نگاهی به مسیر حرکتی بازارهای مالی در پساتحریم/ دلار ارزان شد؛ شاخص بورس 13 هزار واحد رشد کرد

نگاهی به مسیر حرکتی بازارهای مالی در پساتحریم/ دلار ارزان شد؛ شاخص بورس 13 هزار واحد رشد کرد

بررسی ها نشان می دهد بازار ارز واکنش مثبتی را نسبت به اجرای برجام و لغو تحریم ها نشان داده است. بر همین اساس قیمت دلار در یک ماه اخیر بیش از 100 تومان کاهش یافته و از 3590 تومان به محدوده 3450 تومان رسیده است.

به گزارش نامه نیوز، در حالی که یک ماه از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران سپری می شود بازارهای مالی ایران به این موضوع واکنش های متفاوتی را نشان داده اند و این رفتارهای متفاوت پیش بینی نسبت به آینده بازارها را تغییر داده است.

بررسی ها نشان می دهد بیشترین تغییر رفتار در پسابرجام مربوط به بازار بورس است. به طوری که از زمان لغو تحریم ها تا کنون شاخص کل بورس در حدود 13 هزار واحد افزایش یافته است. شاخص کل بورس در شرایطی از مرز 77 هزار واحد عبور کرده است که برای آخرین بار در اردیبهشت ماه سال 1393 این رکورد را به ثبت رسانده بود.

حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس تهران می گوید فضای مثبتی که در بورس ایجاد شده است، نتیجه طبیعی اخبار مثبت است زیرا یک خبر مثبت آمده و نتیجه این خبر مثبت قابل مشاهده است، لذا روند فعلی بورس تهران نظر فعالان بازار است و یک نفر هم به تنهایی نمی تواند قضاوت کند که بورس هیجانی است یا نه و من به عنوان مدیرعامل شرکت بورس هیچ کدام از تحلیل‌های اینگونه را قبول ندارم.

وی در این شرایط توصیه هایی هم به سهامداران می کند و می گوید نمی توانیم بگوییم چون شرایط مثبت است سرمایه گذاران هر طور بخواهند رفتار کنند زیرا بازار سرمایه جای مطالعه و کار کارشناسی بوده و اجرای برجام و فضای پسابرجام روی همه صنایع و بنگاه ها اثر یکسانی ندارد، بنابراین سرمایه گذاران باید چشم انداز تک تک شرکت ها را بررسی کنند و با مطالعه وارد شوند و دنباله روی نکنند زیرا در آینده کسانی که از دیگران دنباله روی می کنند، ضرر می کنند.

او همچنین معتقد است که بازار سرمایه بازار عجله نبوده و بازار صبر و حوصله است و کسانی که کار کارشناسی کردند و اعتقاد دارند که سهام شرکتی ارزنده است نباید بترسند و مطمئن باشند که سودآوری آنها ممکن است دیر یا زود داشته باشد، اما سوخت و سوز ندارد.

بررسی ها نشان می دهد بازار ارز نیز واکنش مثبتی را نسبت به اجرای برجام و لغو تحریم ها نشان داده است. بر همین اساس قیمت دلار در یک ماه اخیر بیش از 100 تومان کاهش یافته و از 3590 تومان به محدوده 3450 تومان رسیده است.

در حالی که بازار ارز در یک ماه گذشته در مسیر ثبات حرکت کرده است یکسان سازی نرخ ارز به عنوان یک سیاست کلی در بازار ارز مطرح شده و به گفته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی این سیاست تا 3 ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

در این رابطه سیدکمال سیدعلی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی، با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام برای دستیابی به ارز تک نرخی، نزدیکی ارز اتاق مبادلات به نرخ ارز بازار آزاد است، می گوید از الزامات دستیابی به ارز تک نرخی می‌توان به برقراری نقل و انتقال ارز و تجهیز نظام بانکداری اشاره کرد.

اما بازار سکه شرایط نسبتا متفاوتی را در مقایسه با بازار ارز تجربه کرده است. بررسی ها نشان می دهد در یک ماه اخیر که تحریم های اقتصادی لغو شده است قیمت سکه از 918 هزار تومان به 976 هزار تومان رسیده است.

کارشناسان معتقدند دلیل اصلی این افزایش قیمت در بازار سکه افزایش قابل توجه قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است که این موضوع در مقطعی منجر به رسیدن قیمت سکه به یک میلیون تومان نیز شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا