تهدید سلامت شهروندان به دلیل استفاده از فولادهای چینی

تهدید سلامت شهروندان به دلیل استفاده از فولادهای چینی

گروه صنایع معدنی >فولاد - رئیس اتحادیه آهن فروشان گفت: به دلیل گران بودن ورق استیل، برخی واردکنندگان با مشارکت چینی‌ها ورق های استیل را به صورت پنهانی به فروش می‌رسانند که این امر باعث شده که تانکرهای فولادی مواد لبنی و شیر به دلیل استفاده از فولادهای چینی دچار آلودگی باشند.

به گزارش ماین نیوز، محمد آزاد در خصوص وجود ورق‌های آلوده چینی و استفاده آنها برای حمل محصولات لبنی خاطرنشان کرد: برای حمل شیر و محصولات لبنی باید از تانکرهایی استفاده شود که کاملاً استندلر استیل باشد یعنی طوری باشد که تانکر موادی از خودش جدا نکند. جنس این تانکرها از استیل است و به دلیل اینکه قیمت استیل گران است یک عده‌ای با مشارکت چینی‌ها کارگاه‌هایی به صورت پنهانی احداث کردند و کدهای استیل‌ را عوض می‌کنند.

او افزود: استیل‌هایی که از خارج وارد ایران می‌شود کدهایی دارند که کدها نشانه‌گر این است که استیل برای چه مصارفی می‌تواند استفاده شود. به طور مثال استیل‌هایی که با کد هشت هزار تومان وارد می‌شود اما استیلی که برای محصولات لبنی باید مورد استفاده قرار بگیرد هر کیلو 18 هزار تومان است و چینی‌ها این استیل‌ها را به کارگاه‌ها می‌برند و با عوض کردن کدها استیل‌های تقلبی را به فروش می‌رسانند. البته درحال حاضر خبرهایی رسیده است که بخشی از این ورق‌ها و کارگاه‌ها شناسایی شده و جلوی چینی‌ها را گرفته‌اند. اما کارخانه‌هایی که متوجه این اشتباه نشده‌اند و تانکرها را ساخته‌اند می‌توان گفت قطعاً یک مقداری آلودگی در شیر و محصولات لبنی وجود دارد.

آزاد در خصوص قیمت محصولات فولادی در هفته گذشته خاطرنشان کرد: قیمت شمش آهن به ازای هر کیلو 950 تا 960 تومان به فروش رسید، تیرآهن به ازای هر کیلوگرم 1230 تا 1200 تومان معمامله شد و قیمت‌ها همچنان نسبت به قل روند نزولی داشتند و حتی کارخانجات به دلیل نیاز به نقدینگی محصولات فولادی با قیمت ‌پایین‌تر هم می‌فروشند.

رئیس اتحادیه آهن فروشان گفت: بازار آهن از ابتدای امسال در حالت رکود بوده است ورکودی که از اول سال شروع شده همچنان ادامه دارد و مطمئناً این رکود تا پایان سال مهمان بازار آهن خواهد بود.

او بیان کرد: در سال 94 و در ماه‌های آبان و آذر بدترین روزهای بازار آهن بود که رکود زیادی در بازار وجود داشت و با رسیدن به ماه‌های دی و بهمن رکود در این بازار دو چندان شده و احتمال اینکه رکود تا پایان سال افزایش داشته باشد و قیمت محصولات فولادی کاهش پیدا کند زیاد است.

آزاد در خصوص علت رکود در این ماه‌های سال عنوان کرد: علت رکود در این ماه‌ها بدون برنامه بودن برای طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز در کشور است.

او افزود: در سال‌های گذشته بازار آهن تا دی‌ماه در حالت راکد بود و در ماه‌های بهمن و اسفند بازار آهن خود به خود به رونق می‌رسید و دلیل دیگر این بود که از ابتدای فصل بهار ساخت و ساز زیاد بود و برای ساخت و ساز پیش‌بینی‌ها از قبل می‌شد و همه فروشندگان بازار، آهن خریداری می‌کردند و در انبار نگه می‌داشتند و این خریدهایی که داخل صنف انجام می‌شد و خریدهایی که برای ذخیره سازی صورت می‌گرفت بازار آهن را نیز به رونق می‌رساند و هنچنین در سال‌های گذشته ساخت و ساز در کشور زیاد بود اما در حال حاضر ساخت و سازی در کشور صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در خصوص آغاز پروژه ریل‌سازی تصریح کرد: دستور ساخت و ساز ریل قطار در ایران اجرایی خواهد شد اما خریدار ریل قطار در ایران منحصر است یعنی به طوری که راه‌آهن و مترو فقط خریداری می‌کنند و هیچ بخش دیگر یا کارخانه‌ای مصرفی ندارد.

آزاد ادامه داد: در ایران ریل‌ها در معادن هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولاً از ریل‌های دسته دوم مصرف می‌شود یعنی زمانی که راه‌آهن ریل‌هایش را سالی یکبار بازسازی می‌کند و ریل‌های نو خریداری می‌کند و ریل‌های کهنه که از رده خارج می‌شود به عنوان قراضه به فروش می‌رسند و از بین این قراضه‌ها هر ریلی که سالم باشد و دچار انحنا و خمیدگی نباشد آنها در ریل معادن مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پس مصرف ریل نو که قرار است ذوب‌آهن بسازد منحصراً مصرف‌کننده‌اش راه‌آهن یا مترو است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا