مدیرعامل تامین سرمایه سپهر تاکید کرد:

آماده سازی زیرساخت ها برای حضور سرمایه گذاران خارجی

آماده سازی زیرساخت ها برای حضور سرمایه گذاران خارجی

باید قوانین جدیدی در چارچوب مقررات بورس تهران برای سرمایه گذاران خارجی طراحی شود زیرا از این به بعد سرمایه‌گذاران خارجی به صورت مستقیم وارد بازار سهام خواهند شد، بنابراین نیاز است تا زیرساخت‌های ورود این افراد به کشور آماده شود.


 

با اجرای برجام و از میان رفتن تحریم های بین المللی سرمایه گذاران خارجی که از مدت ها پیش چشمشان به بازار سرمایه بکر و جوان ایران خیره شده بود، برنامه ریزی های خود را برای ورود به تالار حافظ آغاز کردند و قطعا به زودی شاهد حضور سیل عظیمی از این گروه در بازار سرمایه کشور خواهیم بود. اما در این شرایط آنچه مهم است آماده سازی زیرساخت های بازار سرمایه و تجدید نظر در قوانین دست و پاگیر برای ترغیب حضور سرمایه گذاران خارجی توسط مسولان است.

بهروز زارع، مدیر عامل تامین سرمایه سپهر در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به اینکه در سالهای اخیر به دلیل وجود تحریم های بین المللی، سرمایه گذاری خارجی در بازار سهام به شدت کاهش یافته بود،گفت: به دلیل کاهش حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سهام، زیرساخت های لازم برای برقراری ارتباط با دیگر کشورها در بازار سرمایه ما وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه قانون‌های موجود در بازار سرمایه باید با شرایط موجود به‌روزرسانی شود، اظهار کرد: باید قوانین جدیدی در چارچوب مقررات بورس تهران برای سرمایه گذاران خارجی طراحی شود زیرا از این به بعد  سرمایه‌گذاران خارجی  به صورت مستقیم وارد بازار سهام خواهند شد، بنابراین نیاز است تا زیرساخت‌های ورود این افراد به کشور آماده شود.

زارع با اشاره به اینکه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی باید ثبات در این بازار فراهم باشد، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در بازارهایی حضور پیدا می‌کنند که از ثبات برخوردار باشد و بتوانند با برنامه‌ریزی، آینده آن بازار را به تصویر بکشند.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های کلان اقتصادی دولت برای صنایع و بازارهای فعال در کشور دارای چشم‌اندازهای مبهمی است، بیان کرد: آینده صنایع در بورس تهران برای سرمایه‌گذاران داخلی نیز روشن و شفاف نیست.

زارع معتقد است در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری به بازار سرمایه کشور ورود پیدا کنند. برای نمونه تعیین هرساله قیمت مواد خام یکی از بزرگترین مشکلاتی است که بازار سرمایه با آن روبه‌رو است و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند آینده روشن و مشخصی را برای خود ترسیم کنند.

مدیر عامل تامین سرمایه سپهر تاکید کرد: با وجود قوانین و متغیرهایی که سالیانه تغییر می کنند ریسک سرمایه گذاری در بازار سهام ایران افزایش پیدا می کند.

به گفته وی در شرایطی که بازار سرمایه از ریسک بالایی برخوردار است، سرمایه‌گذاران خارجی یا وارد این بازار نمی‌شوند یا افرادی در این بازار حضور می‌یابند که قدرت ریسک‌پذیری بالایی داشته باشند.

 وی حضور سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر خارجی را به زیان بازار سرمایه دانست و گفت: این گروه از افراد با ورود به بازار سرمایه کشور نه‌تنها کمکی به توسعه بازار نمی‌کنند بلکه تلاطم را در آن به وجود می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه توانایی انجام برنامه‌ریزی‌های بلندمدت از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، بیان کرد: حضور سرمایه‌گذاران خارجی نیازمند آن است تا بسترهای لازم از حیث چشم‌اندازهای اقتصادی مهیا شود تا به این ترتیب فضای مناسبی برای آنها فراهم آید.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا