معاون وزیر نیرو خبر داد

صادرات برق امسال 10 میلیارد کیلووات ساعت

صادرات برق امسال 10 میلیارد کیلووات ساعت

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: میزان صادرات برق در سال 94 حدود 10 میلیارد کیلووات ساعت و میزان واردات برق نیز بین 3.7 و 4 میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هوشنگ فلاحتیان امروز سه‌شنبه 27 بهمن در حاشیه هشتمین کنفرانس ملی نیروگاه‌های برق در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر غیر از کشورهای حاشیه خلیج فارس که از طریق دریا با آنها ارتباط داریم شبکه برق ایران به تمام کشورهای پیرامون متصل است و با آنها تبادل انرژی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق بیشترین میزان صادرات برق را داریم و از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان برق را وارد می‌کنیم.

او درخصوص برنامه‌های وزارت نیرو برای افزایش صادرات برق تاکید کرد: قرار است تا پایان سال جاری شبکه برق جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان متصل شود.

فلاحتیان با اشاره به میزان طلب وزارت نیرو از کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: دریافت بهای برق صادراتی در شرایط تحریم ما را با مشکلاتی برای نقل و انتقال پول روبه‌رو کرده بود اما توانستیم این مساله را مدیریت و مطالبات خود را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط پساتحریم با توجه به امکان گشایش اعتبار ارزی از همه کشورها خواسته شده که نسبت به گشایش اعتبار از طریق مجاری قانونی و بانکی اقدام کند که در قراردادهای جدید نیز این مساله لحاظ می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره مطالبات وزارت نیرو گفت: با توجه به گشایش اعتبار و فضای جدیدی که از نظر نقل و انتقال قانونی پول باز شده است ما درصدد این هستیم که به طور جدی مطالبات خود را از کشورهایی که به آنها برق صادر کرده‌ایم دریافت کنیم و انتظار داریم که ظرف ماه های آینده این مهم عملی شود.

فلاحتیان با بیان اینکه کشورهایی که اقتصاد آنها متکی به نفت باشد به طور طبیعی با کاهش قیمت نفت با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند، اظهار کرد: برای این مهم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است تا بتوانیم در شرایطی که قیمت نفت کاهش پیدا کرد پویایی اقتصاد را از دست ندهیم.

وی با اشاره به شرایط پساتحریم گفت: در این دوران امکان سرمایه‌گذاری خارجی بیش از پیش زیاد شده است و قطعاً با کاهش اتکا به درآمدهای نفتی می‌توانیم با بهبود و ارتقاء زیرساخت‌ها از ایجاد مشکل دوری کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته ایران رتبه اول درآمدهای ارزی در زمینه صادرات کالاهای خدمات فنی و مهندسی را داشته است، گفت: از حدود سه میلیارد دلار درآمد ارزی که کشور برای صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته 2.7 میلیارد دلار آن مربوط به صنعت برق بوده است و تلاش داریم در پساتحریم فضای کسب‌وکار را برای پیمانکاران ایرانی ارتقاء دهیم.

فلاحتیان با بیان اینکه در حال حاضر نیز تعدادی از کشورها از جمله عراق و سوریه از پیمانکاران ایرانی برای تعمیر و نگهداری نیروگاه استفاده می‌کنند، اظهار کرد: وزارت نیرو از اقدام صادرات خدمات فنی و مهندسی به طور جدی پشتیبانی می‌کنند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا