفاده از سوخت با پایه گازسوز در اتوبوس های درون شهری موفق بوده به نحوی که قرار است در تهران 18 هزار اتوبوس نوسازی شود که تلاش خواهد شد پایه گاز سوز شوند .
وی تاکید کرد: باید موتورهای تولید شده برای این میزان اتوبوس متناسب با سوخت پایه گاز باشد و وزارت نفت آمادگی را دارد تا مصرف سوخت ال پی جی را نیز در سبد سوخت خودروها وارد کند.
وزیرنفت ادامه داد: باید ال پی جی در داخل مورد مصرف قرار گیرد زیرا با توجه به این که از دو سال آینده ال پی جی تولیدی پالایشگاه های داخلی به دلیل گازرسانی های صورت گرفته مصرف کننده نخواهد داشت ، لذا ضروری است برای خودروهای داخلی استفاده شود.
وی تصریح کرد: اگر برای ال پی جی تولیدی پالایشگاه ها مصارفی در بخش های صنعتی، پتروشیمی و حمل و نقل پیدا نکنیم باید آنها را از طریق تانکرهای مخصوص حمل ال پی جی با طی مسافتی بیش از یک هزار کیلومتر به بنادر برای صادرات منتقل کنیم که این کار مقرون به صرفه نیست.
زنگنه استفاده از سوخت ال پی جی را در خودروها اقتصادی ارزیابی کرد و گفت: باید موتورهایی بهینه و با پایه سوخت ال پی جی عرضه شود ، نه آنهایی که در کارگاه های غیراستاندارد تولید می شود.
وزیر نفت به پیگیری های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اشاره کرد که موجب شده است بیش از دو سال در تهران و تعدادی از شهرها گازوئیل با گوگرد کمتر از 50 پی پی ام توزیع شود و افزود: بزودی درتوزیع گوگرد به کمتر از این میزان پی پی ام خواهیم رسید.
نهمین همایش بین المللی “موتورهای درون سوز و نفت” با محوریت تدوین راهبرد سوخت و قوای محرکه، سوخت های نوین و پاک، فناوری های نوین موتور، احتراق در موتورهای درونسوز و مهار آلایندگی ناشی از آن، آلایندگی موتورهای درونسوز در کلان شهرها، دینامیک سیالات موتورهای درونسوز، صدا و ارتعاشات، مدیریت و تنظیم موتور، روانکاری، خنک کاری و انتقال حرارت، تطابق موتور با خودرو، مهندسی مواد در موتور و قطعات جانبی، علل خرابی و فرایندهای بهبود قطعات، طراحی و ساخت موتورهای درونسوز و قطعات آن و روش های آزمایشگاهی از امروز تا ۲۹ بهمن ماه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا