۱۰۰ صنعت تحت‌تاثیر رکود مسکن

۱۰۰ صنعت تحت‌تاثیر رکود مسکن

اقتصاد > مسکن - اعتماد نوشت:آمارها نشان از عمق رکود در بخش صنعتی دارد. شواهد موجود، آمارهای منفی رشد بخش صنعت را تایید می‌کند، چرا که رکود حاکم از سال ٩٣ بر صنایع ادامه یافته و تاکنون تشدید شده است.

چندي پيش بود كه مسعود خوانساري در يازدهمين جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني اتاق تهران اعلام كرد: «رشد شاخص‌هاي توليد صنعتي در پاييز ٩٤ در مقايسه با فصل سوم سال ٩٣ منفي ٨/٢٤درصد بوده است و رشد شاخص‌هاي صنعتي براي ٩ ماهه امسال منفي ٩٤/١١ درصد ديده شده در كنار آن رشد فروش واحدهاي صنعتي در پاييز ٩٤ در مقايسه با مدت مشابه سال قبل منفي ١٩درصد بوده است.» آماري كه نشان از عمق ركود در بخش صنعتي دارد كه مي‌تواند اقتصاد كشور را رونق بدهد. در اين رابطه ابوالفضل روغني‌گلپايگاني، رييس كميسيون صنايع اتاق ايران نيز  گفته است:
«ما هم اين آمارها را از اتاق بازرگاني تهران شنيده‌ايم، اما منبع اصلي اعلام آمارها وزارت صنعت، معدن و تجارت است كه هنوز اين آمارها منتشر نشده و منتظر اعلام ٩ ماهه امسال هستيم. شواهد موجود، آمارهاي منفي رشد بخش صنعت را تاييد مي‌كند، چرا كه ركود حاكم از سال ٩٣ بر صنايع ادامه يافته و تاكنون تشديد شده است و بايد گفت وضع صنايع نه تنها خوب نيست، بلكه در برخي بخش‌ها اسفبار است، به‌طوري كه صنايع با كمبود شديد نقدينگي، مشكل فروش كالا و كمبود توليد هم مواجه هستند. سال ٩٤ بسياري از صنايع از يك طرف با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي، مواد اوليه و حقوق دستمزد مواجه بوده و از طرف ديگر قيمت كالاهاي توليدي نه تنها افزايش نداشته، بلكه تا حدي كاهش هم داشته است و در نتيجه صنايع به مرحله زيان‌دهي رسيده است و سال ٩٤ سال خوبي براي صنعت كشور نبوده است.»

  وي اين را هم گفت: «ميزان ضرر و زيان در صنايع متفاوت است، تا حدي كه حال و روز صنعت سيمان، فولاد و صنايع مرتبط با ساختمان اين روزها از همه بدتر است كه علت اصلي آن ركود حاكم بر بازار مسكن بوده و ساخت‌و‌سازي انجام نمي‌شود كه رونقي در اين صنايع هم رخ دهد. در‌عين‌حال وضعيت بازار لوازم خانگي هم اصلا خوب نيست و تنها برخي از واحدهاي داروسازي و صنايع غذايي تحرك داشته‌اند و در عين حال صنايع پتروشيمي هم كه در سال‌هاي گذشته به دليل دريافت خوراك ارزان‌قيمت سودهاي كلاني در بازارهاي صادراتي به دست مي‌آوردند، امروز سود آنها ٤٠ تا ٥٠ درصد كاهش يافته، اما باز به نسبت ساير صنايع وضع بهتري دارند.»

روغني‌گلپايگاني در پاسخ به اينكه تمركز بر بازار صادراتي عراق به ويژه در بخش سيمان چقدر در ايجاد مشكلات اين حوزه موثر بوده، اظهار داشت: «اگرچه ناامني‌هاي موجود در بازار عراق روي بازار صادراتي سيمان ما تاثير گذاشته، اما مگر چند شركت سيماني توليدات خود را صادر مي‌كردند، مهم‌تر آنكه بقيه اين شركت‌ها نياز حوزه ساختمان داخل را تامين مي‌كردند كه ركود حاكم بر بازار مسكن منجر به ايجاد چنين مشكلي شده است.»

وي در مورد تاثير ورود جذب سرمايه‌گذاري خارجي و ايجاد رونق در صنايع گفت: «متاسفانه هنوز زيربناهاي ابتدايي جذب سرمايه‌گذاري خارجي را ايجاد نكرده‌ايم و وقتي سرمايه‌گذار براي پر كردن فرم ورود مي‌كند، هنوز فرم مشخص زبان انگليسي نداريم و قوانين و زيرساخت‌هاي لازم نيز مهيا نشده است. اگر از اكنون فكري به حال صنايع نشود، مشخص است كه با ورود صنايع كشورهاي پيشرفت‌هاي همچون اروپا به ايران نخستين قربانيان آن صنعتگران هستند چرا كه ما در اين سال‌ها توانمندسازي نكرده‌ايم و تكنولوژي‌مان ضعيف شده است. اگر مي‌خواهيم در حوزه صنعت با اروپايي‌ها شريك تجاري بشويم بايد مراقب باشيم كه تبديل به مونتاژكار نشده بلكه آنها تكنولوژي خود را به صنعت ما تزريق كنند و حداقل ٣٠ تا ٤٠درصد توليدات مشترك به مقصد بازارهاي صادراتي كه اروپايي‌ها ايجاد كرده‌اند ارسال شود. در غير اين صورت و چشمداشت به بازار ايران صنعت ما از بين خواهد رفت.»

رييس كميسيون صنايع اتاق ايران تصريح كرد: «در دولت دهم قرار بود ٦ هزار ميليارد تومان يارانه به صنعت تعلق گيرد كه ندادند، در دولت يازدهم هم اختلاف‌نظر بين مسوولان و وزرا وجود دارد كه از يك طرف وزير صنعت مي‌گويد يارانه توليد به ما نداده‌اند و ما هم به عنوان صنعتگر بخش خصوصي و رييس كميسيون صنايع اتاق ايران ريالي نه ديده‌ايم و نه گرفته‌ايم، اما آقاي نوبخت در جمع فعالان بخش خصوصي اعلام كرد كه دولت دو هزار ميليارد تومان امسال به بخش صنعت يارانه داده كه اسنادش هم وجود دارد و قرار است كه منتشر كنند. به نظر مي‌رسد اگر هم يارانه‌اي داده‌اند به برخي صنايع خاص مانند پتروشيمي‌ها، فولادي‌ها و دانه‌درشت‌هاي دولتي اين يارانه اختصاص يافته است.» 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا