معاون وزیر راه و شهرسازی:

منتقدین در جریان قرارداد ایرباس نیستند/اگرA۳۸۰ مناسب نیست چرا همسایه ما دارد؟

منتقدین در جریان قرارداد ایرباس نیستند/اگرA۳۸۰ مناسب نیست چرا همسایه ما دارد؟

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که فناوری دهه ۸۰ میلادی بر حمل و نقل هوایی کشور حاکم است، گفت: باید تا چند سال آینده تکنولوژی این صنعت تا سال ۲۰۰۰ را از رده خارج کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی عابدزاده دیروز در حاشیه برگزاری همایش توسعه صنایع هوایی و فرودگاهی ایران  درباره انتقاد برخی به خرید هواپیماهای نو از ایرباس گفت: افرادی که به این قرارداد انتقاد دارند از دور به موضوع نگاه می‌کنند و از نزدیک در جریان مذاکرات و مراودات نبودند بنابراین اگر در جریان جزئیات این مراوده بین‌المللی قرار گیرند متوجه خواهند شد که نه تنها انتقادی نباید داشت بلکه اقدام بسیار مثبتی بوده است.

وی تصریح کرد:شرکت‌های بیمه‌ای اعتبار را به شرکت خریدار هواپیما یا به شرکت فروشنده هواپیما پرداخت می‌کنند و در قبال آن درصدی از قیمت خرید هواپیما توسط خریدار پرداخت می‌شود و بدنه هواپیما به عنوان ضمانت تا زمان پرداخت کامل اقساط در اختیار بیمه‌گذار قرار می‌گیرد و بعد از تسویه اقساط٬ هواپیما به صورت ملکی به خریدار منتقل می‌شود.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری تمام فرآیندهای لازم جهت تسهیل خدمات بیمه‌ای هواپیما را برای تمام ایرلاین‌ها انجام‌ می‌دهد و از آنها حمایت می‌کند.

وی درباره اظهارات برخی منتقدان مبنی بر عدم نیاز کشور به هواپیماهای پهن پیکر A380 نیز گفت: این اظهارات تعجب آور است؛ چطور 35 سال پیش که جمعیت ایران 30 میلیون نفر بود بویینگ 747 سری 100 جهان با ظرفیت حدود 500 مسافر به عنوان بزرگترین ناوگان هوایی جهان در آن زمان در کشور نشست و برخاست می‌کرد اما  امروز به قرارداد خرید 12 فروند هواپیمای پهن پیکر A380 انتقاد دارند بنابراین موضوع نیاز کشور به هواپیماهای ایرباس 380 باید از دیدگاه کارشناسی اظهار نظر شود.

وی ادامه داد: اگر هواپیماهای ایرباس 380 از نظر برخی مناسب نیست پس چرا یکی از کشورهای همسایه 50 فروند از این نوع هواپیما را در ناوگان خود دارد؟ ضمن اینکه زیرساخت فرودگاهی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در حال حاضر ظرفیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر را دارد ضمن آنکه طی 4 تا 5 سال آینده که این هواپیماها وارد کشور می‌شوند زیرساخت‌های سایر فرودگاه‌های اصلی کشور قابل توسعه هستند و موضوع پیچیده‌ای نیست.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه امروز فناوری دهه 80 میلادی در صنعت حمل و نقل هوایی ایران حاکم است گفت: باید تا چند سال آینده تکنولوژی این صنعت تا سال 2000 را از رده خارج کنیم بنابراین به موضوع ورود هواپیما باید به صورت کارشناسی نگاه شود.

عابدزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تضمینی برای ایجاد انگیزه رقابت بین ایرلاین‌های خصوصی و هواپیمایی جمهوری اسلامی با توجه به توسعه ناوگان این شرکت هواپیمایی وجود دارد گفت: یکی از موضوعاتی که در آزادسازی بارها به آن اشاره کردیم این است که زمانی ورود خواهیم کرد که شرکت‌های کارآمد بر خلاف مصالح صنعت و حقوق مردم دچار لابی و تبانی شوند چون در این صورت سایر شرکت‌ها توان رقابت در بازار را از دست می‌دهند بنابراین سازمان هواپیمایی ورود خواهد کرد.

وی با بیان این‌که طبق مصوبه دولت شرکت هواپیمایی هما باید بعد از بازسازی ساختاری به بخش خصوصی واگذار شود افزود: در همین مدت به دلیل محدودیت‌ها و زیان‌ده بودن این شرکت امکان خرید آن توسط بخش خصوصی وجود نداشت که در مصوبه سال گذشته دولت مقرر شد ساختارهای مالی و اداری هواپیمایی هما بر اساس استانداردهای بین المللی تعریف و سپس به بخش خصوصی از طریق بورس، سهام یا شرکت سهامی عام واگذار شود.

رئیس سازمان هواپیمایی گفت: با توجه قدمت بیش از 50 ساله شرکت هواپیمایی هما و نهادینه بودن ساختارهای تعمیراتی، پشتیبانی، آموزشی و بازرگانی در این شرکت٬  فضای خوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شده است قطعا شرکت هواپیمایی هما نیز باید در شرایط رقابتی وارد بازار شود تا این فضا برای سایر ایرلاین‌ها نیز فراهم باشد.

عابدزاده درباره آخرین وضعیت واگذاری صندوق بازنشستگی هما نیز گفت: پیشنهاد واگذاری صندوق بازنشستگی هما به مجلس ارائه شده و در آینده نزدیک این صندوق متولی خواهد داشت. یکی از مشکلات اساسی این شرکت هواپیمایی صندوق بازنشستگی است و قبل از واگذاری باید این بخش نیز تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا