رییس کمیته واحد جذب سرمایه گذاری خارجی سازمان بورس:

بازار هدفمان را خودمان انتخاب می کنیم

بازار هدفمان را خودمان انتخاب می کنیم

بورس بدون شک از مهمترین مجراهای اصلی برای هدایت سرمایه گذاران خارجی به کشور است، تالاری که در طی سالهای اخیر توانسته از جنبه های مختلف خود را توسعه ببخشد و هر کدام از این زاویا می‌تواند نقطه عطفی برای جذب سرمایه های خارجی که به دنبال بازار بکری هستند، باشد.

 


بورس بدون شک از مهمترین مجراهای اصلی برای هدایت سرمایه گذاران خارجی به کشور است، تالاری که درطی سالهای اخیر توانسته از جنبه های مختلف خود را توسعه ببخشد و هر کدام از این زاویا می‌تواند نقطه عطفی برای جذب سرمایه های خارجی که به دنبال بازار بکری هستند، باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از هفته نامه بازار امروز، مدیران سازمان بورس طی چند سال اخیر به دنبال بهبود روند نسبی روابط ایران در پرونده هسته‌ای با آمدن حسن روحانی بر مسند ریاست جمهور، از همان زمان با تشکیل کمیته‌هایی به نام کمیته های جذب سرمایه های خارجی، رایزنی ها را برای بردن بیشترین سهم ازموقعیت جدید ایران بعد از توافق هسته ای یا دوران پسابرجام آغاز کردند.

آنچنانکه "بهادر بیژنی" جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌گوید: این کمیته‌ها در زمان ریاست علی صالح‌آبادی تشکیل شدند و پس از تغییر مدیریت، دکتر محمد فطانت رییس کنونی سازمان بورس، تمام فعالیت این کمیته‌ها را در بخشی به نام امور بین‌الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی متمرکز کرد، تا افزون‌بر جلوگیری از موازی کاری در کمیته‌های متفاوت، سازمان به صورت هدفمند پیگیر سیاست های ریاست سازمان در این زمینه باشد.

این کمیته در طی سالهای اخیر نقش اساسی را در معرفی بورس تهران به عنوان یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه گذاران خارجی، تسهیل و تشویق سرمایه گذاران خارجی و تعامل دراز مدت و سازنده با بازارهای سرمایه دنیا ایفا کرده که در گفتگویی با "بهادر بیژنی" از مشروح آن با خبر می‌شویم که او در این مصاحبه ابزارهای نوین اسلامی را مهمترین محور جذاب برای سرمایه گذاران خارجی عنوان می کند.

آقای بیژنی، به عنوان جانشین رییس سازمان درامور بین الملل و جذب سرمایه گذارخارجی درباره هدف سازمان از تشکیل کمیته جذب سرمایه های خارجی بفرمایید؟

در زمان ریاست رییس پیشین سازمان بورس، چندین کمیته در بخش های مختلف سازمان در راستای جذب سرمایه‌های خارجی تشکیل شد که با تغییر مدیریت، تصمیم گرفته شد به منظور جلوگیری از موازی کاری، فعالیت این کمیته ها در قالب یک کمیته مشخص و با تیمی منسجم و متخصص متمرکز شود که بدین ترتیب کمیته واحدی ایجاد که در آینده نزدیک و به زودی اعضای آن از دورن و بیرون سازمان و نماینده های تام الاختیارش از سازمان مشخص می‌شود به نام کمیته واحد امور بین‌الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی .

اعضای آن از چه نهادهایی خواهند بود؟

در این کمیته مسائل درون سازمان و مسائل مرتبط به ارکان بازار مطرح می‌شود که هر 4 بورس و سپرده‌گذاری نیز نمایندگانی تام الاختیار در کمیته خواهند داشت .

بحث دیگر این سازمان، هماهنگی با کارگزاری‌ها و فعالین بازار سرمایه است که سعی می‌شود جلسات منظمی با کارگزاری ها و شرکت های تامین سرمایه داشته باشیم. در این جلسات تمام عوامل بازار نقشی اساسی دارند حتی اگر علاقه‌ای به فعالیت در جذب سرمایه های خارجی نداشته باشند اما از آنها دعوت می شود تا در جریان کار قرار بگیرند و نظرات خود را مطرح کنند.

وظیفه شما به طور مشخص چیست؟

بررسی مشکلات و راه‌های جذب سرمایه‌های خارجی به صورت جدی، تشکیل منظم جلسات کمیته در آینده‌ای بسیار نزدیک و از همه مهمتر هماهنگی با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی سازی و بانک مرکزی که نقشی اساسی را در تحقق اهداف ما ایفا می کنند، زیرا این سازمانها از نهادهای تصمیم‌گیر محسوب می‌شوند و هرگاه بخواهیم درباره جذب سرمایه های خارجی سخن بگوییم به طور حتم مواردی بین ما و این سازمان‌ها و نهادها مشترک خواهد بود و بدون همکاری آنها راه ما هموار نخواهد بود.

از فعالیت‌های این کمیته در این مدت بگویید؟

پیش از اجرای برجام، فعالیت خود را به صورت هدفمند آغاز کرده‌ایم و با سرمایه‌گذاران و شرکت‌هایی که قصد سرمایه گذاری در ایران دارند، وارد مذاکره و گفتگو شده‌ایم، مهمترین هدف ما برای انتخاب شریک های خود و جذب سرمایه های آنها، این است که ارزش حضور در بازار ایران را داشته باشند و ارزش افزوده‌ای به بازار ایران بدهند.

یعنی در انتخاب مشتری‌ها یا سرمایه‌گذاران سخت‌گیری داشته‌اید؟

بله دقیقا، ما در این مدت با سرمایه گذاران منطقه ، اروپایی و کشورهای آفریقایی ارتباطات نزدیک برقرار کرده ایم و در سطح ارتباط با نهادهای ناظر و بازار سرمایه سیاست ما این است که بازارهای هدف را خودمان انتخاب کنیم.

در مورد اصطلاح "بازارهای هدف کمتر با روابط عمیقتر" توضیح بیشتری بدهید ؟

ببینید سیاست ما این است به جای اینکه با تعداد بسیار زیادی بازار سرمایه ای و نهاد ناظر ارتباط کم عمق داشته باشیم، سعی می کنیم با تعداد محدودی بازار سرمایه ارتباط جدی و ژرف‌تری داشته باشیم .

کدام بازارها هدف هستند؟

با توجه به امکاناتی که بعد از برجام برای ما پدید آمد، و تلاش های سازمان امکان ارتباط با بازارهای زیادی برای ما فراهم شد اما فعلا تعداد محدودی کشور اروپایی، چند کشور در منطقه با دقت انتخاب کرده‌ایم و در حال بررسی هستیم تا به این نتیجه برسیم که آیا آنها به بازار ما ارزش افزوده می دهند یا خیر؛ چرا که برای ما انتشار صکوک بین المللی و تشکیل و توسعه بازار بدهی در اولویت است و با این کشورها به طور مستمر درباره نقش آنها در این بازارها مذاکره می کنیم که تمایل بسیاری نیز برای فعالیت در این بخش دارند.

بیشتر کدام کشورها را به عنوان بازار هدف با سطح روابط عمیق تر انتخاب کرده اید؟

عمان، سوییس، آلمان و لوکزامبورگ، انگلیس و برخی از کشورهای همسایه

برای این کشورها کدام بخش از بازار ما جذاب است؟

این کشورها در بعضی از بازارها مانند اوراق بین المللی بدهی تجربه زیادی دارند، اما در عین حال علاقه زیادی به ابزارهای اسلامی یا همان ابزارهای مالی اسلامی دارند که ایران نیز در طراحی و به کارگیری این ابزارها عملکرد بسیار موفقی در میان کشورهای اسلامی و بورس آنها داشته است و برای بسیاری از بازارهای سرمایه ای این ابزارها بسیار جذاب هستند.

آنها علاقه زیادی به ابزارهای اسلامی دارند و به عنوان ابزاری جدی برای بازار می نگرند .

درباره پیوستن ایران به سازمان بین المللی کمیسیون اوراق بهادار بگویید تا کجا پیش رفته اید؟

رییس جدید سازمان بخشی از هم و غم خود را برای پیوستن به این سازمان گذاشته است آنچنانکه در این مدت بارها به صورت تلفنی و حضوری با دبیرکل این سازمان گفتگو کرده و کلیه مدارک برای پیوستن به این سازمان ارایه شده است و امید است در سال آینده بتوانیم به عنوان عضو در اجلاس آینده این سازمان حضور یابیم. بر همین اساس مهمترین وظیفه ما در شرایط کنونی افزایش شفافیت است تا بتوانیم هرچه زودتر راه رسیدن به این سازمان را کوتاه تر کنیم .

سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر به دنبال کدام صنایع هستند؟

پتروشیمی، خودروسازی ، مخابرات ، بانکی و خدمات مالی

سخن آخر؟

نکته جالب اینکه بدانید در حال حاضر 529 کد خارجی داریم که 352 کد قبل از سال 94 و 177 کد نیز پس از برجام اضافه شده است که خود این اعداد بیانگر معانی بسیاری است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا