ایران از نظر وجود ثبات در منطقه استثناست

گزارشی از دیدار هیات ایرانی با وزیر اقتصاد ایالت باواریای آلمان

گزارشی از دیدار هیات ایرانی با وزیر اقتصاد ایالت باواریای آلمان

دیدار هیات اقتصادی ایران با وزیر اقتصاد ایالت باواریا امروز 26 بهمن در خانه اقتصاد باواریا برگزار شد و طی آن بر گسترش و توسعه روابط دوجانبه ایران و آلمان در دوران پسا تحریم تاکید شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به آلمان، مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در این دیدار اظهار کرد: روابط ایران و آلمان پیشینه طولانی دارد و مردم ایران تجربه مثبتی از صنایع آلمان دارند.

وی ادامه داد: حجم روابط اقتصادی ایران و آلمان از گذشته از میزان بالایی برخوردار بوده است اما متاسفانه به دلیل تحریم این حجم از روابط به دو سوم کاهش پیدا کرد که باعث شد دو طرف از آن اتفاق ضرر ببینند.

رییس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: اقتصاد ما در زمان تحریم‌ها تا حدودی کند شد اما خوشبختانه زیربناها ساخته شد و تولید استحکام خوبی پیدا کرد، اما مشکل فعلی ما مسئله سرمایه است. امروز با توجه به نیروی جوان، امنیت و ذخایر عظیم نفت و گازی که در ایران وجود دارد فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری بین ایران و آلمان وجود دارد. دوره اینکه بخواهیم صرفا کالایی را بخریم یا بفروشیم گذشته است و با توجه به پایین آمدن رشد اقتصادی در اروپا و پتانسیل بالای ایران امکان سرمایه گذاری وجود دارد.

خوانساری ادامه داد: پیش‌بینی ها حاکی از آن است که اقتصاد ایران به رشد اقتصادی پنج تا شش درصدی دست خواهد یافت و استفاده از ابن موفعیت می تواند برای هر کشوری جذاب باشد.

رییس اتاق بازرگانی تهران به سفر اخیر رییس جمهور ایران به ایتالیا و فرانسه اشاره کرد و گفت: طی این سفر قراردادهایی در زمینه خودرو، هواپیما، پتروشیمی، معدن و نظایر آن با ایتالیا و فرانسه بسته شد. ما فکر می‌کنیم آلمانی‌ها می توانند در این زمینه‌ها فعال تر باشند. البته باید توجه داشت که اگر فرانسه توانست 118 هواپیما به ایران بفروشد به این دلیل بود که فاینانسش را خودش تامین کرده بود.

وی اضافه کرد: شرکت‌های متوسط ما نیاز به تامین سرمایه دارند. اگر مساله فاینانس و همچنبن بیمه حل شود، زمینه های زیادی برای سرمایه گذاری بین ایران و آلمان وجود دارد.

خوانساری ادامه داد: آلمان در تمام دوران شریک خوبی برای ایران بوده است و حتی در زمان تحریم ها هم با وحود اینکه برخی کشورها روابط خود را به طور کلی با ایران قطع کردند، اما این کشور روابط خود را با ایران قطع نکرد و در زمان تحریم که روابط تجاری به پایین ترین حد خود رسیده بود 2.5 میلیارد دلار حجم تجارت بین دو کشور ایران و آلمان بوده است.

خوانساری اظهاز امیدواری کرد با مذاکراتی که بین دو طرف انجام می‌شود قراردادهای جدیدی بسته شود.

آمادگی ایالت باواریای آلمان برای افزایش 5 درصدی صادرات به ایران

در این نشست همچنین الیسه اگنر، وزیر اقتصاد ایالت باواریا ضمن خوشامد گویی به هیات ایرانی گفت: پس از لغو تحریم ها برای گسترش روابط به سوی ایران دست دراز کردیم و ایران هم با آغوش باز از ما استقبال کرد.

وی افزود: انجمن اقتصاد بایرن سعی کرده است تماس هایی را برای گسترش روابط با ایران برقرار کند و به این منظور دفتری را در ایران افتتاح کرده است و همچنین در ماه های گذشته یکی از بزرگترین هیات های اقتصادی آلمان در 10 سال گذشته به ایران آمد.

اگنر ادامه داد: اگر تبادل و تحلیل وضعیت عرضه و تقاضا دقیق انجام شود می توان از امکانات به خوبی استفاده کرد.

وزیر اقتصاد ایالت باواریا با تاکید بر ضرورت توجه به روابط بازرگانی دو کشور عنوان کرد: موضوع مهم رویارویی و درک متقابل انسان ها از یکدیگر است، چرا که روابط بازرگانی و روابط انسانی از اهمیت یکسانی برخوردارند. روابط بازرگانی می تواند انسان ها را فراتر از تفاوت های فرهنگی به یکدیگر نزدیک‌تر کند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: روز گذشته (25 بهمن) کنفرانس امنیتی مونیخ به پایان رسید. امروز خاورمیانه در مرکز توجه قرار دارد و وضعیت سوریه پیچیده است و توجه دنیا را به خود معطوف کرده است. با صحبت هایی که با رییس این کنفرانس در خصوص عدم ثبات و رکود در خاورمیانه داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که ایران از نظر وجود ثبات در منطقه استثناست و می تواند به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی در منطقه باشد.

اگنر اضافه کرد: برای سال آینده رشد اقتصادی شش درصد برای ایران پیش‌بینی می شود که می تواند یک جهش اقتصادی برای ایران باشد. در ایران نسل جدیدی در حال رشد است که فرصت ها و چالش هایی را با خود همرا دارد. امروز سرمایه گذاری خارجی می تواند کلید موفقیت برای ایران باشد.

وزیر اقتصاد ایالت باواریا همچنین از اعلام آمادگی این ایالت برای افزایش پنج درصدی صادارت به ایران خبر داد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا