از 100 هواپیما تا 5 هزار واگن

وقتی رسانه‌های روس قاعده بازی را بر هم می‌ریزند

وقتی رسانه‌های روس قاعده بازی را بر هم می‌ریزند

در طول چند هفته‌ای که از لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌گذرد، گمانه‌زنی‌ها و مذاکرات زیادی درباره چگونگی استفاده ایران از بازار پساتحریم مطرح شده و در این بین هرچند بعضی از این شایعات به خود رنگ حقیقت گرفته‌اند اما در این بین رسانه‌های روس، عمدا یا سهوا بیشترین خطا را کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، نوسازی صنعت هوایی ایران به عنوان بخشی که در طول سه دهه گذشته با مشکلات و محدودیت‌های جدی روبه‌رو بوده یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های وزارت راه و شهرسازی پس از اجرای برجام را می‌سازد. در این راستا مذاکرات چند ماهه مسئولان این وزارتخانه با شرکت ایرباس فرانسه به خرید 118 هواپیمای جدید منجر شد که بناست در آینده نزدیک تعداد این هواپیماها در مذاکرات بعدی با شرکت‌های مختلف افزایش پیدا کند.

هرچند ایران اعلام کرده هر گونه مذاکره‌ای درباره خرید هواپیماهای جدید را به شکلی رسمی اعلام کرده و اجازه شایعه پراکنی نمی‌دهد، اما در این بین چند رسانه روس در اخباری در هفته‌های گذشته از قول مقامات ایرانی خبر از نهایی شدن تفاهم اولیه برای خرید هواپیماهای مسافرتی سوخو 100 دادند. موضوعی که هرچند سازمان هواپیمایی ایران دریافت هر گونه مجوز برای پروازش را تکذیب کرد، اما همچنان پرونده‌اش بسته نشده است.

پس از این نیز این بار نوبت ناوگان ریلی ایران بود که دستمایه شایعاتی جدید شود و از سوی چند رسانه خارجی، خبر از قرارداد جدید ایران با یک واگن‌ساز روس منتشر شود. بر اساس این خبر که در همان روز از سوی مسئولان راه آهن به شکلی جدی تکذیب شد،‌ ایران 5 هزار واگن باری از روسیه خریداری می‌کرد.

هرچند نمی‌توان انتظار داشت انتشار خبرهایی شبیه به این بتواند در روند اصلی مذاکرات ایران با کشورهای خارجی به طور خاص روسیه، تاثیری بگذارد، اما روندی که در طول هفته‌های گذشته به وجود آمده نشان از این دارد که برخی از رسانه‌ها چندان علاقه‌ای به بازی کردن در فضای اصلی بازار نداشته و ترجیح می‌دهند با شایعاتی جدید ایران را مجبور به ورود به حوزه‌های دیگر کنند.

قطعا در صورتی که در جریان مذاکرات ایران با کشورهای خارجی شرایط برای امضای توافق به وجود آید، اخبار آن نیز منتشر خواهد شد اما وقتی مسئولان ایرانی اعلام کردند که هنوز حتی مذاکرات ابتدایی با طرف‌های روس در این رابطه صورت نگرفته مشخص نیست خبرهایی مبنی بر خرید 100 هواپیمای مسافرتی و یا 5 هزار واگن باری از کجا نشات می‌گیرد. باید دید آیا خبر واگن‌ها که باز هم تکذیب شد نقطه پایانی بر این ماجراجویی خواهد بود یا باز هم فعالیت ایران در فضای پس از توافق هسته‌ای دستمایه خبرهایی دروغ می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا