رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد

ضعف کشور در دیپلماسی آب/ کاهش سهم کشاورزی در اشتغال

ضعف کشور در دیپلماسی آب/ کاهش سهم کشاورزی در اشتغال

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از ضعف کشور در دیپلماسی آب گفت: به دلیل بی توجهی نسبت به دیپلماسی آب، اکوسیستم کشور دچار بحران شده است و همچنین سهم بخش کشاورزی در اشتغال کشور از 26 درصد در دهه 70 به 18.4 درصد کاهش پیدا کرده که یکی از علل مهم آن بحران آب است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، محسن جلال پور امروز - سه شنبه - در نشست خبری همایش بزرگداشت روز ملی آب که با حضور معاون امور زراعت وزارت کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: شعار امسال سازمان ملل « آب و اشتغال» است. این شعار برای ایران که در هر دو بخش آب و اشتغال با بحران دست و پنجه نرم می کند، معنایی متفاوت و پررنگ تر دارد.

به گفته جلال پور، افت میزان اشتغال در بخش کشاورزی به جای این که به سمت بخش معدن به عنوان جایگزین اصلی، حرکت کند به بخش خدمات منتقل شده است.

رئیس اتاق ایران با نگاهی به تصمیم 15 سال پیش اتاق کرمان در مورد تلاش برای تغییر رویکرد اشتغال استان از کشاورزی به معدن، عنوان کرد: به دنبال برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد هستیم تنها استانی که اشتغال در کشاورزی آن به سمت اشتغال در معدن حرکت کرده، استان کرمان بوده و بیشترین سرمایه گذاری در معدن و فرآورده های معدنی در این استان صورت گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت تدوین استراتژی توسعه اقتصادی کشور، افزود: مساله آب، مساله ای فراگیر است و به حوزه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی ارتباط دارد و هیچ حوزه ای نیست که نتوان آن را به مساله آب گره زد.

بر اساس اظهارات رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، بسیاری از حرکت هایی که در کشور در زمینه آب انجام شده، غیرقابل دفاع و بر روی آن کارشناسی کامل انجام نشده است. امروز گفته می شود بعضی سدها نباید آبگیری شود و بعضی باید تخریب شوند؛ بعضی سدها بیش از آن که برای کشور منفعت داشته باشند، ضررهایی چند 10 برابری برای کشور داشته اند.

جلالپور اضافه کرد: به عنوان نمونه حدود دو میلیارد دلار کالا با استفاده از آبی که به دریاچه ارومیه می ریخته، تولید کرده ایم اما به دنبال آن 200 میلیارد دلار هزینه بر کشور تحمیل کرده ایم؛ یعنی صد برابر باید هزینه کنیم تا جبران شود.

وی در ارتباط با کاشت محصولات آب بر نیز تصریح کرد: در تولید، میزان آب بر بودن محصول اهمیت دارد اما باید در کنار این مساله به مسایلی نظیر امنیت غذایی و اشتغال نیز توجه داشته باشیم.

به گفته رئیس اتاق ایران، تنها کشوری هستیم که 90 درصد کشاورزی آن آبی و 10 درصد آن دیم است.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: باید همه ظرفیت ها را به کار گیریم و از آب تجدیدپذیر در کشاورزی استفاده کنیم. در همین رابطه در دیدار با هیئت های اقتصادی مختلف بر لزوم سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی های نو در این صنعت تاکید داریم.

محمدحسین شریعتمدار - دبیر همایش بزرگداشت روز ملی آب و سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران - نیز در این نشست از برگزاری همایش روز ملی آب با همکاری دفتر یونسکو در ایران، در دوازدهم اسفندماه خبر داد و گفت: با برگزاری این همایش قصد داریم بحران آب را در سطح جامعه منعکس کنیم و نگذاریم این مساله به مساله ای عادی در کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم بحران آب به فاجعه تبدیل شود، افزود: اتاق ایران از اواخر سال 1390 که قانون فضای کسب و کار به تصویب رسید، مکلف شد به مسائل مربوط به آب ورود پیدا کند.

وی گفت: به دنبال آن، دفتر سازماندهی و توانمندسازی کشاورزی و آب تاسیس و در همان ابتدای کار تاکید شد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب تشکیل شود.

عباس کشاورز - معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران - توجه به مهار، کنترل و مصرف آب های مرزی را یکی از پنج بند سیاست های ابلاغی رهبری در رابطه با آب عنوان کرد و گفت: بی توجهی به آب های مرزی یکی از واقعیت های مدیرتی آب از 25 سال قبل است. دولت یازدهم با شروع کار خود نسبت به این مسئله حساس شد و مجوز استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی را برای مدیریت این بخش کسب کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: میزان متوسط مصرف آب در دنیا 70 درصد سهم کشاورزی، متوسط بارندگی دنیا سه برابر ایران و پتانسیل تبخیر در دنیا یک چهارم ایران است.

کشاورز در ادامه از تصویب برنامه تعادل بخشی آب سخن گفت و آن را راهکاری برای حل بحران آب عنوان کرد.

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران تاکید کرد: دولت در این مرحله پذیرفته که دیگر منابع آبی وجود ندارد و از طرف دیگر بهره برداران این واقعیت را قبول کرده اند، معتقدیم که همین پذیرش چندین گام رو به جلو است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا