رییس اتحادیه فناوران رایانه:

کیفیت برخی تبلت‌های ایرانی از محصول چینی هم کمتر است

کیفیت برخی تبلت‌های ایرانی از محصول چینی هم کمتر است

رییس اتحادیه فناوران رایانه درباره کیفیت محصولات های‌تک تولید داخل معتقد است اکنون برخی تبلت‌هایی که در داخل کشور مونتاژ می‌شوند کیفیتی به مراتب پایین‌تر از نمونه‌های درجه سه و چهار چینی دارند.

سیدمهدی میرمهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در ارتباط با بحث محصولات های‌تک ایران و تاثیر لغو تحریم‌ها بر رشد آنها گفت: تولیدات داخلی در صنف ما تنها به چند شرکت فعال در عرصه تبلت محدود می‌شود که این چند شرکت هم به اسم تولید قطعات مختلف را وارد کشور کرده و آنها را مونتاژ می‌کنند.

وی ادامه داد: در واقع با این روش برخی شرکتهای مربوطه ارزش افزوده ایجاد کرده و از ارز مبادلاتی نیز بهره‌مند می‌شوند بدین ترتیب در این روش افراد زیاد به دنبال کیفیت نبوده و تنها تلاش دارند با بهره‌گیری از برخی معافیت‌های گمرکی و یا استفاده از ارز مبادلاتی ارزش افزوده ایجاد کنند.

رییس اتحادیه فناوران رایانه همچنین عنوان کرد: حتی جنس‌های چینی که گفته می‌شود کیفیت ندارند در صورتی که دارای درجه 3 و 4 هم باشند از این محصولات بهتراند، چرا که شرکت‌های مربوطه بدترین کیفیت را ارائه می‌دهند.

میرمهدی در عین حال با بیان اینکه البته تولید داخل جای افتخار دارد و کیفیت برخی از برندهای داخلی حوزه فناوری هم مطلوب است گفت: اما در خصوص محصولات حوزه ICT تولید در این بخش بدون این‌که یک کشور خارجی وارد شده و تکنولوژی خود را به ایران آورد، قابل توجیه نیست.

وی همچنین عنوان کرد: اکنون برخی برندهای خارجی در داخل کشور خط تولید ایجاد کرده و محصولاتی با کیفیت خیلی بالا وارد بازار می‌کنند. این بخش از تولیدات به واسطه بخش خصوصی وارد بازار می شوند و تولیدکنندگان آنها بدون بهره‌گیری از رانت‌های گمرکی و حمایتهای مختلف سرپا هستند و برای بقا لازم است کیفیت محصولات خود را حفظ کنند.

رییس اتحادیه فناوران رایانه همچنین متذکر شد: متاسفانه در موارد متعدد تولیدات داخلی در مراکزی مانند برخی مدارس پخش شده و بعضا با قیمتی بالاتر از قیمت تمام شده به فروش می‌رسند، اکنون قیمت تمام شده یک تبلت رقمی کمتر از 150 هزار تومان می شود که این محصول در بازار با قیمتی بالغ بر 300 هزار تومان هم به فروش می رسد. حتی گاه در برخی بازارها این نمونه ها با قیمت هایی معادل 700 یا 800 هزار تومان هم به دست مشتری می رسد که این انصاف نیست و این نوع برخورد از نظر صنف و اتحادیه ما کاملا رد می‌شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا